Hovedinnhold

Trygg Trafikk bekymret:

Åtte av ti småbarn risikerer unødvendige bilskader

BAKOVERVENDT: Kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk fester et bakovervendt barnesete i bilen. De fleste foreldre snur barnet i forovervendt posisjon altofr tidlig, ifølge trafikksikkerhetsorganisasjonen. Foto: Simen Storrud
BAKOVERVENDT: Kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk fester et bakovervendt barnesete i bilen. De fleste foreldre snur barnet i forovervendt posisjon altofr tidlig, ifølge trafikksikkerhetsorganisasjonen. Foto: Simen Storrud
(VG Nett) Bare to av ti barn sitter bakovervendt i bilen. Åtte av ti barn risikerer dermed langt alvorligere skader enn nødvendig i bilulykker, mener Trygg Trafikk.

Denne saken handler om:

En landsomfattende telling gjennomført av Trygg Trafikk i vår viser at bare to av ti barn sitter sikret på den måten som gir best sikkerhet. Det vil si med ryggen mot kjøreretningen.

- Vi er bekymret over at så mange foreldre ikke sikrer barna på den tryggeste måten, sier prosjektleder Elen Zickfeldt i Trygg Trafikk.

Les:Slik sikrer du barna i bilen.

Les også:Alle barn under 150 cm må sikres ekstra.

- Må ikke drive skremselspropaganda

Trafikkulykkesforsker Trond Boye Hansen ved Ullevål universitetssykehus som forsker på virkelige ulykker der barn er blitt skadet eller drept i bil, er kritisk til Trygg Trafikks tilnærming når det gjelder barnesikring.

- Når det gjelder møteulykker er jeg helt enig i at det er tryggest å sitte bakovervendt. Det gjelder både for voksne og barn, blant annet for å få minst mulig bevegelse blant annet på hode og nakke. Det er den spesifikke aldersgrensen på fire år som Trygg Trafikk anbefaler jeg er kritisk til. Vi må ikke drive skremselspropaganda når det gjelder for- eller bakovervendt plassering av de litt større barna. Vi har ingen dokumentasjon til nå på at en treåring er kritisk skadd eller død ved å sitte forovervendt, med plasseringen som årsak, sier Boye Hansen. Studiet som heter Barn i bil vil gå frem til 2013.
Elen Zickfeldt i Trygg Trafikk mener det norske forskningsgrunnlaget muligens er for tynt i forhold til større undersøkelser av temaet

- Vi følger Sveriges anbefalinger, og større forskningsinstitusjoner anbefaler fireårsgrensen på grunn av barns anatomiske utvikling i forhold til nakkens svakhet. Også EUs forbrukerråd anbefaler 18 kilo, cirka fire år, før barnet snus. Dette er forskning publisert i anerkjente tidsskrifter, sier hun.

Les:Velg barnestoler med dette merket.

Nettmøte:Hvordan sikre barn i bil?

Foreldrene må prøve mer

- Er det ikke bedre å lære foreldre å sikre barnet riktig, i stedet for å instruere foreldre til å sette barnet på en måte som mange foreldre synes er vanskelig å gjennomføre?

- At de blant annet har praktisert dette i Sverige i mange år, viser at det er mulig. Vår erfaring er at det stort sett lar seg gjøre å sitte bakovervendt til fireårsalderen. At noen synes det er praktisk vanskelig må ikke hindre oss i å anbefale de beste. Men det er klart at noen barn er for lange. Da får man heller snu barnet, sier Elen Zickfeldt.

Hun mener mange foreldrene godt kan legge litt mer innsats i sikre barna på best mulig måte.

- Det er forskjell på barnestoler, og også biler. Derfor bør foreldre prøve å finne et bedre sete eller en bedre bil før de snur barnet. Det er fem ganger tryggere å sitte bakovervendt enn fremovervendt i en frontkollisjon. Barn tar ikke skade av å sitte med bøyde ben, sier hun.

Test:I hvilke av de mest populære familie-stasjonsvognene er det plass til tre barneseter?

- Riktig belte viktigst

Trafikkforsker Trond Boye Hansen mener det er mer viktig at foreldrene er nøye med å stramme beltene.

- Barn skal sitte riktig i stolen, og beltet eller beltene over skuldrer skal sitte stramt. Hoftebeltet skal sitte lengst mulig nede under hoftene for å hindre alvorlige skader i buken. Og husk at det er livsfarlig å feste et barn i topunktsbelter som vi blant annet finner i midten bak på eldre biler. Å sitte i et slikt belte i en ulykke er livsfarlig, og gir som oftest svære indre skader. Slike belter må ikke brukes, sier han.

Det er mye slurv fra fører eller foreldre, mener han.

- For eksempel sitter mange større barn med beltet under armen. Det er livsfarlig og medfører uten unntak skader i bryst og buk, sier han.

Tryggest bakovervendt

Resultatet i undersøkelsen utført av Trygg Trafikk og forsikringsselskapet If er dårligere enn forventet, mener Trygg Trafikk. De har som mål å få flere foreldre til å sikre barna sine bakovervendt til de er minst fire år, sier Zickfeldt.

I tellingen ble det registrert 3.178 barn. Bare 19,7 prosent av barna i aldersgruppen 1 - 4 år satt sikret bakovervendt.

If leier ut rene bakovervendte barneseter i vektklassen for barn fra ca 1 til 4 år.

- Det er best å sitte bakovervendt. Det er mest kritisk jo yngre barnet er. Poenget er imidlertid å få barn til å sitte lenger enn til de er ett år. Fra denne alderen finnes det nemlig barnestoler som kan snus. Mange sitter forovervendt fra da.

- Mange foreldre synes det er vanskelig?

- Jeg tror ikke det er så vanskelig. Det er sjelden at små barn blir bilsyke når de er små, sier avdelingsleder Jan Olav Nilssen i If Sikkerhet

I Norge snus langt de fleste barn når de er ett år gamle.

- De fleste foreldre vet at bakovervendt er best. Men mange tror nok at forskjellen i sikkerhet ikke er så stor. I tillegg svarer de fleste foreldre at lange ben og plassmangel er hovedgrunnen til at barna sitter forovervendt, sier Zickfeldt.

Forskjellen mellom forovervendt og bakovervendt sikring i bil er dramatisk, spesielt i frontkollisjoner, som oftest har de alvorligste konsekvensene. Barn har et stort og tungt hode og en svak nakke som ikke er ferdig utviklet. Nakken vil derfor ikke tåle belastningen når hodet kastes frem i en kollisjon, skriver Trygg Trafikk.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor