SENGEKOS: Det er viktig å få nok søvn. Foto: NTB scanpix

Ny studie: Lite søvn kan gi varig skade

Norsk professor: - Bekymringsfullt

Har du tenkt å ta igjen tapt søvn i helgen? Skaden kan allerede ha skjedd, ifølge søvnforskere.

Vidar Enerstvedt
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL


Det er et forskningsteam ved University of Pennsylvania School of Medicine som mener å påvise at ekstra søvn ikke veier opp for manglende søvn i forkant.

- Dette er den første rapporten som indikerer at søvnmangel faktisk kan resultere i tap av neuroner, sier professor Sigrid Veasy i rapporten publisert i The Journal of Neuroscience.

Neuroner er en nervecelle med utløpere, som er avgjørende for hvordan hjernen fungerer.

Vil undersøke mennesker nøye

Forskerne lot mus sove såpass lite at det tilsvarte fire-fem timers søvn i døgnet i perioder på tre-fire dager for mennesker, et søvnmønster som kan ligne på hva turnusarbeidere kan ha. Resultatene viste rett og slett tap av hjerneceller i en del av hjernen.

- Vi har nå bevis for at søvnmangel kan lede til skader som ikke kan repareres. Det kan være hos et enkelt dyr, men dette tyder på at vi må undersøke mennesker meget nøye, sier Sigrid Veasey til BBC.

Forskningsteamet ønsker nå å undersøke skiftarbeidere etter at de er døde, for å lete etter bevis på mangel på såkalte LC-neuroner, og eventuelle tegn på nevrologiske sykdommer som Alzheimer og Parkinson. Tidligere forskning på mus har vist at mangel eller skader på disse neuronene kan fremskynde disse sykdommene, om enn ikke være direkte årsak, ifølge forskerne.

Tror det gjelder mennesker også

Professor og søvnspesialist Bjørn Bjorvatn ved Universitetet i Bergen sier det er all grunn til å ta denne forskningen høytidelig. De som står bak studien er kjent, og både universitetet og tidsskriftet som publiserte studien holder god kvalitet.

- Resultatene er spennende, og dette er første gang en viser at hjerneceller faktisk blir ødelagt. Vi skal være litt forsiktige med å overtolke, men det er bekymringsfullt av hjerneceller dør, sier søvnforskeren til VG.

SØVNFORSKER: Bjørn Bjorvatn er professor i medisin og søvnforsker. Foto: Hallgeir Vågenes


- Forskningen er gjennomført på mus. Hvor overførbart er det til mennesker?

- Det er all mulig grunn til å tenke seg at dette kan gjelde mennesker. Forskjellene er ikke så store, og det er jo også bakgrunnen for dyreforsøk i første omgang. Et spørsmål er hvor lenge man må gå før skadene oppstår. Det må videre forskning avdekke.

- Er du overrasket over konklusjonene i studien?

- Det høres dramatisk ut at hjerneceller dør, men veldig overrasket er jeg ikke. Vi som driver med søvnforskning mener det er viktig å sove. Så er det spennende og interessant når man ser resultater som underbygger dette, svarer Bjorvatn, som ivrer for at folk skal få nok søvn.

- Vi har i lang tid advart mot for lite søvn. Folk bør sørge for å få nok. Denne undersøkelsen understreker vel akkurat at man ikke må velge vekk søvnen. I dagens samfunn er vi litt bekymret for at folk gjør det. Det er mye spennende å få med seg på mobilen, TV, Facebook og så videre. Noen dropper å sove, og kompenserer heller med energidrikk.

10 GODE SØVNRÅD

  • Stå opp og legg deg til omtrent samme tid hver dag. Unngå å sove lenge på dagtid.
  • Rommet bør være så mørkt som mulig, enten det er med persienner eller blendingsgardiner.
  • Fjern elektroniske duppeditter som mobiltelefon, PC og nettbrett.
  • Ro deg ned. Det anbefales hverken å trene rett før sengetid eller å se en spennende film.
  • Ikke drikk deg i søvn. Du sovner lettere med litt alkohol i blodet, men sover dårligere og våkner tidligere.
  • Bruk solbriller fra ettermiddagen og til solen går ned hvis du er ute om sommeren. Det vil gjøre innsovningen lettere.
  • Styr unna kaffe, energidrikk og cola på kvelden. Røyk forstyrrer også søvnen.
  • Ikke legg deg sulten, men heller ikke mett.
  • Ikke stress hvis du våkner om natten. Ikke ha klokke synlig på soverommet.
  • Ha sex før du legger deg. Sex virker avspennende, og kan fremme søvnen.
    Kilde: Bjørn Bjorvatn, professor ved Universitetet i Bergen og leder av Nasjonalt kompetansetjeneste for søvnsykdommer, Christian Drevon, professor i ernæringsvitenskap ved UiO.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder