EKSTRA GODT I FJELLET NÅ: Programleder og yogainstruktør Vibeke Klemetsen (35) går i disse dager i fjellet med samboeren og sine to barn. - Her får jeg bearbeidet tunge tanker, sendt tanker til de skadede og pårørende, og gledet meg over det nydelige synet vi har foran oss. Foto: Privat
EKSTRA GODT I FJELLET NÅ: Programleder og yogainstruktør Vibeke Klemetsen (35) går i disse dager i fjellet med samboeren og sine to barn. - Her får jeg bearbeidet tunge tanker, sendt tanker til de skadede og pårørende, og gledet meg over det nydelige synet vi har foran oss. Foto: Privat

Fysisk aktivitet hjelper mot bekymringer og stress

NIH-professor: - Ta en aktiv time-out

HELSE

Å være i bevegelse og aktivitet hjelper på bekymringer og stress, i følge NIH-professor.

  • Trine Bækkevar Semb
Publisert: Oppdatert: 29.07.11 15:27

En rekke studier tyder også på dette.

- Fysisk aktivitet vil absolutt ha en positiv effekt på hvordan man har det i den ekstreme stress-situasjonen som er nå, sier professor i samfunnsvitenskapelige fag ved Norges Idrettshøgskole, Gunnar Breivik.

- Det er ikke tilfeldig at man i psykiatrien har fysisk aktivitet som en viktig ingrediens i behandling av mange psykiske lidelser, legger den tidligere rektoren ved skolen til.

Som i veldig mange andre situasjoner, er det i følge Gunnar Breivik viktig å holde kroppen fysisk i gang nå, få dager etter det grusomme og ubegripelige terrorangrepet i Oslo og på Utøya.

- Det vil gjøre det lettere å komme tilbake til normalfunksjon, sier professoren.

Gunnar Breivik har selv studert fysisk aktivitet i befolkningen og menneskets tilpasning til ekstreme stress-situasjoner.

- På hvilken måte hjelper fysisk aktivitet på stress og bekymringer?

- Å være i aktivitet betyr at man har noe å gjøre. Det kan forebygge at en blir sittende for mye å tenke og gruble, forklarer Gunnar Breivik.

For mye tankespinn kan i seg selv medføre kroppslig passivitet og gå ut over psyken, i følge professoren.

- Skulle man i denne situasjonen pådra seg en depresjon eller slite med angst, så er fysisk aktivitet viktig for å få det bedre og gjenvinne funksjon, forklarer han.

Breivik har utdannelse innen både teologi, filosofi og idrett. Han minner om at det tilhører menneskets natur å være i fysisk aktivitet.

- Både kroppslig og mentalt trives mennesket best når vi er aktive, sier han.

Professoren støtter seg til kjente filosofer som Aristoteles, Spinoza og Arne Næss, og forteller videre at det å fungere fysisk er et viktig grunnlag i en hver situasjon i livet.

- Vi er mest oss selv og er mest lykkelige når alle sider ved oss er aktive.

- Klarer man å opprettholde fysisk aktivitet gjennom en krise, kan det også hjelpe oss til å fungere bedre, forklarer han.

Også for å få en bedre plattform til å håndtere eventuelle senere traumevirkninger, som posttraumatisk lidelse, angst eller depresjon, oppfordrer han til å holde kroppen gående nå.

En rusletur kan være nok

Han råder alle til å ta en fysisk time-out fra mediepresset og omgivelsene innimellom. Turer på tilsammen en halvtime om dagen kan i mange tilfeller være nok.

- Å komme i gang eller holde i gang det kroppslige er det viktige nå, sier NIH-professoren.

NRK-programleder, yogainstruktør og forfatter Vibeke Klemetsen (35) bor og jobber i Oslo, men var i Trønderlag 22. juli.

Det første døgnet satt hun pal foran tv, men kom seg så ut på lange trilleturer.

- Jeg ble helt rar i hode av å se det samme om og om igjen, og fordi alt var og er så utrolig uforståelig, sier Vibeke.

Etter hvert dro familien med to barn til Kvitfjell, hvor de nyter dager og turer i fjellet. Det er med blandede følelser hun er langt borte fra Oslo.

- På en måte har det vært deilig å være borte fra Oslo og det tragiske som har skjedd, samtidig så har jeg følt en lengsel etter å være tilstede på en minnesmarkering, forteller hun.

Professor Breivik understreker at man ikke må gå timeslange turer, løpe eller trene hard styrke for å få effekt. I tråd med Helsedirektoratets råd, sier han at alt hjelper.

30 minutters rask gange, fem ganger i uken er de generelle rådene for fysisk aktivitet. Men minuttene kan deles opp, og man kan begynne med små skritt.

- Å rusle rundt kvartalet i ti minutter, er bedre enn å bli sittende i stolen. Blir du litt andpusten tre ganger om dagen og opplever at du er i fysisk aktivitet, er det fornuftig.

Hvis det er overkommelig å yte mer, vil det å gå seg en tur, spille golf, småløpe eller være i naturen, være det beste for de aller fleste.


OL-vinner i spydkast og treningsekspert i Vektklubb.no Trine Hattestad, har i likhet med Vibeke Klemetsen trening som en viktig del av hverdagen og ikke minst i stressende situasjoner.

Siden fredag har treningen fungert som terapi. Mye tanker har svirret i hodet, og hun har ikke orket å lese bøker.

- Jeg har fått nok av å sitte foran tv. Vondt i hue, stiv i nakken og helt fanget av saken. De siste dagene har det vært utrolig deilig å ta med bikkja ut på en løpetur i skauen, jeg har gjort det flere ganger, forteller Trine.

Det som fungerer er aktiviteter hun kaller kondisjonsaktige.

Alt fra å rase avgårde på sykkel til å rusle på golfbanen med familien gjør henne godt.

- Man behøver ikke trene så hardt. Jeg anbefaler å gå tur og få frisk luft. Det holder mer enn nok.

Hattestad anbefaler skauen på det varmeste.

- Der er det hyggelig lyder og det gir rekreasjon, sier Trine.

FØLG VEKTKLUBB PÅ FACEBOOK!

Her kan du lese mer om