ROLIG I ROSINBAKKENE: - Når du kommer til Rosinbakkene er du 35 kilometer unna mål. Disse bakkene er lange og tunge. For å unngå krampe bør du ta det med ro. Velg et lett gir, og prøv å ikke gå av sykkelen, for da stivner du fortere, sier Ole Kristian Silseth. Foto: Line Møller

ROLIG I ROSINBAKKENE: - Når du kommer til Rosinbakkene er du 35 kilometer unna mål. Disse bakkene er lange og tunge. For å unngå krampe bør du ta det med ro. Velg et lett gir, og prøv å ikke gå av sykkelen, for da stivner du fortere, sier Ole Kristian Silseth. Foto: Line Møller

Birken-triks: Tenk taktisk, sykle smart og pakk perfekt

Slik kommer du gjennom Birkenløypa på beste måte

Medgjørlige muskler og samarbeidsvillig sykkel er viktig. Men slangen kan bety forskjellen på helvete og paradis.

Marie Theisen
ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

I et stille Rena sentrum står Ole Kristian Silseth (53) og smører kjedet på sykkelen sin. Da Birkebeinerrittet gikk av stabelen for første gang i 1993, sto han her også. Siden det har han deltatt hvert eneste år.

- I starten var vi bare en liten tullingmenighet. Nå har det blitt en folkesport, smiler han.

Det er enda noen uker til selve rittet, og den tidligere proffsyklisten har lovet å sykle hele traseen sammen med VG for å røpe taktiske triks.

VGTV: Bli med Ole Kristian Silseth gjennom birkenløypa

FÅ SYKKELTRIKS OG PAKKELISTE NEDERST I SAKEN

PUST I BAKKEN: Når du når Skramstadseter (640 moh.) etter 13,4 kilometer, er de første harde stigningene unnagjort. - Opp hit gjelder det å ikke ta det for hardt. Tenk at du skal ha nok energi til å klare Rena - Lillehammer tur-retur, råder Silseth. Foto: Line Møller

I de slake bakkene som strekker seg i 13,4 kilometer fra Rena sentrum og oppover mot Skramstadseter (640 moh.) går det i rolig tempo denne solskinnsdagen.

- Hele rittet blir ødelagt om du starter for hardt. Du bør tenke at du skal sykle herfra, til Lillehammer, og så tilbake til Rena. Den tanken bør styre intensiteten din helt til du er ferdig med det andre terrengpartiet, det vil si de første tre-fire milene, råder Silseth.

Få mer informasjon om rittet på Birkebeiner.no

De første utforbakkene kommer fire-fem kilometer etter Skramstadseter. De slynger seg steinete og bratt ned mot Sørstubua i Djupdalen. Vi stopper på toppen.

- Er du litt redd, kan du godt gå av og trille sykkelen ned her. Hold i så fall til høyre og trill sykkelen på høyre side. Sykler du ned, må du være forsiktig med forbremsen, kjør kontrollert og unngå spisse steiner. Det er dessuten en fordel å reise seg fra setet. Da sparer du ryggen og rumpa, og du reduserer risikoen for å punktere, tipser Silseth før han tar sats og tråkker til ned bakken.

Punkterte

SLANGESKIFT: I de steinete bakkene ned mot Djupdalen punkterer Silseth. På grunn av en bulk i felgen og mangel på ekstraslange som passer til Silseths 29-tommers hjul, spøker det for resten av turen. Foto: Line Møller

Når vi tar ham igjen nede i dalen, står han krumbøyd over sykkelen og skifter slange.

- Nå har jeg gjort akkurat den feilen jeg alltid forkynner at man ikke skal gjøre: Jeg syklet med feil fart på feil sted. Jeg hoppet rett på et par steiner, og nå har jeg bulket felgen og punktert.

Heldigvis har han en ekstra slange i sekken, men etter noen meter er bakdekket flatt på ny. Fotografen henter frem sin ekstraslange. Feil størrelse på slangen og bulken i felgen gjør at slangen sprekker igjen. Den siste ekstraslangen har feil ventil.

- Dette er flaut. Man kan aldri ha med nok ekstraslanger, konstaterer Silseth.

Etter en times rådvillhet kommer en flokk syklister forbi.
- Er det noen av dere som har en 29-slange? kauker Silseth.

- Ja, men den vil jeg ha selv, erklærer en av syklistene og tråkker hastig videre.

Silseth gaper og rister på hodet.

- Én viktig lærdom: For å få sekken til å veie tre og en halv kilo skal du ikke fylle den med sand eller bly. Pakk heller ekstra verktøy og slanger sånn at du kan være gentleman i tillegg til å redde deg selv.

REDNINGEN: Etter å ha plundret i to timer kommer endelig en som kan hjelpe. Trond Helge Myrvang (34) har verktøy og ekstra slange og lager en nødløsning som i beste fall kan holde de resterende syv milene til Lillehammer. Foto: Line Møller

Etter halvannen time kommer endelig en syklist som vet råd. Trond Helge Myrvang bruker sine bilmekanikertriks, retter ut bulken og trer på sin ekstraslange som egentlig er for liten.

- Med litt flaks holder det til mål, smiler Myrvang.

Ikke gå av

Som et lokomotiv leder Silseth an på grusveiene i retning Bjønnåsbrua, Nysetra og videre over fjellet til Kvarstad.

- Ved å ligge på hjul rett bak en annen kan du spare 40-50 prosent av energien sammenlignet med førstemann, forklarer han.
Ved Kvarstad (640 moh.) er 49,7 kilometer er unnagjort.

FULL KONTROLL: I slutten av det såkalte andre trillepartiet er det såpass tørt at Ole Kristian Silseth velger å sykle. - Man kan ikke regne med at det ser sånn ut den 27. august, konstaterer han. Foto: Line Møller

- Nå kommer sannhetens øyeblikk. Det er tungt herfra og de neste 20 kilometerne opp til Storåsen som er løypas høyeste punkt (955 moh.). Ta det med ro, velg et lett gir, og prøv å ikke gå av sykkelen, råder Silseth.

Fra Storåsen og ned til Lillehammer går det unna, men stygge hull i veien gjør at konsentrasjonen må være på topp. Når vi omsider er i mål ved Håkons hall på Lillehammer, kan Silseth konstatere at han aldri har brukt så lang tid på Birken før. Likevel smiler han om kapp med kveldssolen.

- Jeg har fått bekreftet mitt yndlingsmotto: En god opplevelse på sykkel er uavhengig av fart. Du behøver ikke kjøre fort for å ha glede av å sykle Birken.

HER FÅR DU SMARTE SYKKELTRIKS FRA DEN TIDLIGERE PROFFSYKLISTEN

Ole Kristian Silseth: Syklet Birkebeinerrittet alle 18 gangene og stiller for 19. gang i år. I det første Birkebeinerrittet i 1993 kom han på førsteplass i eliteklassen for herrer. Rekordtiden hans er 2:52. Han var profesjonell landeveissyklist for italienske lag i 1980-årene, men gikk etter hvert over til terrengsykling og ble med på det norske landslaget i terrengsykkel. Mellom 1996 og 2001 var han landslagstrener for terrengsyklistene, blant annet for Gunn Rita Dahle. Foto: Line Møller

- Øv på å skifte slange i tilfelle punktering.

- Kjør rittet på en sykkel du kjenner. Sjekk at den er intakt før selve dagen. Bremser, drivverk og kjede må ikke være slitt. Tren på sykkelen to-tre ganger etter at den har vært på service.

- Hvis det meldes regn, må du være sikker på at du har bremseklosser som tåler dette. Vanlige bremseklosser slites fort ned i regnvær.

- Sykkelsko er obligatorisk. Å sykle uten er som å gå på ski uten staver.

- Vær hyggelig mot dine medsyklister. Ikke press og kjeft, men bidra i gruppen du sykler i. Enkelte ryttere har en tendens til å sykle fra folkeskikken.

- Du er bedre i gruppe enn som solist. Heng deg på en gjeng som sykler i et tempo som passer din form. Bytt på å ligge først.

- Har du aldri syklet ritt før, kan det være lurt å ta et seedingritt før Birken.

- Kommer du til et teknisk parti hvor du synes det er vanskelig å sykle, må du ikke frigjøre den ene foten fra pedalen. Da har du ikke kontroll på sykkelen. Hvis du ikke føler deg trygg nok til å ha begge føttene festet til pedalene, må du heller gå av.

- Sauer og kyr beiter i områdene rundt traseen. Vær obs!

- Av sikkerhetsmessige årsaker er det ikke lov til å høre på musikk eller radio mens du sykler.

- Ikke overspis de siste dagene før rittet. Spis normale mengder, men sørg for en større andel av karbohydrater de siste dagene.

- Drikk litt mer væske enn normalt siste døgnet før rittet. Bytt gjerne ut vann med sportsdrikk etter middagen og kvelden før rittet. Unngå store mengder sukkerholdige drikker.

- Underveis skal du drikke og spise før du blir sulten eller tørst. Ha i deg ting som du vet at magen din tåler, ikke prøv noe nytt denne dagen.
(Kilder: Ole Kristian Silseth og www.birkebeiner.no)

DETTE BÆR DU HA I SEKKEN

Sekken skal veie tre og en halv kilo fra start til mål. Her er nyttige saker du bør pakke i sekken:

- Vindjakke, vindvest, ekstra hansker og annet tøy som du kan trenge hvis det regner, hvis du må stoppe underveis eller hvis du må bryte.

- Mat, energisjokolade, barer og gel

- Kjedekutter og kjedeledd.

- En liten flaske kjedeolje. Et kjede som piper er frustrerende å høre på.

- Multiverktøy som passer til alle komponentene på sykkelen din

- Ekstra slange (gjerne flere) som passer til ditt hjul. Husk at hvis du bruker en av ekstraslangene, må du ta med den ødelagte slangen slik at vekten på sekken holdes konstant.

- Lappesaker

- Patroner til å fylle luft i dekket. Husk adapter. Eventuelt pumpe med adapter slik at den kan brukes på ulike ventiler.

- Du kan velge om du vil ha vann på ryggen eller på sykkelen. Husk bare på at dersom du har det på ryggen, må sekken veie nok når du kommer i mål.

- Har du fortsatt ikke tung nok sekk, kan du ta med et ekstra dekk.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder