SØT ENIGHET: Helse- og omsorgsminister Bent Høie møtte Jamie Oliver i Stockholm mandag. De er enige om at forbruket av sukkerholdig brus må ned. Foto: Magnus Sandberg.

Jamie Oliver til angrep på brusen

STOCKHOLM (VG) Kjendiskokken Jamie Oliver sier det er på tide å legge så høy pris på de sukkerholdige brusflaskene til Coca Cola, Pepsi og andre produsenter, at folk velger sukkerfri drikke.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Jamie Oliver er kanskje verdens mest kjente tv-kokk. Men i England er han også kjent for å ha ledet an i kampen for at det ble innført skatt på sukkerholdig drikke i Storbritannia.

Han har rettet sitt fokus mot barn og barnefedme, hvor brusen er en stor bidragsyter

til at kiloene renner på.

Les også: Mette-Marit rørt til tårer i møtet med Gunhild Stordalen

Høie: Imponert

Oliver møtte den norske helse- og omsorgsministeren, Bent Høie, da førstnevnte ankom EAT-konferansen i ettermiddag.

– Jeg er imponert over det arbeidet du har gjort for å få ned sukkerforbruket, sa Høie.

– Det er foreløpig en symbolsk avgift, som vil gi penger til skoler og institusjoner, sier Oliver.

– Bør flere land innføre sukkeravgift på brus?

– Ja, dette er stor business og det logiske er å bruke avgift for å få vridd forbruket over på brus og drikke som inneholder mindre sukker, sier Oliver til VG.

Les også: Gunhild Stordalen: – Dette skal jeg klare

– Har avgift i Norge

Høie sier at situasjonen er noe annen i Norge.

– Vi har allerede innført en avgift på sukerrholdig drikke, på 3,37 kroner literen. Ved nyttår halverte vi avgiften for drikke med sukkererstatning. I tillegg har vi en ordinær sukkeravgift på 7,66 kroner pr. kilo og en avgift på sjokolade og sukker-varer på

19,79 kroner.

– Det er ikke noe mer å hente?

– De norske forbrukerne har i stor grad allerede tilpasset seg dette: De to mest solgte brusmerkene etter sukkerholdig Cola er i dag er sukkerfrie Pepsi Max og Cola Zero. Vi jobber med andre virkemidler enn bruk av avgift for å få ned sukkerforbruket. Det gjør vi i et nært samarbeid med produsentene, for å få dem til å redusere sukkerinnholdet.

Han sier det er viktig å redusere sukkerinnholdet i varer forbrukerne ikke er så veldig bevisste på at inneholder mye sukker.

– Eksempelvis i kornblandinger og yoghurt. Det er viktig at næringene ser at det er smart å redusere sukkerinnholdet i slike varer, fordi forbrukerne faktisk etterspør det, slik salget av brus med lavt sukkerinnhold viser, sier Høie.

– Red Bull i matpakken

I sin tale kom Oliver med et kraftig angrep på foreldre.

– Jeg har sett det; det kommer unger på skolen med Red Bull eller Coke i matpakken. Jeg er foreldre selv, og vet at foreldre ikke vil skade barna sine. Men det er forferdelig, sa han og fortsatte:

– Når Johnny er trøtt; gi ham en energidrink. Er det rart lærerne sliter, sa han.

Han fortalte hvordan de hadde kjempet for sukkeravgiften i halvannet år.

– Jeg hadde aldri trodd vi skulle få det til, men gjennom en lang kampanje med dokumentarfilm og påvirkning, ble parlamentet med på det. Det nytter, sier han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder