Hovedinnhold

Disse vanene gjør livet ditt kortere

USUNN: Røyking, alkohol, lite mosjon og lavt inntak av frukt og grønt kan slanke livslengden betydelig. Foto: STOCKXPERT
USUNN: Røyking, alkohol, lite mosjon og lavt inntak av frukt og grønt kan slanke livslengden betydelig. Foto: STOCKXPERT
Fire uvaner kan gi deg samme risiko for å dø som en person som er 12 år eldre, viser en norsk-britisk forskningsstudie.

Denne saken handler om:

Røyking, alkohol, lite mosjon og lavt inntak av frukt og grønt kan slanke livslengden betydelig.

- De som har disse usunne vanene, hadde en dødelighet som tilsvarer det å være 12 år eldre, sier forsker Elisabeth Kvaavik ved avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo (UiO) til VG.

Hun står bak den oppsiktsvekkende studien, sammen med en annen norsk forsker og tre britiske forskere. Aldringsnyheten gikk verden rundt via nyhetsbyrået Associated Press (AP) sent i går kveld.

Les også:Hevder stor stump er sunt

Interessant

- Vi hadde ventet et funn i den retning, men det er interessant at det er så sterke sammenhenger, sier Kvaavik, som i studien viser hvilke dramatiske helseforskjeller sunn og usunn livsstil kan gi.

Les også:Åtte årsaker til fedme

Forskerteamet så på britiske helsedata, som er hentet fra nærmere 5 000 voksne menn og kvinner over en 20-årsperiode. Snittalderen på deltagerne i studien var 44 år. Studien ble nylig publisert i det amerikanske tidsskriftet Archives of Internal Medicine.

Les også:Tren bort overgangskiloene

Deltagerne svarte på om de røykte, drakk mer enn tre alkoholholdige enheter per dag (to for kvinner), mosjonerte mindre enn to timer i uken og ikke spiste frukt eller grønnsaker tre ganger daglig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

UVANE: Lavt inntak av frukt og grønnsaker kan gi kortere liv, ifølge norsk-britisk studie. Foto: Geir Olsen/ VG
UVANE: Lavt inntak av frukt og grønnsaker kan gi kortere liv, ifølge norsk-britisk studie. Foto: Geir Olsen/ VG

Dødelighet

Blant de 314 som svarte ja på alle fire spørsmålene, døde 91 personer, eller 29 prosent, i løpet av tiden studien pågikk. 387 personer i undersøkelsen hadde ingen av de fire uvanene og bare 32 av disse døde. Det tilsvarer åtte prosent.

Les også:Gå ned i vekt med enkle grep - her er 50 smarte valg

Ut fra det har forskerne konkludert med at folk som kombinerte alle fire risikoatferdene, hadde en dødelighet som tilsvarte et fysisk alderstillegg på 12 år - sammenlignet med jevnaldrende med sunne vaner. - Vi har kun sett på dette i forhold til dødelighet. Det er ikke sikkert at de usunne så 12 år eldre ut, sier Kvaavik.

I Vektklubb.no får du hjelp til å legge om livsstilen i en sunn retning.

Aldri for sent

Hun understreker at små, sunne grep, gir store utslag.

- Grenseverdiene vi har sett på er moderate. Det betyr at en moderat forbedring av helseatferd er nok for å oppnå en betydelig helseeffekt. Og det er aldri for sent å begynne, sier hun til VG.

- Det vil være oppnåelig for veldig mange mennesker å klare å bli litt sunnere. Man trenger ikke å være ekstrem, oppsummerer hun.

For eksempel holder det med et eple, en gulrot og et glass juice om dagen for å ha et tilfredsstillende frukt- og grøntinntak, skriver AP.

Norske helsemyndigheter anbefaler å innta «fem om dagen», et frukt- og grøntinntak tilsvarende 750 gram pr. dag.

Med dagboken i Vektklubb.no får du full kontroll på matinntaket ditt.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse