DÅRLIG HUMØR: Ifølge doktorgradsstudien til Nicolas Øyane, sliter overvektige oftere med ustabilt humør. Foto: Istockphoto

Ny studie: Overvektige er mer humørsyke

Om du er bred rundt magen, har høy BMI og høyt blodtrykk, er det større risiko for at du også sliter med humørsvingninger.

  • Hanne Eide Andersen
ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Å føle seg nedstemt i vinterhalvåret er et velkjent fenomen som er blitt gjenstand for mye medisinsk forskning. Mangelen på lys kan gi lettere depresjoner, og motivasjonen til å trene og leve sunt er ikke på langt nær så sterk som i sommerhalvåret.

Nå viser en fersk doktorgradsavhandling fra Universitetet Bergen at det i tillegg er en sammenheng mellom overvekt og såkalte årstidsvariasjoner, det vil si når humøret og oppførselen varierer med årstidene.

- Vi fant en sammenheng mellom uttalte årstidsvariasjoner og økt midjemål, høy BMI, høyt blodtrykk og høyt triglyseridnivå. Det siste betyr fettverdier i blodet, sier forsker Nicolas Øyane.

Har du for høy BMI?Test din BMI på Vektklubb.no

Han har studert en helseundersøkelse av 11 500 personer i Hordaland fra 1997-1999, og sett på sammenhengen mellom blant annet årstidsvariasjoner og en del helserisikofaktorer.

- Årstidsvariasjoner er et normalfenomen og ikke en sykdom. Det oppleves hos over 90 prosent av befolkningen i større eller mindre grad, presiserer Øyane.

Vet ikke hvorfor

22,2 prosent av kvinnene og 18,4 prosent av mennene i studien opplevde forholdsvis store årstidsrelaterte variasjoner i humør og atferd. I tillegg var ekstreme årstidsvariasjoner vanligere blant kvinnelige røykere, og menn med høyt kolesterol.

Studien sier kun noe om sammenhenger, altså om hvilke tilstander som er forbundet med hverandre, ikke om årsakene til at det er slik.

For eksempel vet man ikke om det er overvekten som forårsaker økt risiko for sterke årstidsvariasjoner, eller om sterke årstidsvariasjoner medvirker til overvekt.

Les også:Du må bestemme deg!

- En tredje ukjent faktor kan også ha påvirkning. Sammenhengene er uansett interessante, og hypotetisk kan det kanskje tenkes at årstidsvariasjoner kan føre til økt mentalt stress og usunn atferd, eller at overvektige synes at årstidsvariasjoner er mer plagsomme enn andre, sier forsker Nicolas Øyane.

I avhandlingen kommer det frem at humørsvingningene kan føre til økt mentalt stress, som også er forbundet med usunn atferd. Lite dagslys om vinteren kan dessuten forårsake dårlig døgnrytme og søvnforstyrrelser, som i tidligere forskning også er knyttet til overvekt.

- Andre studier er nødvendige for å teste disse og andre hypoteser, understreker Øyane.

Les også:Sunn start på dagen

- Våre funn underbygger at uttalte årstidsvariasjoner er et eget personlighetstrekk som kan knyttes til flere andre helserelaterte tilstander, sier forskeren.

Depresjon

Hege Gade, fagkoordinator ved Senter for Sykelig Overvekt (SSO) ved Helse Sør-Øst i Tønsberg, sier at en rekke helsetilstander kan variere med årstidene.

Fagkoordinator ved Senter for Sykelig Overvekt (SSO) ved Helse Sør-Øst i Tønsberg, Hege Gade. Foto: Roger Reumann

- Årsakene vet vi mindre om, men vi vet for eksempel at depresjon kan føre til overvekt, og motsatt, sier Gade.

Gade jobber med personlighetstrekk i forhold til fedme, men har ikke tro på at uttalte årstidsvariasjoner er et eget trekk ved personligheten.

I Bergens-studien var kvinner som trente jevnlig mindre utsatt for ekstreme årstidsvariasjoner. Høstmørket ser for øvrig ikke ut til å virke dempende på motivasjonen blant pasientene ved SSO.

- Jeg har ikke registrert at høst og vinter er vanskeligere enn andre årstider hva gjelder trimmotivasjon blant pasientene, forteller Gade.

- De største pasientene våre synes ofte at det er greiere å mosjonere når det er mørkt og ingen kan se dem, sier Gade.

- Men mørke kvelder innbyr også til mer TV-titting?

- De største pasientene ser mer på TV gjennom hele året enn andre. Vi vet også at mye skjermtid kan øke inntak av energirik mat, påpeker Gade.

Gode rutiner viktigst

- Nå er hverdagen tilbake og det blir lettere å følge rutiner, mener Line Kristin Johnson, Vektklubb.no-ekspert og klinisk ernæringsfysiolog ved Senter for Sykelig Overvekt (SSO), Helse Sør-Øst i Tønsberg.

Vektklubb.no-ekspert og klinisk ernæringsfysiolog ved Senter for Sykelig Overvekt (SSO), Helse Sør-Øst i Tønsberg, Line Kristin Johnson. Foto: Privat

- Gode rutiner er en stor fordel når man jobber med vekt. Høsten er også en fin, stille tid, en årstid uten noen spesielle fristelser, i motsetning til mai og juni med alle sine kakefester, oppsummerer Johnson.

- Bare husk at motivasjon er ferskvare året rundt. Den må stadig fornyes og pleies.

Et av dine fremste våpen i kampen mot dalende motivasjon i høstmørket, heter innekos.

- Bruk råvarene kreativt og sett av tid til et par ekstra festlige måltider i uken. Bare husk at variert, sunt og smaksrikt, sunt kosthold kan ta litt mer tid, fordi du ikke bare kan putte fløte og smør i alt. Men med litt flid og omhu får du både variasjon, smaksopplevelser og kos ut av sunne måltider også.

Hun minner om at solen er vår viktigste D-vitaminkilde.

- Derfor er det spesielt viktig å spise fet fisk i mørketiden, sier Johnson. Hun anbefaler også tran i alle månedene med bokstaven «r» i.

Gå ned ti kilo før jul

- Akkurat nå er en super tid å sette seg et mål om å endre livsstil. Det er tre måneder til julebordssesongen og jul. Du kan komme i form og gå ned rundt 10 kilo på denne tiden, sier Vektklubb.nos treningsekspert, Trine Bækkevar Semb.

- Lag en treningsplan for tre måneder, før dagbok (både i forhold til kosthold og trening), og belønn deg selv med en kvalitetsjulefeiring. Husk å sette delmål, for eks 1. oktober, 1. november og 1.desember, og unn deg noe du setter pris på disse dagene, om du når dine mål, sier Semb.

- Vær fleksibel, så du får trent uavhengig av ytre faktorer som årstid, vær og føreforhold. Liker du ikke å trene ute når det er kaldt og mørkt, finn aktiviteter der du kan trene inne i vinterhalvåret. Treningssenter, dansekurs, squash - alt som gjør at du trener er bra.

FØLG VEKTKLUBB.NO PÅ FACEBOOK!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder