PÅ TRENING: – Jeg er ikke like avhengig som Hedda (t.v.), men jeg drikker sportsdrikk ganske ofte jeg også, sier Sigrid Rønning (t.h.).
PÅ TRENING: – Jeg er ikke like avhengig som Hedda (t.v.), men jeg drikker sportsdrikk ganske ofte jeg også, sier Sigrid Rønning (t.h.). Foto: Kaja Storrøsten

Eksperter om trendy sportsdrikker: Dette gjør BCAA med kroppen din

HELSE

Det startet som en hype i sosiale medier og er blitt frontet av bloggere og fitnessutøvere. Sportsdrikker og kosttilskudd med BCAA er blitt dagligdags for mange nordmenn. Men hjelper det egentlig på trening? Og er aminosyretilskudd bra for kroppen? Vi har snakket med tre eksperter. De er skeptiske til trenden.

Betalt innhold
Publisert: Oppdatert: 23.03.18 07:03

– Jeg er helt avhengig og drikker det hver dag.

Det sier Hedda Haugen (22) da VG møter henne på et treningsstudio i Oslo. Hun skal trene med venninnen Sigrid Rønning (21) og bærer rundt på en NOCCO-sportsdrikk. Begge to studerer HR ved Høyskolen Kristiania.

– Det er mye koffein i det, så man blir gira. Alle på skolen drikker Nocco. Vi har byttet ut kaffe med det, så vi ikke får gule tenner, sier Haugen.

Hun har en hytte i Sverige, og hver gang hun er der kjøper hun med flere brett med drikke med blant annet BCAA.

22-åringen får i seg BCAA hver dag, forteller hun. Hun har to bokser med tilskuddet hjemme. Etter trening tilsetter hun det i en shake.

– Det gjør at jeg presterer litt bedre, hevder hun.

– Du merker forskjell?

– Ja, egentlig, jeg føler at jeg klarer å holde ut lengre på trening, for eksempel to timer istedenfor én.

Populært på sosiale medier

Du har kanskje sett det stående fremme på treningsstudio, bloggere som skriver om det eller fitness-folk posere med det på Instagram. Sportsdrikk eller kosttilskudd med bokstavene BCAA. Men hva hjelper det til? Og hva gjør det med kroppen din?

Vi har spurt en professor, en ernæringsfysiolog og en idrettsfysiolog.

– Effekt-påstandene som tilskuddet selges under, er å forbedre immunforsvaret, forbedre prestasjon, endre forbrenningen din og du skal bli bedre på å forbrenne fett under aktivitet. Det skal både hindre muskelnedbrytning, spesielt om du trener fastende, men også kunne stimulere muskeloppbygging, sier Therese Fostervold Mathisen, ernæringsfysiolog og stipendiat ved Norges idrettshøgskole.

– Effekten er derimot forsvinnende liten. BCAA har aldri vist seg å være suveren eller å utkonkurrere andre virkestoff. Karbohydrater virker enten like bra eller bedre som prestasjonsfremmer, og en fullverdig proteinkilde utkonkurrerer BCAA i muskeloppbygning etter trening, sier hun.

Aminosyrer – helt nødvendig

Men helt først, hva er BCAA?

Det står for Branched Chain Amino Acids og er de forgrenede aminosyrene leucin, isoleucin og valin.

Forgrenede aminosyrer er en del av alle kjente proteinholdige matvarer som meieriprodukter, kjøtt, egg, nøtter, korn, frø, avokado og spiselige sjøplanter, ifølge Mattilsynet.

Alle proteiner består av totalt 20 aminosyrer. Aminosyrer er byggemateriale i alle levende celler og er helt essensielt når en person skal vokse – eller bygge muskler.

Voksne mennesker produserer 12 aminosyrer selv i kroppen, men er avhengig av å få i seg åtte aminosyrer gjennom kosten.

– Aminosyrer stimulerer proteinsyntesen som er viktig for muskelvekst og restitusjon etter trening, sier Fredrik Tonstad Vårvik, masterstudent i idrettsfysiologi og personlig trener.

BCAA er derfor isolerte aminosyrer.

– Det har i forskningen vist seg at de tre aminosyrene BCAA kan være med på å slå på proteinsyntesen i muskelen, sier Vårvik.

Det er likevel et stort men:

– Det stopper opp, siden den ikke har alle byggesteinene som trengs, alle de andre aminosyrene, og klarer derfor ikke fullføre prosessen. Det blir som å starte å bygge et hus uten alle verktøyene som trengs for å bygge det.

Bare én av aminosyrene har effekt

I tillegg er det bare én av aminosyrene i BCAA som har en effekt. Det er leucin. Den starter maskinen for å lage muskler.

– Når du spiser et produkt som inneholder mye leucin, så økes det i blodet og i muskelen, og det stimulerer produksjonen av muskelprotein. Men det ser ikke ut som om det å spise eller drikke produkter med konsentrerte aminosyrer gir noe ekstra kontra å spise proteiner fra gode kilder i kosten. Det er mange andre aminosyrer som også er viktig for å stimulere produksjonen av muskelproteiner, sier Truls Raastad, professor ved Norges idrettshøgskole (NIH).

I forskningen har man sett at effekten er rask, men forbigående.

– Du må ha flere andre aminosyrer i tillegg, og den totale mengden aminosyrer i BCAA sportsdrikker er for lav.

Raastad anbefaler heller at man har gode måltider med meieriprodukter, kjøtt, egg eller fisk utover dagen.

– Hvis du har fire måltider spredt over dagen og har gode proteinkilder i alle måltider, så har du et inntak av protein og andre næringsstoffer som skal gi god nok effekt, sier han.

Hadde ikke kjøpt BCAA

– Jeg hadde ikke kjøpt sportsdrikken eller slike tilskudd. Det er mest sannsynlig bortkastede penger. Det ser derimot ut til å ha blitt en hype som promoteres i sosiale medier og kult-greie blant bl.a. crossfit- og fitnessutøvere, sier Therese Fostervold Mathisen.

Hun påpeker at det også er en viss risiko med helsekosttilskudd for at du får i deg ulovlige stoffer, hvilket er noe man absolutt bør ta opp til evaluering, spesielt om man driver organisert idrett.

Ikke bevist skadelig

Vitenskapskomiteen for mat og miljø har undersøkt skaden av BCAA, men kommer frem til at det er manglende forskning på området.

– Det er generelt få studier som har undersøkt risiko ved bruk av BCAA. Det finnes ikke relevante studier som dokumenterer skadelige effekter og ved hvilket dosenivå skader eventuelt inntrer, skriver Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM).

De har ikke vurdert BCAA i sportsdrikker, kun i kosttilskudd. Det er lite trolig at det finnes mer dokumentasjon for bruk av BCAA i sportsdrikker enn i kosttilskudd.

Dette svarer produsenten

– Våre produkter er ikke rettet mot å erstatte et allsidig kosthold. NOCCO er en funksjonell drikk beriket med BCAA, uten sukker. Vi vet at målgruppen setter pris på våre produkter bare fordi de inneholder BCAA og har en klar funksjon, skriver Mikael Lindgren, kommunikasjonssjef i NOCCO – «No Carbs Company», som produserer drikke med BCAA.

Videre skriver han:

– Vår overbevisning er at alt BCAA er bra BCAA, og vi vet også at mange mennesker setter pris på å ta aminosyrer gjennom en lav kalori-drikk før, under og etter trening. Å ta aminosyrer i konsentrert form reduserer selvsagt mengden mat som må konsumeres, noe som kan være en fordel. Ved å ta en drink med en høy andel av BCAA (spesielt leucin), kan den totale mengden protein reduseres, men påvirker proteinsyntesen i musklene. I tillegg vet vi at produktene er verdsatt av dem som kanskje ikke får nok protein og vil ha et enkelt og rimelig alternativ.

VG har også vært i kontakt med produsenten av TRUE, men de har ikke villet gi tilsvar.

Gi oss tilbakemelding på denne artikkelen.Gi tilbakemelding!Gi tilbakemelding!

Vinn Gull i VG+

Dagens kode: GULL525

Send SMS med koden til 2424. Tjenesten koster 1 kr.

Ved å delta i konkurransen samtykker du til at vi kan kontakte deg på SMS med relevant informasjon om konkurransen «Finn Gull i VG». Les mer om konkurransen her »

Her kan du lese mer om