Hovedinnhold

Denne bilen styrer du med mobilen!

Ekspert: Revolusjon for førerløse biler

Glem alt stresset med parkering. Med din iPhone finner først bilen en parkeringsplass. Deretter kommer den å plukker deg opp når du kaller på den.

Denne saken handler om:

Dette er bare en av flere bilteknologinyheter som denne uken ble presentert på årets store messe for de teknofile, CES-messen i Las Vegas.

- Se for deg at du er på et handlesenter og du ønsker at bilen skal komme til deg. Det er nøyaktig det den kommer til å gjøre, sier senioringeniør hos Audi, USA, Annie Lien til ABC News.

Parkerer og henter deg etterpå

Du går ut av bilen i eget område utenfor parkeringshuset og bilen kjører selv inn til ledig parkeringsplass. Bilen kommer så tilbake til samme område når du ønsker det.

Selve parkeringshuset blir altså fritt for mennesker. Slik kan også parkeringshuset utnytte plassen bedre ved at bilene kan stå tettere.

FJERNSTYRT: Etter at bilen er trygt på plass i garasjen kan du kalle den opp igjen ved å bruke et lesebrett eller en smart mobilelefon Foto:Audi
FJERNSTYRT: Etter at bilen er trygt på plass i garasjen kan du kalle den opp igjen ved å bruke et lesebrett eller en smart mobilelefon Foto:Audi

Vanlig om 10 år

Systemet som kalles «Piloted Driving» skal ifølge Audi være tilgjengelig som ekstrautstyr på deres biler allerede innenfor en ti års periode.

Ved hjelp av sensorer både inni parkeringshuset og på bilen skal dette bli mulig. Også informasjon om ledige parkeringsplasser skal kunne kommuniseres via dette systemet.

Revolusjon

- Det skjer nå en revolusjon i utviklingen av autonome kjøretøy. Dette skyldes dels at lovendringer som tillater førerløse kjøretøy på veien som i California og Nevada i USA, men også det faktum at mange av de moderne sikkerhetssystemene i nye biler er velprøvde, forteller SINTEF forsker Gunnar D. Jenssen.

Han har jobbet i europeiske prosjekter med førerløse biler siden 1985 og tror nå autonome kjøretøy begynner å nærme seg en realitet.

Både cruisekontroll med automatisk avstandsholder, ESP, systemer som leser linjene i veien og andre sensorsystemer er idag blant bilens systemter som ifølge han gjør overgangen til en helt førerløs bil lettere.

TROR PÅ FØRERLØSE BILER: Seniorforsker ved SINTEF, Gunnar Jenssen tror førerløse biler vil spare både miljø og være generelt gode for samfunnsøkonomien Foto:Fredrik Solstad
TROR PÅ FØRERLØSE BILER: Seniorforsker ved SINTEF, Gunnar Jenssen tror førerløse biler vil spare både miljø og være generelt gode for samfunnsøkonomien Foto:Fredrik Solstad

- Kommer om 10 år

- I løpet av ti år tror jeg vi kan ha de første allment tilgjengelige autonome systemene tilgjengelig i bil. Først kommer nok systemene der bilene kjører av seg selv i kolonner på motorveien. Dette er det letteste å få til. Deretter kommer det til å fortsette å utvikle seg med mer komplekse systemer, sier den erfarne forskeren med doktorgrad i hvordan vi takler førerstøttesystemer til VG.

Bilnytt på mega-teknologimesse

Audis system er bygd opp på en måte som skal gjøre bilen i stand til å kjøre av seg selv, men du som sjåfør skal kunne gripe inn og ta over kontrollen på et hvilket som helst tidspunkt.

Tar køkjøringen for deg

Det er også ifølge den tyske bilprodusenten tenkt å kunne brukes i forbindelse med køkjøring i lavere hastigheter. Du slapper av mens bilen tar seg av den kjedsommelige kjøringen selv.

Også det å finne parkeringsplass skal fremtidig systemer som ble presentert på teknologimessen kunne ta seg av.

SIKKER SOM FÅ: Denne Lexusen er stappet full med det aller siste av sikkerhetsteknologi fra bilgianten Toyota. Den kan også operere på egenhånd uten fører. Foto:Epa
SIKKER SOM FÅ: Denne Lexusen er stappet full med det aller siste av sikkerhetsteknologi fra bilgianten Toyota. Den kan også operere på egenhånd uten fører. Foto:Epa

Førerløs luksus-Toyota

Også verdens største bilprodusent, Toyota, viste frem sin førerløse bil.

De hadde brukt en Lexus IS og proppet den full med det beste av det de har av sikkerhetsteknologi. Her er det en 360 graders Lidar på taket av bilen som er «hjernen» som kontinuerlig har oversikt over alle biler og hindringer i en omkrets på 70 meter rundt bilen.

Audis selvkjørende bil har også denne lidar-teknologien som kontinuerlig leser omgivelsene, men her har den blitt integrert i grillen på bilen.

Lasermålerteknologi nøkkelen

En Lidar ligner i prinsippet på en radar, men bruker infrarødt laserlys i stedet for radar (som bruker radarbølger.) Lidar er en optisk fjernmålingssteknikk som brukes til hurtig måling av fysiske objekters posisjon. VG har tidligere skrevet om hvordan polities lasermålere, som bruker dette systemet, kan bli lurt av bilens egne sikkerhetssystemer som bruker samme teknologi.

Førerløs med fører er sikrest

Lexusen kan greie seg helt uten hjelp fra føreren men det er ikke poenget ifølge Toyota USA. De mener kombinasjonen førerløs bilteknologi med fører er den ideelle kombinasjonen for å skape en sikrest mulig fremtidsbil.

- Blir de førerløse bilene sikrere?

- Jeg tror generelt at teknologien er sikrere enn en vanlig sjåfør. Den blir ikke plaget av glatt underlag, snø, trøtthet eller er ukonsentrert, sier SINTEF forsker, Gunnar Jenssen til VG.

Ser «alt»

Teknologien, som puttet på en av Toyotas luksusbilmerke Lexus LS, har foruten en 360 graders Lidar laser system på taket tre HD fargekameraer som kan «lese» objekter inntil 150 meter unna som trafikklys og møtende biler.

Radarer foran og på siden av bilen registrerer både hvor objekter rundt bilen befinner seg. I tillegg beregner den fart på objektene (som for eksempel biler) og beregner og advarer mot eventuell kollisjonsfare ved veikryss.

Eksperten: Mindre kø, bedre miljø

Han mener også dette både vil være med på å redusere bilens belastning på miljøet og gi mindre kø.

- Bare tenk hvordan flere biler kunne kjørt med enda mindre avstand på motorveien med større sikkerhet og mindre luftmotstand/drivstofforbruk ved kolonnekjøringer omtrent som i sykkelsporten. Vi kunne sluppet å bygd ut mer veier og fått bedre trafikkflyt og mindre kø, og redusert miljøfarlig utslipp sier Jenssen til VG.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor