SKÅL: Infosjef Britt Kåsin mener jordbærene er selve juvelen blant bærene. Foto: Magnar Kirknes

Supersunne bærfristelser

Her er bærene du bør spise nå

Bær er noe av det sunneste vi kan spise. Ikke bare smaker de godt - de er også stappfulle av antioksidanter, C-vitaminer og andre nyttige stoffer.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Jordbærene har allerede rødmet mot oss i flere uker. Snart er blåbær, solbær og bjørnebær modne.

Alt sammen supermat som er godt for helsen, og en skattkiste når det gjelder antioksidanter, naturens egen medisin.
Forskning har vist at bær ligger på topp, sammenlignet med frukt og grønnsaker. Sammensetningen av antioksidanter i bær er spesielt god.

SE OPPSKRIFTER NEDERST I ARTIKKELEN

Ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist, oppfordrer til å spise så mye bær vi orker i løpet av sesongen.

Her finner du mange nyttige tips og masse stoff om mat og drikke

- Disse små og fargerike munnfullene er ikke bare er gode å spise. De gjør også god nytte for seg i kroppen din, påpeker hun.

Les også:Jorbærprisene raser i sommerværet

Ekspertene mener vi bør spise bær ofte, og helst daglig. For å redusere risikoen for både hjerte- og karsykdommer, i tillegg til kreftsykdommer.

BOWLE: Fyll en karaffel eller stor bolle med jordbær og bringebær, og hell over Mozell og Farris. Ønskes det en velkomstdrikk med alkohol, fyll opp med champagne eller hvitvin. Foto: Magnar Kirknes

Ifølge Myrvoll Blomkvist kan vi trygt fråtse i bær selv om vi prøver å passe vekten, fordi bær er fattige på kalorier.

- Hvilke bær vi spiser betyr mindre. Ville bær bør vi uansett spise ubegrenset av, forteller hun.

Jordbær er full av vitamin C, en av de mest livsviktige antioksidantene i kroppen vår. Men vitaminet lagres ikke i kroppen vår. Derfor trenger vi litt påfyll hver dag.
Vitaminene A, C og E er kanskje de mest kjente antioksidantene. Hver antioksidant har sin spesielle egenskap, og sammen forsterker de hverandres effekt.

Les også:Lag deg en smoothie på 30 sekunder

Vi bør spise variert med bær, og gå for de sterke fargene. Jo sterkere farge, jo sunnere.

- Jordbæret er selve juvelen blant bærene. For meg blir det ikke sommer før jordbærene er modne, sier Britt Kåsin.

Informasjonssjefen ved Opplysningskontoret for frukt og grønt forteller at Zephyr og Senga Sengana er tidlige jordbærsorter. Litt senere på sommeren kommer Korona og Bounty.
Nykommeren er Polka.
Zephyr og Senga Sengana holder best på rødfargen, og egner seg til sylting.

Les også:Vin til bærplukkerne

I dag velger de fleste å spise bærene samme dag. Ellers er frysetøy en lettvint måte å smake på sommeren resten av året.
Frysetøy er rått, frossent syltetøy. Knus bærene og rør inn sukker. 1 dl sukker per liter bær. Frysetøy holder seg dårligere enn vanlig syltetøy, og bør fryses ned i små porsjoner i passende begre.

For fyldigere syltetøy, dryss i litt frysepulver.
Jordbær smaker best når de har fått stå ute i romtemperatur, et par timer før servering.

Les også:Bare blåbær

Dryss litt sukker over jordbærene, og smaken forsterkes.
Legg bær på sommerens spekematfat. Flott smaksharmoni mellom søtt og salt.

Ønsk alle velkommen med et sprudlende glass, fylt av jordbær og bringebær. Med og uten alkohol.

Kilder: Matportalen, Bioforsk, «Antioksidanter, den sanne historien» av Rune Blomhoff

Foto: Magnar Kirknes

JORDBÆR
(Fragraria ananassa)
Inneholder: Rik på antioksidanter, jern og kalsium, C- og A- vitaminer.
Sesong: Mai - august
Lagring: Fra 1 - 4°C. Jordbær har kort holdbarhet og må oppbevares kaldt.
Passer til: Bærene spises rå, eller sammen med melk, fløte, rømme og litt sukker. Brukes som syltetøy, eller som tilsetning og pynt i bakst. Passer i bowle.
Hjelper mot: Ifølge britiske forskere får de røde bærene fart på sexlysten, på grunn av høyt innhold av sink.
Jordbær inneholder den kraftige antioksidanten fenoler. Har i en rekke forsøk vist seg å beskytte kroppens cellestrukturer mot skader av såkalte frie radikaler. I tillegg til å beskytte mot betennelser.
Bivirkninger: Noen er allergiske mot jordbær.

Foto: Magnar Kirknes

BRINGEBÆR
(Rubus idaeus)
Inneholder: Rik på antioksidanter, og vitamin C og E. Av mineraler finnes kalium, magnesium og kalsium, samt en del folat og jern.
Sesong: Juli - august
Lagring: Fra 0 -1°C. Bringebær har kort holdbarhet og blir fort bløte.
Passer til: Kan spises naturell, eller sammen med andre bær på is og desserter. Som pynt på bløtkaker eller i pai.
Hjelper mot: Det sies at bringebær kan ha en virushemmende virkning. Skal i likhet med jordbær øke sexlysten på grunn av innholdet av sink.
PS: Vanligst er røde bringebær, men det finnes også bringebær som er svarte, gule, oransje og hvite.

Foto: Magnar Kirknes.

BJØRNEBÆR
(Rubus fruticosus)
Inneholder: Bjørnebær er fiberrik med høyt innhold av A- og C vitaminer, i tillegg til antioksidanter.
Sesong: August - september
Lagring: Oppbevares kjølig og innpakket fra 0 - 2°C.
Passer til: Kan spises naturell med litt sukker og fløte, eller varmes til is. I fruktsalat, kake og pai.
Hjelper mot: Bjørnebærtoddy skal hjelpe mot hoste, heshet og slim i halsen.

Foto: Magnar Kirknes

TYTTEBÆR
(Vaccinium vitis idaea)
Inneholder: Tyttebær inneholder benzosyre, naturens eget konserveringsmiddel. Mye antioksidanter, forholdsvis lite C-vitamin. Høyt innhold av pektin gir syltetøy stivt som gelé.
Sesong: August - oktober
Lagring: Tyttebær må lagres fra 0 - 1°C.
Passer til: Tyttebær brukes mest rørt eller i syltetøy til kjøttretter og vilt. Til saft og i desserter.
Hjelper mot: Tyttebær skal virke forebyggende på både blærekatarr og nyresten. I folkemedisinen har bærene og saft fra bærene også blitt brukt som et middel mot feber og smerte. Salisylsyren skal virke febersenkende og smertestillende.

Foto: Magnar Kirknes

BLÅBÆR
(Vaccinium corymbosum)
Inneholder: På antioksidanttoppen. Bjørnebær er fiberrik med høyt innhold av A- og C vitaminer.
Sesong: Juli - august (skogsblåbær)
Lagring: Fra 0 - 1°C. Ved lagring ned mot 0 °C kan blåbær oppbevares i 8 - 12 dager.
Passer til: Spises friske som mellommåltid eller dessert sammen med melk og sukker. Blåbær kan også brukes til fruktsalater, blåbærpai og i frokostblandinger. Godt egnet som saft, og blåbærsyltetøy er favoritt på pannekaker og vafler.
Hjelper mot: Det hevdes at ekstrakter fra blåbær kan forsinke aldringsprosessen og gjøre hjernen klarere. Studier viser også at bæret kan motvirke kreft og senke innholdet av kolesterol i blodet. Friske bær virker regulerende på magen. Saften er et fint middel mot diaré hos både små og store.

Foto: Magnar Kirknes

MULTER
(Rubus chamaemorus)
Inneholder: Inneholder A- og C-vitaminer, samt mineraler. Multer inneholder benzosyre, som gjør at bærene holder seg uten særlig behandling.
Sesong: August - september. Multer vokser vanligvis på myrer, men forekommer i størst mengde nordpå i landet.
Lagring: Fra 0 - 1°C.
Passer til: Spises med fløte og sukker, eller som multekrem. Multer kan også brukes som kakefyll, i fromasj, pai eller som syltetøy.
Hjelper mot: Bærene har god effekt ved mage- og tarminfeksjoner. Ble i gamle dager også brukt mot infeksjoner i sår.

Foto: Magnar Kirknes

RIPS
(Ribes rubrum)
Inneholder: Rips er en god kilde til vitamin C og andre antioksidanter. Inneholder en god del C-vitamin og mineraler. De hardføre bærene finnes som røde, gule og hvite bær, men de røde og hvite er mest vanlig.
Sesong: Juli - september
Lagring: Fra 0 - 1°C.
Passer til: Rips kan spises naturell til dessert med sukker, vaniljesaus, til is eller med melk. Inneholder stoffet pektin som gjør at den egner seg til gelé og sylting.
Hjelper mot: Vitamin C fra rips fungerer som en antioksidant i kroppen, men har i tillegg andre oppgaver. Vitaminet er nødvendig for dannelse av bindevev i hud, sener og ben. Det styrker immunforsvaret og fremmer opptaket av jern fra maten.

Foto: Magnar Kirknes

SOLBÆR
(Ribes nigrum)
Inneholder: Solbær inneholder store mengder C-vitamin, i tillegg til mye vitamin E. Et av de viktige antioksidantene i solbær, er de såkalte flavonoidene, fargestoffet som gjør solbærene så mørke.
Sesong: Juli og august
Lagring: Fra 0 - 1°C.
Passer til: Brukes til saft, gelé, syltetøy, saft, yoghurt, iskrem og vin. Spises naturell til dessert med sukker, til is eller med melk. Solbær er fin å lage vin og likør av.
Hjelper mot: Solbær inneholder mye garvestoffer, og kan ha en stoppende virkning.

Foto: Magnar Kirknes

STIKKELSBÆR
(Ribes uva-crispa)
Inneholder: Stikkelsbær inneholder A- og C-vitaminer. Skallet varierer fra glatt til håret. Finnes både som grønne, gule, røde og purpurfarget.
Sesong: Juli - august
Lagring: Fra 0 - 1°C
Passer til: Spises naturell, men også velegnet til å lage gelé, saft og sylting.
Hjelper mot: Opprinnelig var bærene mest kjent som medisinplante, og brukt mot pest og malaria. Saften skulle også kurere betennelser.

Foto: Magnar Kirknes

KIRSEBÆR
(Prunus cerasus)
Inneholder: Vitaminer og mineraler i kirsebær er relativt sparsommelig, men denne steinfrukten er rik på antioksidanter. Rødfargen viser at den inneholder mye fenoler.
Sesong: Juli - august
Lagring: Fra 0 - 2°C
Passer til: Kirsebær kan spises naturell, men har en svært sur og syrlig smak. Best egnet til konservering. Godt egnet til vin- og likørproduksjon.
Hjelper mot: Stort innhold av antioksidanter som kan forebygge kreft og hjertesykdom.

Kilde: frukt.no, bama.no, wikipedia.no

Foto: Magnar Kirknes

Eksotisk spekematDu trenger: Spekeskinke, chorizopølse, en kurv med jordbær, hjertesalat og bladsalat, fersk grønn asparges, sukkererter, mango og eventuelt nykokte poteter
Rens og del jordbærene, kutt opp asparges og sukkererter. Skjær opp mangoen i båter. Fordel alt sammen på en tallerken, og pynt med basilikumblader.

Foto: Magnar Kirknes

OstetallerkenDu trenger: Blåskimmelost, eller oster etter eget ønske
Legg osten(e) på en tallerken og pynt med bjørnebær, rips og jordbær. Syrlige og søte bær smaker nydelig sammen med ost.

Foto: Magnar Kirknes

Rabarbrasuppe m / jordbærDu trenger: 4 dl vann, 1 dl rabarbra, 20 middels store jordbær, 7 ss sukker, 1 dl vann, 2 ss potetmel
Kok opp vann og ha i rabarbra og sukker. La det småkoke i 5-8 min. Ta kjelen av platen og tilsett jevning av vann og potetmel. Tilsett jordbær og hell over i en glassbolle eller skåler. For å unngå hinne, dryss over litt sukker og dekk over med plastfolie. Spises med pisket krem eller melk.

Foto: Magnar Kirknes

SmoothieDu trenger: 2 dl jordbær, 2 dl vanilje yoghurt, 6-8 isbiter.
Kjør alle ingrediensene i en blender. Smak til og server straks. Helles på glass og pyntes med grønne mynteblader.
Tips: Med naturell yoghurt tilsettes 1 ss honning.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder