LETT DOBLING: I løpet av 20 år økte forbruket av lettbrus fra 20 liter per nordmann i 1991 til 39 liter i 2011. Foto:ROGER NEUMANN,

Ny studie: Sammenheng mellom lettbrus-drikking og magefett

Ekspert: Søtningsstoffer forvirrer kroppen

En amerikansk studie konkluderer med at lettbrus-drikkere får langt mer farlig magefett enn de som ikke drikker lettbrus.

Sverre Holm-Nilsen
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Forskningen, som ble publisert i Journal of the American Geriatrics Society, kan være dårlig nytt for personer som bytter ut sukkerholdig brus med sukkerfrie varianter.

I alt deltok 749 personer i alderen 65 og oppover. Undersøkelsen ble gjennomført over ni år, og testpersonene ble med jevne mellomrom bedt om å opplyse hvor mye brus de drakk daglig, og hvor mange av enhetene som var sukkerfrie eller sukkerholdige.

Resultatet var at lettbrusdrikkerne over en periode på ni år la på seg nesten tre ganger mer fett rundt magen enn de som ikke drakk lettbrus.

– Det er en interessant studie som følger noen over lang tid. Slike studier er gunstige i forhold til at man kan ha en lang observasjonstid, som man gjerne ikke får i mer kontrollerte studier, sier Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Ullevål universitetssykehus til VG.

Tall fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen viser at vi i Norge i 2014 drakk 282 millioner liter sukkerbrus mot 193 millioner liter lettbrus.

Kommentar: Brus-besettelsen

Målt i cm

Svendsen sier at studien har andre funn enn tidligere forskning. Ifølge henne har sukkerholdig, i konkurranse med ikke-sukkerholdig, hatt en mer ugunstig effekt på magefettet.

Ifølge den nye rapporten, viste det seg raskt at lettbrusdrikkerne vokste mest rundt magen, selv etter at faktorer som diabetes, røyking og fysisk aktivitet ble regnet inn.

Personer som oppga å drikke lettbrus daglig vokste i snitt 8,1 cm rundt midjen i løpet av de årene undersøkelsen ble gjennomført. Personer som drakk lettbrus fra tid til annen vokste 4,5 cm, mens de som oppga at de ikke drakk lettbrus vokste 2 cm.

Konsekvenser

Resultatene blir beskrevet som «slående» av forskerne, som mener at resultatet er ytterligere bevis på at brus med få, eller ingen, kalorier kan påvirke helsen negativt.

Les også: Slik påvirkes kroppen din av sukkerbrus

Ifølge Time Magazine sliter forskere fortsatt med å avsløre mekanismene som kan tyde på at det er en link mellom lettbrus og vektøkning, men det finnes noen teorier.

– Vanlig sukker har kalori-konsekvenser, sier Dr. Helen Hazuda ved University of Tezas Health Science Center, som sto bak forskningen.

– Kroppen din er vant til at søt smak betyr at får i deg energi i form av kalorier, og om du ikke forbrenner det, vil det omdannes til fett, sier hun ifølge Time. Kunstige søtningsstoffer, derimot, forvirrer kroppen og svekker linken mellom søtsmak og kalorier, mener doktoren.

– Det kan føre til vektøkning og sug etter søtere og søtere belønninger, sier Hazuda.

Lettbrusdrikkere spiser mer

Denne teorien støttes av forskning publisert i American Journal of Public Health. Forskningen viser at de tyngste lettbrus-drikkerne spiser mest. I snitt får de i seg nærmere 200 kcal mer pr. dag enn andre i samme vektgruppe som drikker vanlig, sukkerholdig brus.

Ifølge studien, som er gjort av forskere ved Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health og Columbia Mailman School of Public Health, har en typisk lettbrus-drikker høyere vekt (og BMI), og spiser mer salte snacks og vesentlig mer søte godterier enn folk som drikker sukkerholdig brus.

«Å drikke lettbrus kan føre til et generelt høyere matinntak, kanskje som følge av at det kunstige søtstoffet skaper forstyrrelser i appetitt-kontrollen», skriver lederen av studien, førsteamanuensis Sara Bleich, i American Journal of Public Health.

Anbefaler lettbrus

Klinisk ernæringsfysiolog Svendsen sier at de alltid råder overvektige pasienter å kutte ut sukkerholdig brus med vann.

– Vi anbefaler pasientene å redusere inntaket av sukkerholdig brus, og aller helst å kutte det ut. Vi anbefaler lettbrus dersom det er det eneste alternativet til den sukkerholdige brusen.

Hun sier at linken mellom søtsug og søtningsstoffer i lettbrus ikke kan bevises på et individnivå.

– I en studie som er gjort i forbindelse med vektreduksjon, viste det seg at flere klarte å gå ned i vekt ved å drikke lightbrus enn om man drakk vann. Det er fordi man tror at søtsmaken fra lightbrusen tilfredsstiller søtbehovet, som igjen gjør at man lettere kan holde seg unna andre søtsaker.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder