Slik behandler du deg selv eller din partner

ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL

LES OGSÅ:Trykk forkjølelsen vekkINDRE ORGANER:
Å massere håndflaten bidrar til å stimulere indre organer. Hvis du har angst kan massasje av hendene virke beroligende og få tankene over på noe annet.

SKULDERPLAGER:
Plages du av smerter mellom skulderbladene kan du prøve denne øvelsen. Finn grunnleddet (knokkelen) under den midterste tåen. Masser overside og underside.

KORSRYGG:
For å finne korsryggen: legg en finger foran ankelkulen og ned mot fotens innside, her finner du en benkul og er da midt i korsryggen. Benet fra stortå til ankel (rundt hele knokkelen) påvirker ryggraden. Hvis du har plager i korsryggen bør du massere forsiden av ankelkulen, som vist på dette bildet.

NAKKE:
Øvre del av stortåen symboliserer skallen, og andre del av stortåen er nakken. Masser både over og undersiden, samt leddet under tåputen.

HELE KROPPEN:
- Både hender og føtter har punkter som stimulerer resten av kroppen, forklarer lærer i soneterapi Trine Spanien.

HODEPINE:
Hodepine skyldes ofte ubalanser i de indre organer. Masser, klyp, rull skinn og dra i huden i hulfoten (i hulrommet under foten) for å stimulere disse organene.

URINVEISPLAGER:
Denne øvelsen hjelper også mot sengevæting og inkontinens. Dra i hælkappen på kanten av benet.

BIHULER:
I tåballene og fingertuppene sitter bihulene. Masser slik at du kjenner benet, det skal gjøre litt vondt. Dette hjelper både mot forkjølelse og allergi.

INFLUENSA:
Svømmehuden mellom tærne stimulerer lymfekjertlene, som er kroppens naturlige forsvarssystem mot infeksjoner.

LUNGER:
Rull huden oppå foten og hånden for å stimulere lungene. Dette kan hjelpe mot hoste og annet lungebesvær.

VELVÆRE:
Faglig ansvarlig for soneterapi og friskvern ved Axelsons body work school Trine Spanien anbefaler soneterapi for å styrke kroppens immunforsvar og rense ut avfallsstoffer.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder