SØTE FRISTELSER: Gry Hay, cand.scient. i ernæring, har vurdert innholdet i produkter som retter seg spesielt mot barn. Foto: Robert S. Eik.

Skjulte sukkerbomber

De er fulle av sukker og fett, men godt kamuflert bak fargerik og barnevennlig design.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

- Mye av dette er godteri og ikke mat, mener VGs ernæringsekspert, Gry Hay. Hun forsker på barnernæring ved Avdeling for ernæringsvitenskap, Universitetet i Oslo.

Les også:Så lett er det å gå i sukkerfellenLes også:Tabell over sukkerbomber

I den populære leskedrikkkartongen Solrik for barn skjuler det seg hele femten sukkerbiter. Det er omtrent like mye som i en flaske brus (0,33 l).

Flere av kjeksene og frokostblandingene minner om innholdet i kaker. Med hvitt mel, sukker, fett og kakaopulver.

Verstingen av frokostblandingene er Honni-Korn. Der er nesten halvparten sukker. En porsjon inneholder nærmere syv sukkerbiter! Blant de testede søtpåleggene er barnefavoritten Nugatti verstingen.

VG har fått Hay til å vurdere innholdet i barnejuice og saftdrikker, barnekjeks, søtt barnepålegg, frokostblandinger for barn, og barneyoghurter.

Les også:Sjokoladen som verken smelter eller gjør deg fet

Alle produktene er ment for barn, flere med innhold som er lite barnevennlig. Varedeklarasjonene avslører til dels lite næringsstoffer, annet enn sukker og fett.

Mettet fett

Hay arbeider med barneernæring som forsker ved Avdeling for ernæringsvitenskap, Universitetet i Oslo.

Selv om det lite gunstige transfettet nå stort sett er borte, finner vi fortsatt herdet vegetabilsk fett på innholdsdeklarasjonene til både kjeks og søte pålegg som Nugatti og Banos. Dette er mettet fett, altså av det usunne slaget.

Fullkornkjeksen Lazy Town har halvparten så mye fett som Tom & Jerry kjeksen, og er derfor et bedre kjeksvalg.

Les også:20 matvarer for hjertet!

Hay minner om at en kjekspakke raskt fyller opp en liten mage. Kjeks bør ikke inngå i hverdagskosten, annet enn som kos ved spesielle anledninger.

- Barn har ofte et lavt kaloriinntak, samtidig som behovet for vitaminer og mineraler er stort. Derfor er det viktig å begrense inntaket av tomme kalorier mest mulig. Minst mulig sukker og mettet fett.

De små leskedrikk-kartongene inneholder gjerne vann og litt råsaft/juice. Men også mye sukker. I Solrik er det mer sukker enn i brus, og i en liten kartong er det hele femten sukkerbiter. I kartonger som har juice i navnet, er det imidlertid ikke tilsatt sukker i det hele tatt.

Særstilling

Hovedproblemet med sukker er at det er tilsatt i altfor mange matvarer. Sukker gir energi (kalorier), men ingen verdifulle næringsstoffer.

Ifølge Hay er yoghurt er i en særstilling, selv om det inneholder en del sukker. Det inneholder mange næringsstoffer kroppen trenger, som kalsium, protein og B-vitaminer.

Les også:Bruk hodet - bli slank

- Hvis yoghurt er den eneste sukkerkilden i et barns kosthold, vil to yoghurter om dagen bidra med ca. ti prosent av kaloriinntaket. Dette er myndighetenes øvre grense for sukkerinntak.

Det en god idé å venne barn til usøtet naturell yoghurt fra de er små av. Sammen med en grov kornblanding for å øke jerninnholdet.

- Vi skal ikke være fanatisk redde for sukker. Sukker er ingen gift, og kan i moderate mengder inngå i et variert kosthold. Det er mengden som er problemet, mener Hay.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder