Hovedinnhold

Ny Opel avduket i Norge

<p>FULL PAKKE: Opel Norge pakker i likhet med flere av de asiatiske merkene inn mye utstyr i standard-utgaven. I november er den i Norge på ordentlig.<br/></p>

FULL PAKKE: Opel Norge pakker i likhet med flere av de asiatiske merkene inn mye utstyr i standard-utgaven. I november er den i Norge på ordentlig.

Foto: Terje Ringen, Bladet Bil / BilNorge.no
Seks uker før den internasjonale debuten i Frankfurt, avduket Opel Norge nye Astra for presse og forhandlere.

Denne saken handler om:

Opel har hatt en beskjeden markedsposisjon de siste årene. Etter første halvår er den på 2,2 prosent av totalmarkedet, mens de tyske konkurrentene kan vise til vesentlig bedre posisjon, Volkswagen med 18,3 prosent og Ford med 5,5 prosent.

Ifølge Opel Norge skyldes den dårlige plasseringen flere faktorer, men det er ingen tvil om at Opels relativt tunge biler er straffet hardt av avgiftsomleggingen fra 2007. Det ga dyrere biler. 

Nå har Opel satt seg i et nytt gir, og ifølge administrerende direktør Bernt G. Jessen er målet 8 prosent markedsandel i 2022. Det skal importøren greie ved primært å spise andeler fra tyske konkurrenter, men også fra de asiatiske.

Les også: Mazda lokker Porsche-kunder med denne påstanden.

Forutsigbart

TOPP TI KOMPAKTKLASSEN:

1. VW Golf, 10.090.

2. Toyota Auris, 2678.

3. Nissan Leaf, 1859.

4. Audi A3, 1853.

5. Ford Focus, 1247.

6. Peugeot 308, 1159.

7. Mercedes B-klasse, 1109.

8. Volvo V40, 1041.

9. BMW i3, 815.

10. BMW 2-serie, 668.

...

23. Opel Astra, 217.

(Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken)

For to år siden innførte Opel Norge en ny pris- og produktstrategi for å gjøre valget enklere for kunden. De inkluderte mye av det som tidligere var ekstrautstyr i standardpakken, og de innførte faste pristillegg for utstyrsnivåer og motorer.

– Så hva har den tyske produsenten som strever litt i bakevja for et trumfess å trekke frem?

Importøren mener selv at det definitivt er nye Opel Astra – en konkurrent til VW Golf, Toyota Auris og en rekke andre kompaktbiler. I dag ble den vist på likt flere steder, blant annet på Kjeller utenfor Oslo og i «fødebyen» Rüsselsheim.

Bilen har for det første gått gjennom et betydelig vektreduserende program. Avhengig av utstyrsnivå blir nye Astra inntil 150 kilo lettere sammenlignet med dagens modell. 

Det har ifølge Opel gitt bedre pris: Innstegspris på kr. 224.900 (VW Golf har 247.100). For det beløpet får du en Astra Edition med 1,0-liters turbo bensinmotor på 105 hestekrefter og 5-trinns manuell girkasse.

Les mer om nye Astra her

Sprek og velutstyrt

Modellen Opel Norge forventer å selge mest av er Astra 1,4 Turbo Premium med 150 hk. Med manuell girkasse koster denne kr. 289.000, og her får du mye komfort- og sikkerhetsutstyr inkludert i prisen. Tillegget for automatgir er 20.000 kroner.

Laveste utstyrsnivå er som nevnt Edition som erstattet det tidligere Cosmos. For 20.000 kroner mer får man Innovation, og plusser man på ytterligere 25.000 kroner er man på toppnivået, Premium.

Se komplett prisliste og flere bilder på BilNorge.no

Gunstig pakkeløsning

Opel Norge mener selv ut fra sine egne regnestykker, at Astra vil koste 100.000 kroner mindre enn VW Golf, drøyt 30.000 kroner mindre enn Focus med mindre motor.

VG kommer tilbake til dette i forbindelse med prøvekjøringen i oktober.

Bilen er i Norge i november,  stasjonsvognen neste vår. Opel Norge forventer en årstakt på 2000 biler.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor