STØRST I KLASSEN: Ambulansetjenesten i Oslo har tatt økningen i overvekt og fedme på alvor, og kjøpt en spesialbygget ambulanse for å frakte de største pasientene. Foto: Roger Neumann.

Ny sykebil for overvektige

Beregnet for pasienter opp til 400 kilo ** Jørgen Foss: - Burde kommet for lenge siden

Spesialbygget ambulanse skal hjelpe de fete pasientene som ikke får plass i vanlige sykebiler.

  • Mona Byrkjedal
ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Nordmenn er tyngre enn aldri før. Nå har ambulansetjenesten i Oslo kjøpt ny spesialbygget bil for å kunne frakte de største pasientene.Vanlige ambulanser er rustet for å frakte pasienter opp til 250 kilo. Det er ikke lenger nok.

I USA er det ved flere sykehus kjøpt inn spesialbygde ambulanser for å frakte pasientene, som hverken passer inn i en vanlig ambulanse, eller som båren tåler vekten av. Nå skjer det samme i Norge.

- Vi har gått til anskaffelse av en ny intensivambulanse, som har båre og løftelem bak beregnet på pasienter opp til 400 kilo, sier Ronald Rolfsen, rådgiver for ambulansesjefen ved ambulansetjenesten i Oslo og Akershus.

Dobbelt så dyr

Ambulansen, som også vil brukes til transport av intensivpasienter, har en anslått prislapp på 2,5-3 millioner kroner fullt utstyrt.

Det er om lag det dobbelte av en vanlig ambulanse. Den er den første av sitt slag i Norge.

- Større pasienter er en økende utfordring for oss. Vi vet at våre kolleger i utlandet har store problemer med det. Folk blir tyngre og tyngre, og vi slipper nok ikke unna den samme trenden her, sier Rolfsen.

Stadig flere nordmenn blir større. Én av fem er kvalifisert som sykelig overvektige, som vil si at de har en BMI over 30.
Det viser tall fra Helseundersøkelsene i Nord-Trøndelag i 2008.

BEDRE PLASS: Med en lengde på 7,4 meter vil ambulansen ha bedre plass til de store pasientene. Foto: Roger Neumann

Heises med kran

Ambulansetjenesten i Oslo har erfart å måtte fjerne verandadøren i en leilighet, for å heise pasienten ut med kran.

De har også egne «rullebelter» for å hjelpe svært overvektige personer ned trappene, på steder hvor det ikke er heis.

Assisterende seksjonsleder og ambulansesjåfør ved Søndre Follo, Espen Johansen, er ikke i tvil om at økt vekt betyr økte utfordringer for dem.

- Vi har mange tunge løft, og tyngre pasienter er ikke lettere for oss å løfte. Vi sliter med belastningsskader i rygg og armer, og det er viktig at vi utrustes med riktig utstyr. Er pasienten bevisstløs, eller ligger på gulvet, har vi en utfordring, sier Johansen til VG.

Styreleder i Ambulansepersonellets yrkesorganisasjon, Atle Skinnes, forklarer at det har skjedd store forandringer i løpet av de tjue årene han har jobbet som ambulansesjåfør.

- Større og dårligere

- Utviklingen er at folk blir større og dårligere, sier Skinnes, som er tilknyttet ambulansetjenesten i Drammen.
Han forklarer at den største utfordringen er når større pasienter har falt om på bakken.

- Noen personer er 200 kilo, og da er det helt umulig for to voksne personer å løfte. Flere ganger har vi tilkalt brannvesenet for å få bærehjelp, sier Skinnes.

Verdighet og respekt

Ambulansetjenesten i Oslo og Akershus er opptatt av å ha riktig utstyr på plass for å frakte denne pasientgruppen.

- Det handler om to ting: Ve og vel for våre ansatte, og like mye om verdigheten for de vi skal hjelpe. De skal få profesjonell hjelp og respekt, sier Rolfsen.

Ifølge ambulansesjåfør Espen Johansen er 250 kilo en maksgrense i vanlige ambulanser. Veier pasientene mer enn det, må andre etater tilkalles. Båren tåler 250 kilo, men den er det likevel ikke plass i ambulansen til.

-Endelig

- Det er kjempebra at den kommer, men den burde kommet for lenge siden, sier leder for Landsforeningen for overvektige, Jørgen Foss.

FORNØYD: Jørgen Foss, leder i landsforeningen for overvektige. Foto: FRODE HANSEN

Han er svært glad Oslo endelig får sin første spesialtilpassede ambulanse.

- Utfordringen er at flere og flere blir større. Men det er snakk om mennesker, ikke pakker og dyr. Man skal få akutt legehjelp og man skal kunne føle den samme tryggheten, uansett om man veier 70 eller 170 kilo. Det handler om å få samme verdighet og samme tilbud, samtidig som det handler om sikkerhet og å overleve, sier Foss.

Han poengterer at overvektige ikke skal føle seg urettferdig og uverdig behandlet - spesielt ikke i en akutt situasjon.

- Det er uverdig å måtte risikere å bli hentet i en trailer. Det er rett og slett flaut at det må praktiseres. Vi trenger denne type ambulanse tilgjengelig i hele landet, sier lederen.

Fedmen øker

Lege og forsker ved Folkehelseinstituttet, Sidsel Graff-Iversen, påpeker at det har vært en vesentlig økning av både overvekt og fedme over tid.

- Det vil helt klart påvirke samfunnet vårt over hele linjen. Jeg tør nesten ikke tenke på hvor tøft det må være for folk med alvorlig fedme å bruke vanlige flyseter.

Klær og heis

- I tillegg tror jeg andre transportmidler, som personbiler, må justeres. Det samme må størrelsen på klær, og maksgrensen på antall personer i en heis, sier hun.

I Norge passerer stadig flere grensen for det WHO definerer som overvekt og fedme, ifølge FHI.

- Dette angår helt klart et stort antall mennesker. Når en kurve har pekt så bratt oppover, så må den før eller senere flate ut, men når det skjer er umulig å si. Selv om vektøkningsbølgen skulle flate ut, kommer utfordringene til å vare i lang tid, sier Graff-Iversen.

- Fornuftig

Leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold, Jøran Hjelmesæth, mener tilbudet er et skritt i riktig retning.

- Det høres veldig fornuftig ut av ambulansetjenesten. De siste årene har vi hatt et økende antall sykelig overvektige personer, sier han.

Oslo universitetssykehus (OUS) opplyser at de på flere måter er i stand til å håndtere overvektige pasienter.

Spesialbårer

De har blant annet større operasjonsbord, sittestoler med forsterkede bjelker, spesialtilpassede rullestoler, bårer og blodtrykksmansjetter.

Sykehuset har egne vekter som går opptil 300 kilo, egne senger og alternativ til vegghengte toaletter, opplyser medievakt Anders Bayer ved OUS.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder