Slik virker lysterapi

Lyset, som vi tar inn via øyet, påvirker oss på flere måter. En liten kjertel i hjernen (epifysen) produserer hormonet melatonin i løpet av den tiden det er mørkt.

ARTIKKELEN ER OVER 20 ÅR GAMMEL

Man antar, selv om nyere forskning ikke er entydig, at en overdreven produksjon av melatonin har en depressiv effekt på oss.

Psykiater Timo Partonens undersøkelse viser at lysbehandling har en positiv effekt på pasienter med mørketidsplager: 332 pasienter med ulik grad av vinterdepresjon fikk to timer lysterapi hver morgen, i en uke.

67 prosent av pasientene med mild depresjon ble bedre, mens 40 prosent av de med moderat og alvorlig depresjon merket bedring.


HVOR MYE LYS?

* Man antar at en halv til to timer lysbehandling daglig i ca. én uke er nok til å merke bedring fra mørketidsplagene.

* Lysstyrken må minimum være 2500 lux (måleenhet for lys). Til sammenligning gir en 60 watts lyspære 600 lux.

* Du trenger ikke se direkte på lyset for å få ønsket effekt. Ta gjerne behandlingen samtidig som du for eksempel spiser eller ser TV. Det viktigste er at du ikke sitter for langt unna lampen (avstanden varierer hos ulike produsenter), og at lyset treffer øynene.

* Lysbehandling bør tas mellom klokken 06.00 og 12.00. Da er kroppen mest mottagelig for lyset. Det anbefales ikke å ta lysterapi etter klokken 20.00 fordi man kan få problemer med å sove.

* Flere fagfolk anbefaler at man tar lysbehandling mer eller mindre kontinuerlig gjennom hele vinteren.

* En lyskasse koster mellom 3200 og 3700 kroner i Norge. Billigere utgaver har ultrafiolette stråler, som er skadelige.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder