Hovedinnhold

Verdens første multi-hybrid - med pedaler!

(VG Nett) Her er miljøbilen som kombinerer en liten forbrenningsmotor, elektromotorer i hvert hjul, solcellekraft - og der passasjerene har hvert sitt sett med pedaler.

Denne saken handler om:

Multi-hybrid kaller den ungarske designgruppen Antro bilen Solo, som har tre seter, men som også kan bli en seksseters familiebil - ved å sette to Solo-modeller sammen til en bil - en Solo Duo.

Til daglig disponerer man altså to småbiler, som settes sammen til en stor familiebil hver gang man skal på tur eller har bruk for større plass.

Det geniale bilkonseptet er tenkt lansert på markedet i 2012.

Produsenten har i utviklingen av bilen tatt utgangspunkt i at vi som oftest kjører alene, eller med en eller to passasjer i bilen - og det faktum at en rekke familier i store deler av Asia som aldri før har eid bil, vil skaffe seg det i de nærmeste årene.

Derfor må det slike ekstreme miljøbiler på markedet, mener Alto.

Multihybriden kombinerer fornybar energi som solkraft med alternativ energi, og kan være en del av fremtidens løsning på knappere oljeressurser og forurensning fra biler, skriver produsenten i sin beskrivelse av konseptbilen.

Se bilder av pedalene her!

Les:Luftbilen er klar for take-off.

Les også:Toyota utvikler hemmelig solbil.

Solceller og pedaler

Solcellene på taket lader batteriene når bilen kjører eller står parkert. Batteriene kan også lades via stikkontakten fra strømnettet. I hvert av hjulene sitter en elektrisk motor.

En vanlig forbrenningsmotor - som kan gå på «alt» av biodrivstoff - er ikke montert inn i konseptbilen på bildene, men er planlagt for bilen. Denne motoren skal ikke drive bilen, men kun lage strøm.

Rekkevidden med strøm fra en tanks forbruk fra generatoren vil da bli nesten 100 mil (600 miles), med en toppfart på 140 km/t, hevder produsenten. CO2-utslippet blir da 45 gram per kilometer, som er omtrent en tredjedel av en vanlig bil.

Om denne rekkevidden inkluderer pedalkraft fra passasjerene er ikke opplyst, men faktum er at bilen er utstyrt med pedalsett slik at de som sitter på, kan tråkke av seg fett og samtidig generere noe strøm til batteriene.

Bilen regenererer også bremsekraften, og støtdemperne omformer bevegelsesenergien til strøm.

Les:Nå skal det elektriske hjulet i produksjon.

Les også:Solcellebil fra Koenigsegg.

Lett

Av andre miljøtiltak i bilen som er bygget i en svært lett ramme i en legering av karbonfiber, er lav luftmotstand. Bilen veier bare 350 kilo, og kan laste nesten sin egen vekt.

Foreløpig er bilen et godt stykke unna virkeligheten, og designgruppen er nå på jakt etter investorer som kan «månelande» konseptbilen.

Om Prins Charles og Camilla Parker Bowles er blant disse, gjenstår å se. De var i hvert fall invitert av Antro-sjefen til å ta konseptet nærmere i øyesyn under sitt offisielle besøk i Ungarn i midten av mars.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor