Hovedinnhold

Gir bilistene rentesjokk

Staten lar deg svi

ØSTFOLD-E6 (VG) Staten skyver millioner av unødvendige renteutgifter over på bilistene, ved å holde igjen lovte motorvei-penger.

Denne saken handler om:

SKJEVT: Staten har så langt ikke vært like villig til å betale for E6 i Østfold som Stortinget forutsatte. Foto: Thomas Andreassen
SKJEVT: Staten har så langt ikke vært like villig til å betale for E6 i Østfold som Stortinget forutsatte. Foto: Thomas Andreassen

Ved nyttår vil Østfold bompengeselskap ha veigjeld i utlandet på svimlende 800 millioner kroner.

Med tre prosents rente gir det 24 millioner i årlige renteutgifter, som bilistene må betale.

Dersom Staten hadde kommet med sitt vedtatte bidrag tidligere, hadde lånet vært unødvendig.

- Ideelt sett burde Staten hatt en parallell bevilgning som tilsvarer bidraget fra bompengeselskapet. Men slik er det dessverre ikke, sier daglig leder Thorleif Haug i Østfold bompengeselskap.

Staten har nemlig så langt lurt seg unna 363 millioner av hva den hittil skulle ha betalt for de nye motorveiene gjennom Østfold.

Som følge av dette har bompengeselskapet måtte ta opp tilsvarende ekstralån, som alene gir elleve milloner i årlige rentekostander.

VG kan i dag avsløre at 50/50-spleiselaget mellom bilistene og Staten så langt har vært «lønnsomt» for Staten. For E18 gjennom Østfold har Staten hittil bare hostet opp 24 prosent av pengene, mens 76 prosent er hentet fra lån som bompengeselskapet har tatt opp i utlandet.

For den såkalte «Østfoldpakka» i sin helhet, som omfatter både E6 og E18, er hele syv av ti kroner bompengefinansiert. Det viser tall som Statens vegvesen har utarbeidet på oppdag for VG.

Forutsetningen for prosjektet var like andeler statsstøtte og bompenger.

Brutt

Siden Staten nå nekter å betale renter som påløper veilånene, blir den reelle andelen bilistene må betale på veiene, uansett høyere enn 50 prosent.

Da Østfold-kommunene, fylkeskommunen og til sist Stortinget vedtok utbyggingen av E6 og E18 gjennom Østfold, var forutsetningen at bilistene skulle betale inntil halve regningen med bompenger. Avgåtte samferdselsminister Torhild Skogsholm og Stortinget har allerede brutt den forutsetningen én gang:

Den omstridte Svinesund-forbindelsen ble plutselig løftet ut av den opprinnelige «Østfoldpakka» og fullfinansiert med bompenger. Dermed slapp Staten unna ytterligere millioner på den veibiten.

Vedtaket ble banket igjennom i Stortinget, og Regjeringen tok æren for den forserte utbyggingen uten å bidra med en krone til prosjektet.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor