Hovedinnhold

Ikke lov å rygge etter arbeidsdagens slutt

Schlumberger frykter at ansatte er ukonsentrert

STAVANGER/OSLO (VG) Slik ser det ut på parkeringsplassen til oljeselskapet Schlumberger:

Denne saken handler om:

Alle bilene står parkert med fronten ut. De ansatte får nemlig ikke lov å rygge når arbeidsdagen er slutt.

Oljeselskapet har klare retningslinjer for hvordan de ansatte skal opptre i trafikken.

Egen kjørelærer

Schlumbergers hovedkontor i Tananger utenfor Stavanger leier en egen kjørelærer på fulltid for å etterse at de rundt 500 ansatte lærer seg defensiv kjøring.

- Vi skal lære defensiv kjøring for å unngå ulykker, sier HMS-leder Lars Myrholt.

Utenfor kontoret i Tananger står alle bilene parkert med fronten ut.

- Du vil ikke se en eneste bil parkert feil vei. I så fall er det besøkende, sier Myrholt.

Formålet med å parkere slik er å hindre at de ansatte rygger ut av parkeringslommen når arbeidsdagen er over.

- På slutten av dagen har man gjerne arbeidstanker i hodet. Det tar noen minutter før man får nullstilt seg og er en god sjåfør. I tillegg er ofte bakruten dekket av is eller dugg, noe som gjør rygging vanskelig, sier Myrholt.

Det internasjonale oljekonsernet har flere trafikkrav til sine ansatte:

* Ansatte som tar drosje, skal bruke bilbelte også i baksetet.

* Hvis drosjesjåføren snakker i mobiltelefonen, skal de ansatte be sjåføren om å parkere bilen.

* Utenlandske kolleger som kommer til Norge, får ikke lov å kjøre bil uten å ha gjennomført en teoretisk og praktisk kjøreopplæring om norske trafikkforhold.

* Alle ansatte må gjennom et obligatorisk teorikurs om trafikkregler og kjørekultur hvert tredje år.

* Ansatte får ikke snakke i mobiltelefonen mens de kjører, selv om de har handsfree.

* Firmaet starter egen gransking hvis en ansatt kolliderer.

Kjøretime

* Hvert år må ansatte gjennom en praktisk kjøretime med kjørelærer. Etterpå får sjåføren bestått eller ikke bestått.

- Ingen har vondt av en kjøretime med kjørelærer en gang i året. De som ikke får bestått, kan ikke kjøre på vegne av firmaet før de har vært gjennom nye kjøretimer, sier Myrholt.

I tillegg er de rundt 50-60 firmabilene utstyrt med et datasystem som overvåker sjåførens kjøremønster.

Ved rask akselerasjon, rask nedbremsing eller hastighet over 110 kilometer i timen gir monitoren fra seg et pip.

Unngå ulykker

- Mange utenfor selskapet vil kanskje synes dette er strengt, men formålet er å unngå ulykker. Alt gjøres i trafikksikkerhetsarbeidets ånd, sier Myrholt.

- Jeg tror ikke det er noe annet firma i Norge som er så fokusert på trafikkultur, sier kjørelærer Anny Hagland.

Tilbud om glattkjøringstime og forslag til trafikksikker kjørerute til og fra jobb er blant tjenestene til Hagland.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor