Hovedinnhold

Akershus-bilistene får svi

Veiprising og færre P-plasser vedtas i dag

ØNSKER VEIPRISING: Fylkespolitikerne Harald Endresen (Ap) og Lars Salvesen (KrF) i Akershus får i dag flertall for å innføre veiprising i fylket. Foto: Espen S. Hoen
ØNSKER VEIPRISING: Fylkespolitikerne Harald Endresen (Ap) og Lars Salvesen (KrF) i Akershus får i dag flertall for å innføre veiprising i fylket. Foto: Espen S. Hoen
Akershus-bilister må regne med tøffere tider etter at fylkespolitikerne i dag vedtar økt bruk av veiprising og færre parkeringsplasser.

Denne saken handler om:

Fakta

Veiprising
  • Tiltak for å regulere biltrafikk inn og ut av større byer.
  • Trafikantene må betale ulik pris for å kjøre på bestemte deler av veinettet til bestemte tider.
  • Gir betydelige inntekter som skal øremerkes lokale transportformål.
  • Kalles også rushtidsavgift.

Flertallet på fylkestinget støtter tiltakene, som er ment å redusere utslippene av klimagass i fylket.

- Vi i Akershus er miljøverstinger, for å si det rett ut, sier fylkespolitiker Harald Endresen (Ap).

Han er saksordfører for en klima- og energihandlingspakke som vedtas i Akershus fylkeskommune i dag.

- Må ta ansvar

- En undersøkelse viser at Akershus står for 40 prosent av klimagassutslippene i Oslo-området. Skal vi være med på å bremse veksten i utslippene i henhold til Kyoto-avtalen, må vi gjøre noe - selv om det nok vil bli oppfattet negativt av bilistene, sier Endresen.

Sammen med SV, Venstre, Sp og KrF har Ap-politikeren sikret flertall for vedtak som Akershus-bilistene vil merke på pungen i årene fremover.

- Norge må ta sin del av ansvaret for klimagassutslippene, og Akershus må ta sin del av byrden. Skal Kyoto-avtalen oppnås, må vi vedta konkrete tiltak, sier fylkespolitiker Lars Salvesen (KrF).

Veiprising i Akershus kan gjøres på flere måter, og det er ikke klart hvilket virkemiddel som vil bli brukt. Men en mulighet er at man sammen med Oslo kommune bestemmer seg for å gjøre bomringen rundt hovedstaden til en permanent ordning.

En annen løsning er å plassere antenner ved utvalgte steder i Akershus, som registrerer hver bil på veiene og avgiftsbelegger disse for kjøringen.

- Slike antenner kan plasseres på flere punkter i Akershus. Det kan for eksempel brukes tidsdifferensierte takster, slik at det blir dyrere å kjøre i rushtiden enn på natten og i helgene, sier Endresen.

I tillegg til å innføre veiprising vil Akershus-politikerne redusere antallet parkeringsplasser i fylket. De ønsker også å legge opp til tettere bosetting for å stimulere til økt bruk av kollektivtransport og sykkel.

Færre parkeringsplasser i sentrumsområdene vil til en viss grad bli erstattet av flere parkeringsplasser ved togstasjoner og lignende.

I Oslo forbereder man en lignende klima- og energihandlingspakke, som skal behandles i juni.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor