MÅ BEVISE HELSEEFFEKT: Te, youghurt og tranebærjuice er alle matvarer som må bevise helsepåstander brukt i markedsføringen av varene. Foto: Karin Beate Nøsterud/VG/Skjermdump/Stockxpert

Full strid om helsepåstander i kjente matvarer

(VG Nett) EU har begynt arbeidet med å granske helsepåstander i matvarer og har så langt funnet at mange av dem ikke kan begrunnes vitenskapelig.

Francis Lundh
ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

European Food Safety Authority (EFSA) har ifølge telegraph.co.uk blant annet ikke funnet bevis for at en bestemt tranebærjuice forhindrer urinveisinfeksjoner hos kvinner, eller at te ikke nødvendigvis gjør deg mer oppmerksom.

Over 50 produkter skal så langt ha fått tommelen ned av EFSA.

Andre har trukket påstandene de først sendte inn for å bevise, for så å sende inn grundigere dokumentasjon i et nytt forsøk på å beholde helsepåstandene som blir brukt i markedsføringen i dag.

En talsperson for EFSA sier til VG Nett at de har over 20 forskere som nøye går gjennom hvert produkt én for én, og ser på forskningen produsentene har lagt frem.

Så langt har svært mange produsenter ikke maktet å oppfylle kravene, men det er flere tvilstilfeller der ytterligere forskning skal sendes inn slik at mange av sakene ikke er endelig avgjort.

Trakk påstander

Blant selskapene som har trukket påstandene og bestemt seg for å sende inn dokumentasjon på nytt, er Danone som lager yoghurten Activia, som det reklameres hyppig for på norsk TV.

- Før har det vært lokalt forankret og hvert land har selv bestemt hvilke påstander man får velge. Så bestemte man at EFSA skulle regulere hvilke helsepåstander man kan komme med og ikke, sier nordisk kommunikasjonssjef i Danone Frida Keane til VG Nett.

Påstandene under lupen til EFSAs forskere kan eksempelvis være at et produkt kan gjøre deg slankere, bedre fordøyelsen, minske risikoen for sykdommer, gi deg mer overskudd og så videre.

- De skal gjøre vitenskapelige bedømninger. Alle har trodd det handler om forbrukerord, så det gjør at formuleringen må være annerledes, sier Keane om hvorfor mange produsenter har sendt inn søknader og forskning på nytt.

- Skal renske ut useriøse

Hun er derimot ikke i tvil om at deres forskning holder mål, men sier at de skjønte at de måtte trekke påstandene til EFSA og sende inn nye søknader formulert riktig etter å ha sett matvare på matvare bli slaktet av forskerne.

- Vitenskapen er jo det den er og de studier som er gjort finnes der og er publisert. Tanken med det som EFSA gjør nå er at det skal bli en utrenskning på de som er useriøse og ikke legger penger i forskning. Det er noe vi ønsker velkommen, sier Keane.

På Activias norske nettsider står det nå at delen merket «Vitenskapelige fakta» er under oppdatering og også teksten på teprodusenten Liptons norske hjemmesider er fraværende under seksjonen «Te & Helse».

- En revolusjon

Det har ikke lykkes VG Nett å få en kommentar fra Unilever Norge som har Lipton på det norske markedet, som ifølge britiske medier ikke skal ha ført nok bevis for at den gjør deg oppmerksom.

EFSA gjør kun en vitenskapelig gjennomgang av matvarer, som tilsier at de går gjennom den dokumentasjonen til alle produsenter som kommer med helsepåstander rundt maten sin, og analyserer ikke selv matvarer.

Samtidig lovpriser mateksperter den prosessen som nå finner sted i Europa.

- Dette er en revolusjon i matindustrien som kommer lenge etter at den burde. Forbrukere har blitt narret av udokumenterte helsepåstander i mat i altfor lang tid, sier professor Tim Lang ved City University til telegraph.co.uk.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder