Hver tredje ungdom slutter: Dropper idretten

Slik motiverer du barnet ditt til å fortsette med organisert trening

Hver tredje ungdom som er medlem av et idrettslag, slutter med organisert idrett før de fyller 17. Frafallet er størst i lagidretter.

Irene Mårdalen
ARTIKKELEN ER OVER 14 ÅR GAMMEL

Det viser en rykende fersk studie fra Institutt for samfunnsforskning.

Forsker Ørnulf Seippel har samlet inn data fra i alt 1024 gutter og jenter. Idrettslag fra hele landet er med i undersøkelsen, og den favner alle typer idretter.

- Årsaken til at lagidrettene rammes hardest, er trolig at et lag er avhengig av flere spillere. Det er vanskeligere å samle 15-20 ungdommer for å drive et fotballag enn å samle noen få for å gjennomføre en skitrening. Dette tror jeg gjør seg gjeldende spesielt når ungdommene blir eldre, sier Seippel.

For mye alvor

Han tror også noe av grunnen til frafallet er at idrettene blir for alvorlige for tidlig.

- Idretten stiller store krav til prestasjoner, trolig spesielt innenfor lagidretter. Det passer ikke alle å være med på treninger 5-7 dager i uken, sier Seippel.

Mangeårig trener, Johan Kaggestad, er ikke overrasket over at mange slutter, og at de ofte gjør det fordi de blir skadet.

- Idrettsledere og trenere er generelt for lite flinke til å trene variert. Jeg kjenner mange eksempler på at fotballag trener fem dager i uken med fotball.

Det har ikke dagens ungdom fysikk til. De er ikke robuste nok til å tåle så mye ensidig trening. Derfor burde enkelte økter vært flyttet fra fotballbanen til for eksempel skogen, sier Kaggestad.

Han mener barn og unge i dag trenger allsidighet mer enn noen gang.

- Før var ungene mer aktive ute enn de er i dag. Derfor trente de automatisk opp bevegeligheten, styrken og koordinasjonen.

Nå - hvor mange bruker fritiden foran TV-spill og data - utvikler de ikke kroppen like godt. De er rett og slett ikke rustet til å tåle så mye ensidig trening som enkelte trenere legger opp til, sier Kaggestad. Han oppfordrer idrettsledere til å drive allsidig.

Variert trening

- Selv om det er et fotballag, bør ungdommene gå på ski og skøyter, spille bandy, løpe i skogen, ja, gjøre mye forskjellig. Da blir skaderisikoen mindre, og risikoen for at du går lei, reduseres, sier Kaggestad. Norges Fotballforbund har lenge vært klar over frafallsproblemet og forsøker å gjøre noe med det.

- Vi besøker klubber for å diskutere hva som kan gjøres, nettopp for å demme opp for frafallet, sier breddesjef Stig Ove Sandnes i Norges Fotballforbund.

De stimulerer blant annet ledere og trenere til å legge tilbudene til rette, slik at det skal passe alle.

- Vi må ha tilbud til dem som ønsker å trene ofte, og dem som ønsker å trene 1-2 ganger i uken. I tillegg skolerer vi trenere og ledere blant annet til å gjennomføre treninger som reduserer skaderisikoen, sier Sandnes.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder