GIR RÅD: Solveig Wilhelms er norsk mester i bodyfitness. Nå gir hun VGs lesere sine seks beste råd for å få en strammere kropp.
GIR RÅD: Solveig Wilhelms er norsk mester i bodyfitness. Nå gir hun VGs lesere sine seks beste råd for å få en strammere kropp.

Slik får du strammere kropp

HELSE

Ønsker du deg en strammere kropp, som også veier noen kilo mindre, er det bare en ting som hjelper: Varig endring av livsstil.

Publisert:

Det mener i hvertfall fitnessmester Solveig Wilhelms.

- Enkle løsninger fungerer dessverre ikke over tid. Skippertak-trening og slankekurer før badesesongen har jeg ingen tro på. Det er som med nyttårsløfter. Du greier ikke holde dem. Ønsker du å komme i bedre form er det bare livsstilsendring over tid som fungerer, sier Wilhelms, norsk mester i fitness og vinner av årets Arnold Classic, verdens nest største fitnesskonkurranse.

For selv om det er fullt mulig å bli i mye bedre form på eksempelvis fire uker, vil kroppen raskt komme tilbake til normalen igjen hvis du ikke er motivert til å fortsette.
Og motivasjon er selve stikkordet for å lykkes mener Wilhelms.
Her er hennes seks råd for deg som ønsker en varig endring av din kroppsfasong.

1) Indre motivasjon

- Skal du begynne å trene er det viktig at du selv - og bare deg selv - definerer hvorfor du ønsker og eksempelvis gå ned 10 kilo. Det hjelper ikke bare å få et program, du må ha den mentale innstillingen for å gjennomføre. Det tar tid å endre kroppen for å oppnå et godt resultat, men du kan hele veien oppleve forandring. Hvis du bare har en ytre motivasjon, at du begynner å trene fordi du tror andre mener du må gå ned noen kilo, vil ikke det holde i lengden. Finn ut hva er det som gjør at du ønsker å begynne å trene. Hva gjør deg engasjert. Uten indre motivasjon er det nesten en håpløs kamp, sier Solveig.

- Dessuten er hverken skippertak-trening eller jo-jo-slanking nødvendigvis bra for helsen.

2) Finn noe du liker

- Hvilken aktivitet du velger er av mindre betydning. Det viktigste er at du gjør noe du selv liker. Om du vil gjøre kondisjonstrening spiller det liten rolle om du danser, går på saltrening, løper eller går på ski. Det viktigste er at du

finner gleden i det, så du vil gjøre det oftere og du klarer å pushe deg litt ekstra. Skal du oppnå en forandring må det kreve noe av deg å gjør det, ellers vil alt være som før. Kom dit at du går til treningen fordi du har lyst til å gå dit, ikke fordi du føler at du må, sier Solveig.

3) Tren hardt nok - bruk tunge vekter

- Det har liten verdi å dra på trening og gjennomføre den halvhjertet. Du må faktisk tørre å ta i litt, og det kan også gjøre deg sterkere på andre måter enn fysisk. For å pushe forbi grenser på trening vil gjøre deg også mentalt sterkere. Styrketrening kan være ubehagelig, men du kan venne deg til å like det. Og hvis målet er ned i vekt og en strammere kropp, vil jeg anbefale styrketrening. Husk at skal du bli stram, må huden ha noe å stramme seg rundt. Med styrketrening bygger du opp muskelmassen samtidig som du kan lettere reduserer fettprosenten. Styrketreningen øker stoffskiftet, og med riktig kosthold kan du endre kroppssammensetning og utseende. Og til dere jenter: det er ikke farlig å løfte tunge vekter!

4) Vær konsentrert når du trener

Selv bruker Solveig Wilhelms alltid minst fem minutter under oppvarmingen til å tenke igjennom hvorfor hun skal gjennomføre treningen, hva dette vil bidra til, og hva akkurat den

treningen gjør for kroppen. Dette er viktig for å være tilstede, engasjert og fokusert under treningen. Og det anbefaler hun alle å gjøre uansett hva målet er.

- Du må være fokusert når du trener for å få best mulig effekt. Trener du styrkeøvelser er det viktig at du utfører øvelsene riktig. Eksempelvis når du trener magen, en så enkelt ting som sit-ups: går du for høyt opp kan du miste kontakten med magemusklene og trener hofteleddsbøyerne isteden. Det er viktig at du etterhvert lærer deg å skjønne hva du trener og hvorfor. Da blir det også mer gøy, sier Solveig

5) Tren store muskelgrupper

Solveig er ikke veldig opptatt av hvilke øvelser en nybegynner skal gjøre. For det aller viktigste er motivasjon og at du får glede av treningen. Uten de to tingene vil det aldri vare.

- Men hvis jeg skal anbefale noen styrkeøvelser, er det smartest å gjøre øvelser som aktiviserer de store muskelgruppene. Da er øvelser som markløft, knebøy, militærpress og faktisk også push-ups noen av de beste øvelsene. Da får du trent hele kroppen, og du vil etter hvert få et mer atletisk utseende, sier Solveig.

6) Tenk langsiktig - det gjelder livet ditt

- Hvis du begynner å trene nå, kun for å forbedre ditt utseende i bikini til sommeren, sier jeg: glem det. Selvsagt kan du bli i bedre form raskt, men sjansen for at du slutter å trene allerede etter noen uker er stor når man lærer litt om hva det krever. Det er flott med høye mål. Behold dem, men forstå at det kan ta mange år å komme dit. Derfor trenger du nok motivasjon og drivkraft til å gjøre det til en del av livsstilen. Det er da de store gevinstene vil komme. Husk at du skal komme i bedre form, ikke bare for noen sommermåneder. Det handler faktisk om noe så viktig som livet ditt, sier Solveig Wilhelms