BESTSELGERE: VG har sjekket ti av de mest solgte shampo- og dusj-produktene i norske dagligvarebutikker.
BESTSELGERE: VG har sjekket ti av de mest solgte shampo- og dusj-produktene i norske dagligvarebutikker. Foto: Produsenten / VG ,

VG har sjekket innholdet i ti populære sjampoer: Advarer mot helsefarlige stoffer i sjampoen din

Inneholder stoff som «bør forbys»

HELSE

Produsentene lokker med «provitaminer», «silkeproteiner» og «mikroteknologi». Men eksperter fnyser av salgspåstandene - og advarer mot flere ingredienser i de mest populære sjampoene.

Publisert: Oppdatert: 11.03.16 14:18

VG har fått tre uavhengige fagfolk til å gjennomgå ingrediensene i ti av de mest solgte hårpleieproduktene i norske dagligvarebutikker.

Resultatet er egnet til å få håret til å reise seg hos noen og enhver:

Samtlige av produktene inneholder nemlig en rekke allergifremkallende stoffer som eksperter advarer mot. Enkelte inneholder også stoffer som mistenkes å være hormonforstyrrende. I tillegg er flere av ingrediensene skadelige for miljøet.

– Det er en del problematisk kjemi i disse produktene, fastslår farmasøyt og ekspert på kosmetiske ingredienser, Monika Andersen.

Mer om innholdet i hvert enkelt produkt - og tilsvarene fra produsentene - finner du her!

Også kjemi-professor Martin Ystenes ved NTNU og seniorforsker Berit Granum ved Folkehelseinstituttet har vurdert innholdet for VG.

Står på screening-liste

En av ingrediensene som trekkes frem i gjennomgangen, finnes i sjampoen Elvital Color-vive, og er et stoff som mistenkes å være hormonforstyrrende for mennesker.

Hormonforstyrrende stoffer kan ha en rekke konsekvenser, som tidlig pubertet hos jenter, forsinket pubertet hos gutter, misdannede kjønnsorgan på guttebabyer, dårlig sædkvalitet hos menn og økt risiko for testikkelkreft.

Stoffet (Ethylhexyl Methoxycinnamate) er imidlertid lovlig og godkjent som UV-filter i kosmetikk i dag - men det kan bli strengere regulert etterhvert:

– Stoffet er på EUs screeningliste fra 2015 over stoffer som vil bli utredet nærmere. Det pågår nå et arbeid i EU-kommisjonen for å etablere felles-europeiske kriterier for hormonforstyrrende stoffer, opplyser seniorrådgiver Rune Jemtland i Mattilsynet.

Lite blir i håret

To av produktene, Elvital Color-vive og Body&Hair Dobbel Dusch, inneholder også et annet mistenkt hormonforstyrrende stoff, UV-filteret Benzophenone-4.

UV-filterne er også allergifremkallende og har negativ effekt på miljøet, ifølge farmasøyt Monika Andersen. Hun tror de gjør liten nytte for håret:

– Sjampoen skal jo skylles av, og håret skal tørkes, og dermed er det begrenset hvor mye filter som egentlig blir igjen på hårstråene. Det meste ender nok i avløpet og er med på å forurense miljøet, sier hun.

«Eksepsjonell» risiko

Også et annet produkt trekkes frem: Palmolive Naturals Delicate Care. Navnet indikerer riktignok delikate og skånsomme ingredienser, men produktet inneholder i virkeligheten en rekke allergifremkallende stoffer - blant annet ett som EUs Vitenskapelige Komité for Forbrukersikkerhet (SCCS) mener bør totalforbys.

I en rapport fra 2012 skriver komitéen at dette stoffet - Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde (HICC) - gir «eksepsjonelt» høy risiko for å utvikle allergi, og at «fortsatt eksponering mot HICC ikke kan anses som trygt for kundene». «HICC bør derfor ikke brukes i forbruksvarer», heter det i rapporten.

EU skal i løpet av 2016 avgjøre om stoffet skal forbys.

– Det er et problem for mange forbrukere at det brukes allergifremkallende stoffer i kosmetikk, og vi jobber med dette inn mot EU for at disse stoffene skal reguleres til det beste for forbrukerne, sier Jemtland i Mattilsynet.

Konserveringsmiddel

Flere av produktene inneholder også det omstridte konserveringsmiddelet Methylisothiazolinone (MI), som flere har fått kraftige reaksjoner på.

Produsentene sier til VG at de er klar over debatten rundt konserveringsmiddelet MI, og at det er en frivillig enighet i industrien om å fase ut stoffet fra såkalte «leave-on» hudpleieprodukter. De mener at stoffet er trygt når det skylles av, men vil samtidig følge tett med på EUs vurderinger av dette videre. (Se resten av produsentenes svar her).

En halv million nordmenn har fått bivirkninger av kosmetikk, og andelen som melder fra har økt de siste årene.

Bruker fremmedord

Ekspertene stusser på flere av salgspåstandene som brukes på hårpleieproduktene. «Filloxane substance creator» som angivelig trenger inn i håret, vann-aktivert «Scent Burst Technolgy» for bedre lukt, eller «cement-ceramide» som kanskje høres ut som noe fra byggindustrien, men som her skal bidra til å fylle ut «huller» i hårene.

– En del av disse begrepene kan misforstås eller virke villedende. De er jo ofte en blanding av vitenskapelige uttrykk, fremmedord og overdådige begreper, som får forbrukeren til å tro at dette er noe eksklusivt og revolusjonerende, sier farmasøyt Andersen.

Les også: Billigsjampoen kom best ut i VG-test

Kjemi-professor Martin Ystenes mener de avanserte begrepene ofte tildekker at det egentlig ikke er så mye nytt under solen:

– Det har riktignok skjedd en stor utvikling av sjampoer over tid, det er ingen tvil om at de er bedre nå enn for noen tiår siden. Men rommet for å gjøre store utviklingssprang på dette feltet er mindre nå. Dermed blir hovedfokuset å gi kunden en følelse av at produktet har blitt bedre - blant annet ved å bruke fine, vitenskapelig-lydende begreper, sier han.

Professoren humrer blant annet over Palmolive Naturals Delicate Care, som skal være beriket med melk og mandel.

– Før i tiden fantes det en egg-melk-sepe, så det er jo interessant at man nå går tilbake til å reklamere med melk i sjampo, sier han.