Stillesitting kan forkorte livet ditt

Stå på bena - bli eldre!

Stå på bena, så holder du deg lenger på bena! Å stå på sine to ben kan være av avgjørende betydning for hvor gammel en blir.

  • Jan Ovind

Artikkelen er over fem år gammel

Helst bør du være på bena tre timer pr. dag – men det er ikke så farlig om du rører så mye på deg, viser nye undersøkelser.

Mindre tid i sofaen eller i godstolen er nødvendig for å beskytte DNA’et dit, hevder forskere overfor den britiske avisen telegraph.co.uk.

Desto færre timer i sofaen/godstolen/jobbstolen, desto lengre telomere – endepartiet på kromosomer som er av betydning for cellers og organismers – inkludert menneskers – livslengde, også kalt «dødsklokken» eller vår biologiske klokke.

For mye stillesitting fører til kortere telomere, «beskyttelsesdekslene» som sitter på hver ende av kromosomene, og forkorter livet ditt.

Korte telomere har vært knyttet til for tidlig aldring, evne til å stå imot sykdom og tidlig død, ifølge avisen.

Ifølge Store norske leksikon «spiller telomerene en nøkkelrolle i kroppens aldringsprosess, og beskytter mot ukontrollert celledeling og kreft».

Er de for korte, sliter de rett og slett på genene dine.

Ergo: Opp og stå!

– Viktigere enn økt trening

STÅR: Om man står – eller beveger seg litt – har det stor positiv effekt på kroppen. Her et eksempel på mennesker som sitter lite i tjenesten. Foto:Robert S. Eik,VG

Et merkverdig faktum er at det ikke hjelper å trene mer for å øke lengden på telomerene, så lenge man tilbringer lange hvileperioder på rumpa eller ryggen.

Professor Mai-Lis Hellenius fra Karolinska sjukhuset i Stockholm sier det slik:

– I mange land øker folks aktive treningsperioder, men samtidig bruker folk mer tid i sittende stilling.

Det er en økende bekymring for at kombinasjonen mellom liten fysisk aktivitet og stillesitting og sedat atferd er en viktig og ny helsefare i dagens samfunn, sier Hellenius.

Vår hypotese er at en reduksjon i tiden man sitter stille er viktigere enn økt treningstid for eldre personer og risikopasienter.

Lange telomere forhindrer kromosomene fra å bli tynnslitte, klumpe seg sammen og påvirke kroppens genetiske kode.

En undersøkelse publisert i The British Medical Journal fastslo at blant folk i 60-årene var de som trente i bedre form enn sine stillesittende brødre og søstre. Men den viktigste årsaken til dårlig helse var tiden man tilbrakte sittende.

NEI TIL SITTING: Stillesitting er feil. Overlege og kostholdsekspert Berit Nordstrand oppfordrer folk til å reise seg opp. Foto:FRAIVA,

– Stillesitting er feil

Berit Nordstrand – overlege ved St. Olavs hospital, kostholdsekspert og forfatter – sier seg helt enig i funnene.

– Stillesitting er feil. Bare man reiser seg, har det en effekt. Mennesket er laget for å stå og gå, vi er konstruert for jakting og sanking. Vi er ikke designet for å jogge i timevis på asfalt.

Jeg har sett helt nye studier som underbygger påstandene om at det har god effekt å stå på bena. Det skal utrolig lite til før man får effekt på kroppen.

Men det skader ikke å tape fast fjernkontrollen til TV-en, slik at man må reise seg for å skifte kanal, plassere fryseren i kjelleren, stå ved arbeidspulten på jobben og bruke trapp i stedet for heis.

– Har du ikke hund, kan du lufte en venn, foreslår Nordstrand.

Men aller viktigst er å stige opp fra sofaen eller stolen.

Foto: Grafikk:Tom Byermoen,

Mer om

  1. Helse

Flere artikler

  1. Pluss content

    Ekspertenes råd før sengetid: Lite søvn kan gjøre deg eldre

  2. Pluss content

    Du sitter deg syk!

  3. Ny studie: Oppdaget nye gener for føflekkreft

  4. Pluss content

    Enkle grep for bedre høst-humør

  5. Pluss content

    Hater du å trene? Her er ekspertenes råd som får deg igang

  6. Pluss content

    Vi sitter oss syke

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder