Hovedinnhold

- Mulig å kjøre Oslo-Bergen på 4,5 timer

Bygger omveier i stedet for luftlinjeprinsipp

Foto: Ivar Gaasø/VG Design
Foto: Ivar Gaasø/VG Design
Norge har bygget langt flere omveier enn Sverige og Finland.

Denne saken handler om:

I alle fall hvis man sammenligner veiene mellom de fire største byene i Norge med tilsvarende byer i våre to naboland.

- Veilengdene mellom de aktuelle norske byene er i snitt 54 prosent lengre enn kortest mulig vei, den rette linjen, sier sivilingeniør Terje Norddal i Rambøll til VG.

Han skrev i 2009 rapporten «Forslag til funksjonskrav for veisystemet» for Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) og har oppdatert tallene for VG.

I Sverige og Finland, som er flinkere til å bygge etter «luftlinjeprinsippet», er gjennomsnittlig avvik 14 prosent.

Tenker lokalt

- Årsaken er at Norge er i det første stadiet i utviklingen av et nasjonalt veisystem der våre hovedveier også skal ivareta regional og lokal trafikk. Og da går veien i stor grad langs den opprinnelige traseen fra gammelt av, sier Vilrid Femoen, leder for politikk og strategi OFV.

- Svenskene og finnene har laget et moderne hovedveinett basert på luftlinjeprinsippet. Vi, derimot, har hatt fokus på å bygge vei over hele landet - fra øysamfunnene langs kysten til alle dalfører og bygder, legger Femoen til.

Men ifølge Rambøll-rapporten sier avviket mellom luftlinjen og faktisk vei mer om topografiske forhold enn hvor dyktig man har vært til å bygge gode veier i de ulike landene.

Det er langt fra hele svaret, mener Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF).

Vei-skryt

- Ja, vi har en annen type topografi og all bosetning er ikke konsentrert rundt de store byene som i Sverige. Men vi har også jobbet klattvis. Veiene er sydd sammen av stortingspolitikere som ønsker å komme hjem og skryte av sine veistumper, sier Liv Kari Skudal Hansteen, administrerende direktør i RIF.

Femoen i OFV mener veipolitikken i Norge mangler et overordnet, nasjonalt fokus.

- Politikerne på Stortinget har hatt en tendens til å stå på ekstra for å få gode veier i sitt hjemfylke, mener Femoen.

Norddal mener at politikerne ikke bare kan skylde på høye fjell og dype daler når de legger veien i slynger.

- Få politikere har et nasjonalt helhetssyn på veibygging i et 50 års perspektiv. Distrikts-Norge er fullt av politikere som kjemper for sine lokale veiprosjekter siden det gir godt grunnlag for gjenvalg, sier Norddal.

Nå ønsker Femoen i OFV debatt.

- Trafikken mellom de store byene vil bare øke i fremtiden. I et nasjonalt perspektiv vil det være gunstig å redusere unødvendig kjøring fordi hovedveiene går lange «omveier» for å ivareta lokale og regionale funksjoner, sier hun.

- Mer helhetlig

Norsk veibygging har vært for tilfeldig, men det har regjeringen gjort noe med, mener statssekretær Lars Erik Bartnes (SP) i Samferdselsdepartementet.

- Det ligger en helt annen og helhetlig tenkning bak det som bygges nå, sier Bartnes og viser til at man har innført konseptvalgutredninger for alle store investeringer.

- Skal du bygge veiene med kortest mulig reisetid mellom de store byene eller skal du bygge veier slik at du får med bosetningen mellom de store byene? Det er en svært interessant debatt. Jeg mener at veiene skal bygges der folk bor. Men norske veier er generelt altfor dårlige og reisetiden mellom storbyene for lang, derfor har vi doblet investeringene senere år, sier Bartnes til VG.

Samtidig må Norge, ifølge Bartnes, ta hensyn til at vi har en langt mer spredt bosetning enn Sverige.

LESER DU DENNE PÅ MOBILEN? HER FINNER DU FLERE BIL OG MOTOR-NYHETER!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor