NY TREND: Forskning viser at det er effektivt å veksle mellom å spise og å faste når man skal ned i vekt. Det har også en positiv effekt på blodtrykk og blodsukker.
NY TREND: Forskning viser at det er effektivt å veksle mellom å spise og å faste når man skal ned i vekt. Det har også en positiv effekt på blodtrykk og blodsukker. Foto: iStockphoto

Slik går du ned i vekt med 16:8-dietten

HELSE

«16:8»-oppskriften enkel: Seksten timers faste og åtte timer hvor du spiser hva du vil. Ifølge ny forskning fører den til nedgang i både vekt og blodtrykk. Her får du vite hvordan den nye trenddietten fungerer, og hva ekspertene mener om den.

Betalt innhold
Publisert:

Overvekt og fedme øker blant voksne, og de normalvektige er nå i mindretall i Norge, viser tall fra Folkehelseinstituttet. Dette kan som kjent føre til en rekke ulike livsstilssykdommer, og ikke minst til mistrivsel.

Etter en lang sommerferie er det mange som ønsker å gjøre noe med vekten sin, og man starter jakten på en metode som virker.

Periodisk fasting, eller «intermittent fasting», som det heter på engelsk, er en sterk internasjonal trend når det gjelder vektkontroll og slanking.

Fra tidligere er mange kjent med 5:2-dietten, hvor man spiser normalt fem dager i uken, og langt færre kalorier to dager i uken.

Nå har en rekke kjendiser og livsstilsbloggere kastet seg på 16:8-dietten for å kvitte seg med noen kilo, og legger ut sine erfaringer på sosiale medier. Her følges ikke et fast kosthold, men man faster to tredel av døgnet, mens man spiser normalt de resterende timene.

Hvor mange måltider du velger å spise, er opp til deg. Alt mellom ett og fire måltider er vanlig. For å dekke dagens behov innenfor disse timene, er det en fordel å være bevisst på hva man velger å spise, slik at man holder seg mett lenge.

Gunstig for vekt og blodtrykk

Nå viser ny forskning at denne formen for daglig fasting kan være en effektiv måte å redusere vekten på, og i tillegg redusere blodtrykket. Dette kommer frem i en ny studie fra Universitetet i Illinois i Chicago, publisert i tidsskriftet Nutrition and Healthy Aging.

Dette er den første studien som gjør en vitenskapelig undersøkelse av effekten av et tidsbegrenset spisemønster, som er en form for fasting som begrenser inntaket av mat til et spesielt tidsintervall hver dag.

For å kartlegge effekten av denne typen diett, jobbet forskerne med 23 personer med fedme med en gjennomsnittsalder på 45 år, og med en BMI (kroppsmasseindeks) på 35.

Mellom klokken 10 på formiddagen og klokken 18 på ettermiddagen, kunne deltagerne spise hva slags mat og hvilken mengde mat de selv ønsket.

I de påfølgende 16 timene kunne de kun drikke vann og annen kalorifri drikke.

Forskerne fulgte deltagerne tett i 12 uker. De ble så sammenlignet med en kontrollgruppe fra en tidligere vektstudie, og fant ut at de som fulgte en diett med periodisk fasting gjennom døgnet, inntok færre kalorier, gikk mer ned i vekt og hadde forbedringer i blodtrykket.

I gjennomsnitt inntok disse personene 350 færre kalorier per dag, gikk ned tre prosent av kroppsvekten og senket blodtrykket i større grad enn kontrollgruppen.

Insulin- og kolesterolnivå var imidlertid det samme som hos kontrollgruppen.

– Enklere å gjennomføre

– Konklusjonen fra denne studien er at det finnes muligheter for vektnedgang som ikke dreier seg om å telle kalorier eller kutte ut spesielle typer mat, sier Krista Varady, assisterende professor i ernæringsfysiolog ved UIC College of Applied Health Sciences, og leder av studien.

Selv om dette er den første studien som ser konkret på 16:8-dietten, understreker Varady at resultatene stemmer godt overens med tidligere forskning på andre typer dietter med periodisk fasting.

– En av fordelene med denne dietten er at den er enklere for vanlige mennesker å gjennomføre. Vi opplevde at færre deltagere hoppet av denne studien, sammenlignet med studier av andre typer faste-dietter, sier Varady.

Forskerne erfarte at selv om deltagerne kunne spise hva de selv ønsket en tredel av dagen, førte ikke det til overspising.

– Jeg tror en av fordelene med å faste er at det hjelper folk til å komme i kontakt med følelsen av å være mett og av å være sulten. Vanligvis småspiser mange nesten hele tiden, i stedet for å gi kroppen en pause og så kjenne på det å virkelig være sulten, påpeker Varady.

Hun mener funnene i studien viser et lovende resultat for tidsbegrenset inntak av mat som et verktøy til vektnedgang for voksne med overvekt, men mener det vil være en fordel med kontrollerte studier som går over lengre tid.

– 16:8-dietten med en veksling mellom faste og «fest» er et godt verktøy for vektnedgang, som vi nå har foreløpig vitenskapelig støtte for. Når det gjelder å gå ned i vekt, må hver og en finne ut hva som fungerer best for dem selv. Bare det å gå ned noen få kilo kan gi store helsemessige fordeler for mange, sier hun.

– Lovende med periodisk faste

Jøran Hjelmesæth, leder ved Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo, peker på at den amerikanske studien er en observasjonell korttidsstudie med begrensninger, men at han likevel synes selve prinsippet med såkalt periodisk fasting i seg selv er lovende.

Han viser til flere andre studier som peker i samme retning, hvor inntak av mat over færre timer i døgnet viser en gunstig effekt på både vekt og helse.

– Vi pleier å si at det er det totale energiregnskapet som teller for om man går ned i vekt, men det er ikke fullt så enkelt, sier Hjelmesæth.

Han mener det mest interessante i denne sammenhengen er fysiologien, og hvorfor det er en fordel å spise innenfor et kortere tidsrom.

– Det er tydelig at vekten påvirkes av hvor mange timer du fordeler matinntaket over. Du spiser mindre om du spiser innenfor et kortere tidsrom, noe som er en fordel for vekten, sier han.

I tillegg er vår biologiske klokke, gjennom sentrale organer i kroppen, mest forberedt på inntak av mat tidlig på dagen.

– Det ser ut til at man får mindre vektøkning av samme mengde mat om man inntar den i denne delen av døgnet, sier han.

Han vil likevel ikke anbefale den nye trenddietten som en metode for varig vektreduksjon. Effekten på vekten er ganske liten, og det mangler mer inngående forskning.

– Samfunnet og livene våre er ikke lagt opp til at vi skal spise innenfor et så kort tidsrom som åtte timer. Derfor mener jeg det er en litt klønete og asosial måte å gå ned i vekt på, sier han.

Bevisst på hva man spiser

Fagsjef og ernæringsfysiolog Kari H. Bugge i Grete Roede stiller seg i utgangspunktet positiv til periodisk faste i form av 16:8, hvis det kan hjelpe noen med å oppnå et ønsket energiunderskudd.

– Både denne studien og tidligere forskning viser at fellesnevnerne er at et energiunderskudd fører til vektreduksjon. Det er ulike måter å oppnå dette på, og det viktigste er at hver enkelt finner ut hvilken metode som passer best for seg, sier Bugge.

Hun peker på at dette for de fleste vil være en kur som går over begrenset tid.

Det er derfor viktig å forberede seg på at man etter hvert skal over i en vedlikeholdsfase, med jevnlige og sunne måltider.

– Jeg har tro på at det går an å sjonglere litt mellom ulike måter å regulere kostholdet på, og stjele litt her og der etter hva som passer best. Hvis man følger et opplegg med jevn kalorireduksjon gjennom døgnet, kan man for eksempel også kombinere dette med å faste innimellom, sier hun.

Hvis man velger å gå inn for denne metoden, mener Bugge det er svært viktig å være bevisst på hva man spiser i løpet av de åtte timene.

– Man bør ikke leve på usunn hurtigmat i disse timene, og det tror jeg de fleste skjønner. Jeg mener det vil være smart å spise tre måltider innenfor dette tidsrommet. Fullkornprodukter, magre meieriprodukter, fisk, rene kjøttprodukter, grønnsaker, linser, bønner, noe frukt, og litt nøtter og kjerner er det essensielle, sier Bugge.

Hun er tilhenger av at man uansett valg av måte å gå ned i vekt på, holder seg til Helsedirektoratets offisielle kostholdsråd.

Gi oss tilbakemelding på denne artikkelen.Gi tilbakemelding!Gi tilbakemelding!

Vinn Gull i VG+

Dagens kode: GULL525

Send SMS med koden til 2424. Tjenesten koster 1 kr.

Ved å delta i konkurransen samtykker du til at vi kan kontakte deg på SMS med relevant informasjon om konkurransen «Finn Gull i VG». Les mer om konkurransen her »

Her kan du lese mer om