Hovedinnhold

Her kan alle kjøre rallycross

Lev ut drømmen for under tusenlappen

JAGER HVERANDRE: banen veksler mellom grus, asfalt, hårnålssvinger og pent doserte svinger. Foto: Sjur Jansen
JAGER HVERANDRE: banen veksler mellom grus, asfalt, hårnålssvinger og pent doserte svinger. Foto: Sjur Jansen
Her kan du kjøre bil så fort du tør og kan! Og vraker du en bil, koster det ingenting.

Denne saken handler om:

FAKTA

Bilcross eller rallycross? Bilcross arrangeres på en mindre bane der mesteparten av veibanen er grus. Rallycross foregår på en større bane med større hastighet, og mye av banen er asfalt.

Det er bilcrossbiler som benyttes på rallycrossbanen. Bilcross heter folkrace på svensk.

Det er mulig å kjøre bilcross i Norge, men da må du finne deg en bil og ordne deg kjørelisens. For å unngå kostnadsgalopp i bilcross er alle bileiere tvunget til å selge bilen sin om noen byr mer enn 8000 kroner. Du kan altså kjøpe en slik bil for 8000 kroner. Det eneste du ikke får med deg, er førersetet.

Rett på andre siden av svenskegrensen kan du leie rallybil og konkurrere mot venner og andre i flere timer.

Moroa koster mellom 780 og 1.500 kroner, og skulle du være så uheldig å vrake bilen koster det ikke et ekstra øre.

Før vi setter i gang får vi utlevert gul kjøredress og hjelm. Etter noen prøverunder er det konkurranse mot de andre.

- Du er bleik om nebbet, bemerker fotografen idet jeg setter meg inn i bilen.

Se VGTV:Slik er det å sitte på med verdens beste rallyfører.

Fakta og priser, se tabell nederst i artikkelen.

1500 kroner

Banesjef Svein Erik Adolfson har nettopp fortalt oss noe vi ikke visste på forhånd. Det er mulig å komme opp i 140 kilometer i timen på rallybanen, sier han.

Dette er nemlig banen hvor han hvert år arrangerer EM-runde i rallycross.

Det finnes neppe noen morsommere måte å bruke 1500 kroner på. I Sverige kan du leie en ekte rallycrossbil og konkurrere på ekte vis. Det stilles ingen andre krav enn at du er fylt 18 år. Hele opplegget tar omkring 3 timer. Da får du fem ganger tre runder på en ekte rallycrossbane.

For meg var dette en sekser på terningen, selve guttedrømmen som gikk i oppfyllelse da vi adrenalinruset oss sammen med svensker som var på kundepleieoppdrag i Finnskogen.

Men det begynte med klump i magen.

Les også:Er dette verdens verste bil?

VRAKET BILEN: Dine Pengers utsendte Sjur Jansen kjørte i stykker den ene bilen. Det var drivakselen som løsnet. Foto: Geir Ormseth
VRAKET BILEN: Dine Pengers utsendte Sjur Jansen kjørte i stykker den ene bilen. Det var drivakselen som løsnet. Foto: Geir Ormseth

Dro av banen

Før vi entrer banen, merkes angsten:

Jeg frykter meg selv. Jeg frykter at testosteronet og konkurranseinstinkter vil overmanne all den sunne forsiktighet en småbarnspappa bør ha. Jeg frykter jeg vil kjøre som en gærning, og glemme alle påtenkte sikkerhetsmarginer når konkurrentene ypper seg.

Og hva med alle de andre testosteronidiotene helt uten rallyerfaring som samtidig skal herje omkring på banen? En vanvittig cocktail, tenker jeg.

Arrangøren beroliger oss med at vi skal gjennom en skoletime først. Men skoletimen består av å signere på at arrangøren fraskriver seg alt ansvar. De vil ikke bruke penger på lemlestede kunder. Skoletimen går for øvrig ut på å forklare betydningen av flaggene som arrangøren bruker for å kommunisere med sjåførene.

Heldigvis får vi en meget bra praktisk skolering. Vi begynner i det små. Vi tester banen i bilene flere runder før selve konkurransen. Til og med fellesstarten tester vi to ganger. Vi blir beroliget.

Testosteronteorien stemmer. I andre prøvekjøringsrunde har selvtilliten og tryggheten nådd urealistiske høyder. På bakketoppen hvor speedometeret passerer 100 km/t, mister jeg kontrollen over kjerra. Det merkes at dette er biler uten antisladdsystemet ESP. Bilen begynner å danse fra side til side. Mine tekniske ferdigheter strekker ikke til for å rette opp. Nå er det ikke lenger jeg som fører dansen.

Les:Fremtidens transport er førerløse biler.

SIDELENGS: Dine Pengers Geir Ormseth fikk ukontrollert breisladd i 100 km/t og havnet til slutt ute i lyngen. Foto: Sjur Jansen
SIDELENGS: Dine Pengers Geir Ormseth fikk ukontrollert breisladd i 100 km/t og havnet til slutt ute i lyngen. Foto: Sjur Jansen

Lov å knuffe

Bilen skjærer rett ut, først et smell da jeg hopper på en stein - og deretter lander jeg ute i topografien. Er multene modne?

Min fotografkollega er rask på pletten. Dette er julebordsmateriale.

Du skal antagelig være svært proff for å nærme deg 140 km/t. Speedometret vårt passerte 100 km/t under kjøringen vår, men neppe mer.

Det er likevel høy nok fart når en annen bil forsøker å knuffe seg forbi. Selv fikk vi en dytt i siden av en konkurrent i denne farten.

- Det er lov med kontakt. Det hender jo at man kommer borti hverandre, særlig i svingene. Men det er ikke lov å torpedere andre - eller ødelegge for de andre. Da blir man bortvist. Men det er ingen som blir krevd for penger om de ødelegger en bil, sier Adolfson.

Til tross for høy fart, er det lite skader:

- En bil havner på taket om lag én gang i året, men vi har aldri hatt personskader, sier han.

Men historien gir ingen garanti. Det er en viss risiko forbundet med rallycross.

BRA TRØKK: De gamle Volvo 940-modellene som gir benyttet har bra trøkk. Alle bilene er forsterket med veltbøyler. Foto: Sjur Jansen
BRA TRØKK: De gamle Volvo 940-modellene som gir benyttet har bra trøkk. Alle bilene er forsterket med veltbøyler. Foto: Sjur Jansen
StedAvstand fra OsloTypePrisNettside
HöljesDrøyt 3 timerBilcross1500 krwww.aventyrifinnskogen.se
AmbjörbyDrøyt 3 timerBilcross780 krwww.likenasmk.com
ÖstmarkCa 3 timerBilcross1100 krwww.omff.nu

** Bilcross på rallycrossbane.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor