Hovedinnhold

Ny vei en milliard dyrere enn planlagt

Bilistene får ekstraregning - Staten betaler ikke mer

SYV BOMMER: Nye E 18 mellom Tønsberg og Porsgrunn får syv bommer hvor det vil koste 112 kroner for en personbil. Foto: Hæhre Entreprenører
SYV BOMMER: Nye E 18 mellom Tønsberg og Porsgrunn får syv bommer hvor det vil koste 112 kroner for en personbil. Foto: Hæhre Entreprenører
LARVIK (VG) Nye E 18 skjærer seg frem i landskapet mellom Larvik og Porsgrunn og prislappen er økt med en milliard.

Denne saken handler om:

Staten sender hele den ekstra utgiften til bilistene.
I regjeringspartiet Ap reageres det sterkt på at når prisen på vei øker, er det bare brukerne som får ekstra regning. Staten står ved sitt opprinnelige tilskudd.

Midt i sommerens første store utfartshelg kommer nyheten om at her vil det koste deg 112 kroner å passere syv bommer om noen år.

Mens bompengene fra Tønsberg til Porsgrunn var anslått til 77 kroner, er anslaget nå 112 kroner for de fem milene.

Les: NAF advarer om livsfarlige veier. 

Vil stoppe

- Ny E18 mellom Tønsberg og Porsgrunn skulle betales med 37 prosent av Staten. Men prosjektet er fordyret med en milliard og Statens andel er nå nede i 27 prosent. Dette må vi sette en stopper for, sier Arne Høiberg, gruppeleder og fylkesordførerkandidat for Ap i Vestfold.

- Vi kan ikke sitte stille å se på en slik skjev kostnadsfordeling. Vi må ta saken opp med Vegdirektoratet, sier Høiberg som lover hard kamp for flere veikroner.

Les: Rapport: 40 år med smale veier i Norge. 

TAR PAUSE: - Vi har ikke noe reelt valg til bompenger, vi har jo egentlig råd til å betale selv om vi synes det er dyrt, sier Ann-Kristian Nyland (til høyre). Hun hadde rastestopp ved Hallevannet ved Larvik med venninnene Winnie Snitgaard (t.v.) og Kamilla Solvang. Barna Gudbrand (4), Elsa (3) og Anker (2) synes bilturen fra Lørenskog til Kristiansand er gudsjammerlig lang. Foto: Martin Nilsen
TAR PAUSE: - Vi har ikke noe reelt valg til bompenger, vi har jo egentlig råd til å betale selv om vi synes det er dyrt, sier Ann-Kristian Nyland (til høyre). Hun hadde rastestopp ved Hallevannet ved Larvik med venninnene Winnie Snitgaard (t.v.) og Kamilla Solvang. Barna Gudbrand (4), Elsa (3) og Anker (2) synes bilturen fra Lørenskog til Kristiansand er gudsjammerlig lang. Foto: Martin Nilsen


Uakseptabelt

- Dette er en av Norges viktigste veier, men det er også den viktigste veien for de 235.000 som bor i Vestfold. Økt bomavgift kan bety at noen velger andre veier og det gir uakseptable belastninger på boliggater og veier som ikke er dimensjonert for økt trafikk, sier Høiberg.

Han får støtte fra stortingsrepresentantene Steinar Gullvåg (Ap) og Svein Flåtten (H). Telemarks samferdselspolitiker Bård Hoksrud (Frp) ser mørkt på at prisen til hans hjemkommune blir så stiv.

Les: Tidligere samferdselsminister innrømemr veitabbe. 

- Uredelig

- Det er direkte uredelig av Staten å sende hele ekstraregningen til bilistene.

Det meste av prisøkningen forklares med strengere krav fra Miljøverndepartementet som resulterer i en lang, kostbar tunnel.

- Når et statlig organ beslutter noe som føre til høyere pris bør Staten ta regningen, sier Hoksrud.

Avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen, Vestfold sier veivesenet har forholdt seg til rammene de har fått av Staten om å betale 1,940 milliarder av det gjenstående anlegget til over syv milliarder.

- Det må bli en sak for politikerne å diskutere kostnadsfordelingen, sier Kaurin.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor