IKKE BEKYMRET: Venninnene Zandra Nelmida og Maria Edland griller pølser og burgere i Sofienbergparken i Oslo. Det vil de fortsette med. Foto: Therese Alice Sanne, VG Foto:Therese Alice Sanne,VG

Advarer mot å legge pølser og hamburgere på grillen i sommer

Helsedirektoratet: – Bør revurdere «ventepølsene»

Fedon Lindberg: – Myndighetene taler med to tunger

Lege Tanja Kalchenko mener mange - lykkelig uvitende - skader helsen sin ved å legge for mye bearbeidet kjøtt på grillen i sommer.

Camilla Tryggestad Visjø
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Grillsesongen er i gang, og i butikkhyllene finner man flust av ulike produkter man kan legge på grillen – ofte bearbeidet mat som pølser, hamburgere og spareribs. Det mener lege og overlege ved Ullevål universitetssykehus, Tanja Kalchenko er svært uheldig.

– I motsetning til røyk, er det ingen som minner oss på at grillpølser også kan føre til kreft, og i verste fall drepe. Jeg mener bearbeidet kjøtt kan være like farlig som røyking.

– Har du noe bakgrunn for å kunne si det?

– Det er selvfølgelig vanskelig matematisk å beregne risikoen og sammenligne bearbeidet kjøtt med røyk. Men når man vet at minst fire store internasjonale kreftforskningsinstitusjoner fraråder inntak av bearbeidet kjøtt, på lik linje som de fraråder det å røyke, mener jeg det er grunn til å trekke en sammenligning, sier Kalchenko, som driver nettstedet Vegetarlegen og er fagmedlem i HePla – Helsepersonell for plantebasert kosthold.

Eksperter knuser matmyter: - Dette bør du spise

Helsedirektoratet: Umulig å sammenligne med røyk

Avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Henriette Øien mener det er umulig å sammenligne inntak av bearbeidet kjøtt med røyking, men fremhever at mange nordmenn likevel bør begrense inntaket av bearbeidet kjøtt.

– Høyt inntak av bearbeidet kjøtt, som pølser, øker risikoen for blant annet kreft i tykk- og endetarm. Men all mat kan inngå i et variert kosthold, også pølser. Et godt råd er å ikke spise bearbeidet kjøtt hver dag, sier Øien.

Les også: Slakter ernæringsråd om melk og smør

Hun råder imidlertid folk i sommer til å vurdere om de kan erstatte de typiske ventepølsene med noe annet.

– Det kan være en god idé å løfte frem alternativer, som for eksempel frukt, grønnsaker, grove bagetter, fisk, kylling og kalkun. Helsedirektoratet anbefaler først og fremst at man skal spise variert og hovedsakelig plantebasert, sier Øien.

I sine oppdaterte kostholdsråd for veganer og vegetarianere, skriver Helsedirektoratet at et godt sammensatt vegetarkosthold er ernæringsmessig fullverdig, og kan ha positive helseeffekter med tanke på forebygging og behandling av flere sykdommer, blant annet kreft i tykk- og endetarm, hjerte- og karsykdom, overvekt og diabetes.

Økt risiko for kreft

Kalchenko sikter til blant annet anerkjente fagpaneler som World Cancer Research Fund (WCRF), som er verdens ledende non-profit kreforskningsorganisasjon, og Harvard School of Public Health. De anbefaler at man bør unngå bearbeidet kjøtt fullstendig.

Det samme gjør American Institute for Cancer Research (AICR) og International Agency for Research on Cancer (IARC), som er WHOs og FNs samarbeidsorganisasjon mot kreft.

Les også:- Bekymringsfull kjøtt-utvikling

Flere tudier har de siste årene vist sterke sammenhenger mellom inntak av bearbeidet kjøtt og ulike sykdommer (se faktaboks).

SKADELIGE SALTER: Ifølge lege Tanja Kalchenko er det bruk av natriumnitrat og natriumnitritt i bearbeidet kjøtt som forskerne har funnet at øker risiko for blant annet ulike krefttyper. Foto:Steven Stieng,

I 2013 viste forskning gjort blant 450.000 mennesker fra ti europeiske land, deriblant Norge, at inntak av bearbeidet kjøtt øker faren for en tidlig død. I en annen omfattende metastudie gjennomført av blant annet ernæringsfysiolog Dagfinn Aune i 2013, fant man at inntak av bearbeidet kjøtt øker risikoen for kreft i ende- og tykktarm.

Les også:Pølse og postei gir økt kreftrisiko

VG har tidligere skrevet om at også grilling av kjøtt og fisk, kan føre til kreft ved at det dannes to kreftfremkallende stoffer, PAH og HA.

Anbefaler maks 500 gram

I motsetning til en rekke internasjonale kreftorganisasjoner, anbefaler ikke Helsedirektoratet å unngå bearbeidet kjøtt fullstendig, selv om de mener inntaket bør reduseres.

– Norske helsemyndigheter anbefaler at man begrenser mengden av rødt og bearbeidet kjøtt til under 500 gram per uke, og beregninger har vist at et inntak under dette er trygt. Dette er felles anbefaling for de nordiske landene. Helserisiko er knyttet til det totale kostholdet og livsstilen for øvrig. Rødt, magert kjøtt er en god kilde til jern, sink, protein, vitamin B12 og en rekke andre næringsstoffer. I et ellers variert og hovedsakelig plantebasert kosthold, kan noe rødt kjøtt være en verdifull matvare.

– Grunnlag for å være tydelig på sammenhengene

Også Kreftforeningen mener at sammenligningen med røyking blir for drøyt, men at det er all grunn til å redusere inntaket av bearbeidet kjøtt.

– Vi følger nøye med på forskning på området, og mener at det er grunnlag for å være tydelig på sammenhengen mellom bearbeidet kjøtt og risiko for tykk- og endetarmskreft, sier spesialrådgiver i Kreftforeningen, Ida Tidemann-Andersen.

Varsler store endringer: Fjerner salt i kjøttdeig

Dersom man velger å spise rødt kjøtt, bør man velge rent kjøtt fremfor bearbeidet kjøtt, råder hun.

– Selv om vi har fått flere sunnere alternativer til pølser og hamburgere i butikkene de siste årene, etterlyser vi enda flere grillprodukter av fisk og grønnsaker. Det må bli enda enklere for forbrukerne å velge sunnere. Spiser du mye rødt kjøtt, er det lurt å bytte ut noen av kjøttmåltidene med fisk eller vegetariske retter. Velger du grønnsaker i stedet for kjøtt på grillen, vil du dessuten få i deg mer fiber som også reduserer risikoen for tykk og endetarmskreft.

Flere årsaker

Det er flere forklaringer på at bearbeidet kjøtt regnes som mer helseskadelig enn ubehandlet kjøtt.

– Bearbeidet kjøtt blir konservert ved hjelp av natriumnitrat (E251), natriumnitritt (E250) og salt. Først og fremst er det bruken av de to førstnevnte som studier viser at gir økt risiko for kreft. I tillegg er slike produkter også ofte veldig fete, som gir mye energi. Dette gjør at det kan være fort gjort å legge på seg. Mye salt er uheldig blant annet fordi det kan gi høyt blodtrykk, sier Kalchenko.

IDYLL: Maria Edland (21) legger på en hamburger på grillen i Sofienbergparken i Oslo. Foto: Therese Alice Sanne, VG Foto:Therese Alice Sanne,VG

Hun poengterer imidlertid at hun respekterer individuelle valg, og at det først og fremst er inntak av bearbeidet kjøtt og ikke nødvendigvis ubehandlet og ferskt rødt kjøtt som må unngås.

Les også: Så mange dyr spiser vi i løpet av livet

Zandra Nelmida (20) og venninnen Maria Edland (21) fra Stavanger griller flere ganger i uken når været er bra. De er ikke bekymret for at det vil gå utover helsen deres, fordi de ellers spiser mye sunn mat.

– Vi pleier å gjøre det veldig enkelt og lager som ofte en god salat til. På grillen legger vi som regel pølser og hamburgere. Vi hører så mye om ting som er kreftfremkallende. Skulle man hørt på alt, kunne man nesten ikke ha spist noe omtrent, sier Maria.

Lege og indremedisiner Fedon Lindberg er skeptisk til Kalchenkos sammenligning mellom røyk og bearbeidet kjøtt.

KOSTHOLDSEKSPERT: Fedon Lindberg anbefaler folk å redusere mengden kjøtt til fordel for mer plantebasert kosthold. Foto:Helle Gannestad,VG

– Jeg tror ikke på ekstreme løsninger, fordi det er de færreste som kan gjennomføre dem over tid. Jeg mener dog definitivt at brorparten av det vi spiser, mengdemessig, ikke nødvendigvis kalorimessig, bør komme fra planteverden.

– Et kosthold som inneholder meieriprodukter, fisk og sjømat, med mindre innslag av rødt kjøtt, er fordelsmessig, sier Lindberg.

I likhet med Kalchenko fraråder han å legge bearbeidet kjøtt på grillen i sommer.

– Man bør eventuelt gjøre det meget sjeldent, sier Lindberg.

Visste du?Kjøttspising nesten like stort klimaproblem som bilen

Han mener også myndighetene må slutte å tale med to tunger.

– På den ene siden sier ernæringsmyndighetene at en reduksjon i rødt kjøtt er ønskelig fra helsemessige årsaker og på den andre siden får rødt kjøtt enormt mye mer støtte til markedsføring enn fisk/sjømat og fjærkre.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder