MINDRE FERDIGTINT: Skal du ha tacokjøttdeigen ferdig tint kan denne bli vanskeligere å få tak i dersom salt og vann fjernes fra deigen. Foto:Tom-Egil Jensen,

Varsler store endringer: Flere fjerner kjøttdeig-saltet

Norges største butikkjede fjerner 90 tonn salt fra kjøttdeigprodukter

Nortura varsler dyrere kjøttdeig fremover

Flere butikker ønsker å gjøre kjøttdeigen sunnere. Norges største kjøttprodusent Nortura varsler at  prisene kan bli høyere enn i dag, når alt tilsatt salt og vann fjernes.

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

NorgesGruppen kunngjorde i dag at de vil fjerne alt tilsatt salt og vann i kjøttdeig fra alle Kiwi, Meny, Joker og Spar-butikker. Etter nyheter komme flere andre kjeder til og varsler lignende tiltak.

Selv om det blir sunnere, vil det også kunne by på utfordringer.

– Slik det er i dag fryses kjøttdeigen ned, tines opp og tilsettes salt for at den skal holde seg. Det kan vi ikke gjøre nå. Det betyr at tilbudet på ferdigtint kjøttdeig vil bli mye mindre enn i dag og helt avhengig av tilgangen på fersk kjøtt til enhver tid, sier konserndirektør for merkevarer i kjøttgiganten Nortura, Kjell Rakkenes til VG.

Han presiserer at dagens tinte kjøttdeig ikke består utelukkende av fryst kjøttdeig.

- Selv om fersk kjøttdeig tilsettes en mindre andel fryst så er volumene så store at det produksjonsmessige konsekvensene vil være betydelige, sier Rakkenes til VG.

Ifølge beregninger fra NorgesGruppen skal det dreie seg om mer enn 90 tonn salt som blir fjernet årlig fra deres produkter. De har en markedsandel på nesten 40 prosent av hele det norske dagligvaremarkedet.

- De fleste andre land selger kjøttdeig uten tilsatt salt, og flere leverandører synes tiltaket er positivt og absolutt gjennomførbart, sier næringsdirektør i Norgesgruppen, Bård Gultvedt til Norturadirektørens uttalelse.

Nortura: Dyrere vare, dyrere produksjon og mindre tilbud

Norturas konserndirektør forteller at de jobber sammen med bransjen med nye teknologier for å gi markedet den ferdigtinte kjøttdeigen det til enhver tid etterspør.

FÅR ROS AV NORTURA: Konserndirektør for merkevarer i Nortura, Kjell Rakkenes, mener Norgesgruppens salt og vannkutt er riktig vei å gå Foto:NORTURA,

– Ja det gjør vi. Allikevel er det slik at fjerner vi salt, blir både produksjonsprosessen dyrere, varen dyrere og ettersom tilbudet av tint kjøttdeig blir mindre kan dette også medføre høyere pris, sier Nortura-direktøren.

Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy sier til VG at de vil bære den ekstra kostnaden som kjøttdeigen og de andre produktene ikke vil koste mer.

– Det sier seg selv at når du tilsetter vann og salt til et produkt så kan du selge det billigere. Når vi nå fjerner dette skal allikevel våre produkter kunne matche de andre kjedene på pris, sier Kiwi-sjef, Jan Paul Bjørkøy, til VG.

Selv om han ser utfordringer, tror Rakkenes i Nortura at mindre salt er godt nytt for folk flest.

– Jeg tror dette er rett vei å gå. Vi fjernet hele 312 tonn salt fra våre pølser og pålegg i februar i år og at nå Kiwi-sjefen signaliserer at de vil kutte i sin egen fortjeneste – for kjøttdeig uten salt og vann er dyrere – det ønsker jeg velkommen, sier Nortura-sjefen som en kommentar til dette.

Coop halverer tilsatt salt

Også Coop vil allerede fra neste uke gjøre noe med det tilsatte saltet i alle kjedenes egne merkevarer.

COOP HALVERER: Kristin Paus, kommunikasjonsdirektør i Coop Norge Foto:Coop Norge,

– Vi vil allerede fra neste uke fjerne halvparten av det tilsatte saltet i alle våre karbonade- og kjøttdeiger på våre egne merkevarer. Det inkluderer kjøtt fra svin, okse, kalv, kylling og lam. Grunnen til at vi velger å redusere saltinnholdet litt over tid handler om at vi ønsker at forbrukeren skal venne seg til den endrede smaken. Vi vil også redusere salt til nøkkelhulls-nivå på alle områder, og gå enda lenger ned der dette er teknisk mulig. Vi prioriterer hverdagsmaten, sier kommunikasjonsdirektør i Coop Norge, Kristin Paus.

Tilsetter salt på kjøkkenet i stedet

Hun forteller at hele bransjen har vært på møte med helseminister Bent Høie der han ba om konkrete forslag for å få redusert saltinnholdet i maten.

– Dette handler jo også om å endre varesikringsrutiner på deigproduktene. Salt har ikke bare med smaken å gjøre, men er også med å hindre bakterier, sier Paus til VG.

Det er denne såkalte saltterskelen konserndirektør i Nortura, Kjell Rakkenes har i hodet. Det er hvor salt vi forventer og ønsker at maten skal smake.

– Denne må forandres gradvis over tid. Det er bransjen enig om. Vår erfaring er at det saltet som nå er fjernet fra maten blir tilsatt på kjøkkenbenken. Da er vi jo like langt i forhold til helsegevinsten. Derfor må dette reduseres gradvis.

Rema: Vil lansere egen kjøttdeig i nær fremtid

– Kjøttdeig uten salt og vann er jo på markedet allerede og er å finne i våre butikker. Vi kommer til å lansere vår egen kjøttdeig uten tilsatt salt og vann i nærmeste fremtid. Vi har over flere år jobbet med å redusere saltmengden i våre bearbeidede kjøttprodukter og skal innen utgangen av 2016 ha redusert mengden med 30 %. Det er bransjens mest ambisiøse mål. Vi har i tillegg redusert både salt og sukkerinnholdet i både tacokrydder og annet tilbehør betraktelig slik at totalinntaket av salt skal bli mindre, sier direktør for kommunikasjon i Rema, Mette Fossum Beyer.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder