Ti tips for bedre søvn

HELSE

Sover du nok? Mangel på søvn kan være en viktig årsak til at du ikke klarer å holde deg frisk og glad.

Publisert:

En god natts søvn kan derfor gjøre deg slankere. En studie fra USA viste at slanke personer sover cirka 1,8 timer mer per uke enn overvektige.

Syk og dum

Det finnes ingen fasit på hva som er nok søvn hver natt. Alt mellom ni og seks timer regnes som normalt, hovedregelen er at du skal sove så mye at du føler deg uthvilt hver dag.

Den mentale kapasiteten er det første som ryker når du ikke får nok søvn om natten. Resultatet er at du blir mindre observant, husker dårligere og får problemer med å tenke klart.

På lang sikt kan søvnmangelen gi deg høyere blodtrykk, vektproblemer, psykiske problemer og depresjoner. Risikoen for ulykker stiger også når du blir mindre observant på omgivelsene rundt deg. Det er også kjent at langvarig mangel på søvn kan gi høyere risiko for hjertesykdommer og slag.

Har du lyst til å våkne frisk og uthvilt i morgen tidlig? Da bør du prøve noen av disse rådene for bedre nattesøvn:

Unngå lys Det er veldig viktig at rommet du sover i er mørkt og kjølig. Det kan være lurt å investere i litt gråpapir og tape slik at du får blendet vinduer og andre åpninger for lys.

Jevn døgnrytme Søvnen styres i stor grad av hormonet melatonin som påvirkes av døgnrytmen vår. Om du legger deg og står opp til omtrent samme tid hver dag, vil det bli lettere å sovne om kvelden og stå opp om morgenen.

Ørepropper og sovemaske Ørepropper er redningen når du vil sove mens andre har mer lyst til å være våkne eller snorke seg gjennom natten. Det skal ikke mye lyd til for å forstyrre søvnen. En sovemaske er også lurt om du ikke kan isolere rommet helt mot lys.

Mosjon Aktivitet om dagen gjør det lettere å sovne om kvelden. Dette er spesielt viktig om du har tilbragt mye tid helt stillesittende i bilen eller i sofaen. Unngå hard fysisk aktivitet de siste fire timene før du skal sove slik at kroppen kan gire ned.

Unngå koffein og alkohol Koffein i kaffe og cola gjør det veldig vanskelig å komme inn i drømmeland. Alkohol i små mengder kan gjøre det lettere å sovne, men større mengder alkohol vil redusere søvnkvaliteten betraktelig.

Urter Mange urter har en beroligende effekt og kan gjøre det lettere å sove godt. Kamille, humle, melisse og lavendel kan brukes i te før du legger deg. Valeriana er et annet naturprodukt som du får kjøpt som konsentrat og som vil gjøre det lettere å sovne.

Forbered deg på søvnen Om du sliter med nattesøvnen kan det være lurt å bygge opp gode rutiner om kvelden. Ta en kopp varm melk eller urtete, unngå høy aktivitet og gå til sengs på samme tid hver dag om det er mulig.

Avslappingsteknikker Ved å gjøre enkle avslappingsøvelser vil kroppen bli bedre forberedt på å sove. Prøv pusteøvelser og avslappingsøvelser for musklene.

Melatonin Kroppens eget søvnhormon produseres når vi sover. Et ekstra tilskudd av melatonin kan gi bedre søvn om døgnrytmen er i ubalanse. Tilskudd med melatonin kan også være lurt om du reiser over flere tidssoner og får problemer med å tilpasse deg en ny døgnrytme.

Siste utvei Om ikke noe annet hjelper, kan du bruke sovetabletter for å hjelpe deg med innsovningen. Husk at mange sovetabletter vil gjøre deg trett også dagen etter og at de ikke bør kombineres med alkohol.

Les mer: Sov deg smart

Saken er levert av helsenettstedet Mozon.no

VG har ikke ansvar for innholdet på eksterne sider.

Her kan du lese mer om