RIKTIG ELLER IKKE RIKTIG: Friidrettsutøver Ingvild Måkestad Bovim og fysioterapeut Knut Jæger viste frem planken som en øvelse for å forebygge ryggsmerter i VG i 2013. Ekspertene strides om dette er riktig. Foto: Roger Neumann

RIKTIG ELLER IKKE RIKTIG: Friidrettsutøver Ingvild Måkestad Bovim og fysioterapeut Knut Jæger viste frem planken som en øvelse for å forebygge ryggsmerter i VG i 2013. Ekspertene strides om dette er riktig. Foto: Roger Neumann

Advarer mot «planken»

Påtroppende rektor ved Norges idrettshøgskole, Kari Bø, advarer mot «planken».

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Bildet litt lenger ned i denne saken viser magen til en veltrent, slank kvinne som har født to barn. Hun har vært turner og har god kontroll på musklene. Men når hun utfører planken, henger magen ned.

- Planken er kun bra for unge, slanke og sterke mennesker. For kvinner som har født barn, eller for andre som har/har hatt stor mage, er det bare å droppe den øvelsen, sier Kari Bø.

Årsaken er, ifølge professoren som begynner som rektor ved Norges idrettshøgskole til høsten, at de rette magemusklene til denne kvinnen gled fra hverandre da hun var gravid. Det er svært vanlig. Men ikke bare gravide rammes av dette. Det samme skjer hos menn og kvinner som får store mager av andre grunner.

KLARER IKKE Å HOLDE INN MAGEN: Kvinnen på bildet er slank og veltrent, men klarer ikke holde magen inne når hun tar planken. Foto: Kari Bø

Lite funksjonell

- Det er også flere grunner til at planken ikke er en god øvelse, sier Kari Bø.

- Det er en lite funksjonell øvelse. Riktignok kan du, hvis du utfører den riktig, få utholdende styrke i magemusklene. Men når har man bruk for det? Dessuten gjør de fleste øvelsen feil. Det er bare å ta en titt rundt omkring på treningssentrene. Enten skyter de rumpa i været, eller henger ned med magen. Øvelsen er for vanskelig for de fleste, rett og slett, sier Kari Bø.

Hun taler dermed mange andre eksperter midt imot.

For planken er ofte en gjenganger i aviser og ukebladers tips fra eksperter.

Lite forskning

- Noen hevder også at planken kan virke forebyggende på korsryggsmerter, men uansett hva de sier så finnes det lite forskning på dette. Vi vet de rett og slett ikke, sier Kari Bø.

- Hvilke øvelser vil du da anbefale for magen?

- Jeg har trenet mye planke og inndragningsøvelser selv, Men ikke nå lenger. Crunch, som er Sit-ups med korsryggen i gulvet, i forskjellige former er mye bedre, og særlig på skrå. Også å tippe bekkenet inn under kroppen er en god øvelse. Det er viktig med variasjoner, sier Kari Bø.

Kjendistrenere er uenige

Kjendistrenerne Martin Norum og Yngvar Andersen har begge anbefalt planken for VGs lesere. De er uenige med Kari Bø.

TRENINGSEKSPERT: Martin Norum, akademiet for personlig trening. FOTO: MATTIS SANDBLAD/VG

- Jeg mener planken er en god øvelse for mange. Det er viktig å ha en god statisk stabilisering av magen. Og styrken man får er god å ha når man skal gjøre situps. At mange gjør øvelsen feil er ikke øvelsen skyld, men at de ikke har fått god nok innlæring. Om den er funksjonell avhenger av hva man gjør til daglig og hva målet med treningen er, sier Norum.

NRKs treningsekspert, Yngvar Andersen, er enig at «planken» ikke er den beste øvelsen.

TRENINGSEKSPERT: Yngvar Andersen, eier av «Mykje Meir» og programleder i NRK. Foto: Frode Hansen

- Jeg er enig i at planken ikke er den beste øvelsen. Men det er en forholdsvis enkel øvelse. Og jeg er overbevist om at det er bedre å gjøre den enn ikke å gjøre noe. Når vi gir råd er det rettet mot grupper. For utrente er det en fin måte å komme i gang på. Men for veltrente er det mange teknisk vanskelige øvelser som er mye bedre og for de ville jeg ikke gitt planken som en øvelse, sier Andersen.

Kari Jaquesson mener følgende om «planken»:

- Kari Bø har rett i at planken ikke er en funksjonell øvelse. Men det spiller ingen rolle, fordi de fleste trener for å se bedre ut. Det er mange øvelser som ikke er funksjonelle som former kroppen. Personlig liker jeg å gjøre andre ting når jeg tar planken, armhevninger for eksempel. Det er også er variant av planken. Planken er også en utmerket øvelse fordi du merker fremgangen så fort, sier Jaquesson.

TRENINGSEKSPERT: Kari Jaquesson. Foto: Jan Petter Lynau / VG

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder