Hovedinnhold

Her er en helt ny biltype

Opel Ampera - elbil med rekkeviddeforlenger

SUMMER AV GÅRDE: Når Opel Ampera starter med fulladet batteri, kjørre den de første 60 kilometerne på ren elektrisk drift. Så slår den lille bensinmotoren inn for å opprettholde batterinivået. På 50 mil har bilen et forbruk på 0,16 liter per mil og et CO2-utslipp på 40 gram per kilometer. CO2-utslippet avhenger av om strømmen er fra en fornybar kilde eller kullkraft. Foto: Opel
SUMMER AV GÅRDE: Når Opel Ampera starter med fulladet batteri, kjørre den de første 60 kilometerne på ren elektrisk drift. Så slår den lille bensinmotoren inn for å opprettholde batterinivået. På 50 mil har bilen et forbruk på 0,16 liter per mil og et CO2-utslipp på 40 gram per kilometer. CO2-utslippet avhenger av om strømmen er fra en fornybar kilde eller kullkraft. Foto: Opel
DUDENHOFEN (VG/VG Nett) Her suser Opel Ampera rundt på Opels lukkede testbane utenfor Frankfurt - helt elektrisk. Opel-modellen er første modell i Europa av typen elbil med rekkeviddeforlenger.

Denne saken handler om:

FAKTA

Motor: Elmotor 110 kW/150 hestekrefter. Generator/bensinmotor: 1,4-liter/75 hestekrefter. Vanlig motor fra Opel Astra. Rekkevidde elektrisk: 60 kilometer. Rekkevidde på en bensintank: 500 kilometer. Akselerasjon 0-100 km/t: 9 sekunder. Toppfart: 160 km/t. Forbruk: 0,16 liter per mil. CO2-utslipp: 40 gram CO2. Batteri: Litium-ion batteripakke med kapasitet på 16 kilowattime. 180 kilo. Ladetid: 3 timer. Bagasjerom: 300 liter. I salg: Sent i 2011. Pris: Ikke klar. Opel jobber med prisstrategien.

Levetid på 10 år
I laboratoriene på GMs forskningsanlegg i Maiz-Kastel summer og går batteriene i tester som blant annet simulerer aldringsprosess og kuldeegenskaper.

- Batteriene skal vare i ti år. For å oppnå levetiden brukes aldri mer enn halvparten av kapasiteten. Dersom batteriet skulle gå i stykker, kan det byttes. General Motors oppgir ingen pris på nytt batteri, men basert på markedsprisen på batterier som er rundt 600 dollar per kilowatt, kan prisen være omtrent 55.000 kroner.

Utviklingsenheten i Mainz Kastell er nå i ferd med å utvikle andre generasjon batterier til Opel Ampera.

Pluss :Lavt forbruk, lavt utslipp.
Minus:Bagasjerommet er på 300 liter, det er mindre enn i for eksempel VW Golf og Ford Focus. Batteriene er designet for å kunne vare i ti år. Det kan bli dyrt å kjøpe ny batteripakke. I Norge beholder vi bilene lengre.

Det er bare å lære seg navnet på biltypen, E-REV (Extended Range Electric Vehicle): Det er en elektrisk bil med en liten bensinmotor i tillegg, som kun lager strøm. Derav navnet rekkeviddeforlenger. Bilens batterier kan også lades fra en vanlig stikkontakt.

Modellen kan også kalles hybridbil, i og med at bilen har to motorer. Det som imidlertid skiller denne hybriden fra Toyota Prius, er at Prius i alle hovedsak drives av en forbrenningsmotor, med støtte fra elektromotoren, så er det alltid elektromotoren som driver hjulene i Opel Ampera.

For den miljøbevisste bileier, kan den nye teknologien gjøre kombinasjonen av bilkjøring og miljøbevissthet langt lettere. I dag finnes det i hvert fall ingen biler på veien som kan matche forbruk og utslippstallene til Opel Ampera, og samtidig har plass til fører, tre passasjerer og bagasje.

Les:Her er de viktigste bilnyheten i 2010.

«Knuser» alle

Opel Ampera har et forbruk på 0,16 liter per mil og et CO2-utslipp på 40 gram per kilometer. Nye Toyota Prius hybridbil har til sammenlikning et forbruk på 0,39 liter per mil og et CO2-utslipp på 89 gram per kilometer.

Også Toyota satser nå mye på å utvikle en oppladbar versjon av Prius. 100 biler skal gå i en test i Strasbourg. Denne modellen slipper ut 59 gram per kilometer, målt etter den nye europeiske kjøresyklusen.

VG/VG Nett har som eneste norske medium fått kjøre elbilen med rekkeviddeforlenger på General Motors' Test Center i Dudenhoven, en liten time utenfor Frankfurt.

Siden bilen fortsatt er under utvikling, får vi kun prøvekjøre teknologien, montert inn i modellen Chevrolet Cruze. Først neste år vil Opel teste teknologien Ampera-karosseriet basert på plattformen til nye Opel Astra. Bilen er blitt vist på flere bilutstillinger allerede. Blant annet i Norge, under elbilmessen i Stavanger i sommer.

Vi starter bilen på vanlig måte, setter nøkkelen i tenningen og trykker på en startknapp. Ingen motorlyd er å høre, bare en liten summing, som i andre elbiler. Vi setter automatgiret i drive og siger elektrisk ut på testbanen. Akselerasjonen er frisk, og bilen kjennes kompakt å kjøre. Akkurat som en vanlig bil, bortsett fra at denne bare har plass til to i baksetet.

Vi får to tilmålte runder i en rundt to kilometer lang sløyfe på testbanen. Siden bilen har fulladet batteri, får vi ikke oppleve hvordan det er når den lille bensinmotoren slår inn for å produsere strøm.

Stor oversikt:Her finner du alle biltestene våre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FLERE ELBILER: Utviklingssjef for elbiler med rekkeviddeforlenger i GM Europa Gherardo Corsini, sier at General Motors ' globale utviklingsteam vurderer mange bilmodeller for teknologien. Her er han ved Opel Ampreas drivlinje, som består av både elektromotor og en liten 1,4 liters bensinmotor som lager strøm. Foto: Hanne Hattrem
FLERE ELBILER: Utviklingssjef for elbiler med rekkeviddeforlenger i GM Europa Gherardo Corsini, sier at General Motors ' globale utviklingsteam vurderer mange bilmodeller for teknologien. Her er han ved Opel Ampreas drivlinje, som består av både elektromotor og en liten 1,4 liters bensinmotor som lager strøm. Foto: Hanne Hattrem


Tre timer å lade

For det er her poenget i denne biltypen ligger. Når batterikapasiteten er nede i litt over halvfullt, koples bensinmotoren inn til strømproduksjon for å opprettholde strømnivået i batteriet, ikke lade det ytterligere opp. Bensinmotoren slås av og på kun for å lage strøm, etter som den trengs. Hastighetsreduksjon og bremseenergi tas vare på i batteriet. Når bilen ikke er i bruk, kan den lades fra stikkontakten. Det tar tre timer.

Bilen skal på markedet i USA i 2010 (som Chevrolet Volt), og i Europa i 2011.

- For oss var utgangspunktet å fokusere på folks behov. Denne bilen er en fireseters familiebil, som aldri går tom for strøm, og derfor oppfyller alle kravene som folk setter til sin bil nummer en. Mens dagens elbiler som oftest er bil nummer to i en familie, kan dette være bil nummer en. Bilen kan lades fra stikkontakten når du selv vil kjøre, ikke når batteriet er tomt, fordi det går ikke tomt, forklarer utviklingssjef for elbiler med rekkeviddeforlenger i GM Europa Gherardo Corsini.

Det som imidlertid kan gå tomt, er bensintanken. Den må fylles etter 50 mil, ikke ulikt dagens biler. Om man ikke skulle ha en stikkontakt tilgjengelig - for eksempel på hytta - har bilen full mobilitet, så lenge det er bensin på tanken som kan lage strøm.

- Men det billigste og beste er selvsagt å lade bilen fra strømnettet, understreker Corsini.

Les:Norsk forsker tviler på at alle elbilene som er lovet virkelig kommer så langt som ut på veien.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ENESTE I NORGE: Opel Ampera-teknologien er montert inn en Chevrolet Cruze for utprøving. Bilen startes på vanlig måte, og kjører de første 60 kilometerne kun elektrisk. Når batterikapasiteten er nede på 60 prosent, starter den lille bensinmotoren. Ved bremsing og fartsreduksjon lades batteriene. VG/VG Nett er eneste medium i Norge som har fått prøve bilen. Foto: Opel
ENESTE I NORGE: Opel Ampera-teknologien er montert inn en Chevrolet Cruze for utprøving. Bilen startes på vanlig måte, og kjører de første 60 kilometerne kun elektrisk. Når batterikapasiteten er nede på 60 prosent, starter den lille bensinmotoren. Ved bremsing og fartsreduksjon lades batteriene. VG/VG Nett er eneste medium i Norge som har fått prøve bilen. Foto: Opel


Elbil i dagliglivet

Er batteriet fullt, går de første 60 kilometerne alltid i kun elektrisk drift, uten at bensinmotoren kopler seg inn.

- De fleste kjører ikke mer enn 50 kilometer om dagen i snitt. Dermed kan man bruke bilen som en ren elbil i det daglige, sier Corsini.

- Men er det ikke dyrere å bygge en bil med to motorer, en elektrisk og en forbrenningsmotor, enn en bil med bare et fremdriftssystem?

- Å utvikle en bil med dobbelt så lang elektrisk rekkevidde vil koste dobbelt så mye i batterier. Dessuten er den lille 1,4-literen hyllevare uten utviklingskostnader. Selv ikke halv pris på batterier i fremtiden vil gjøre det rimeligere enn denne bilen, etter våre beregninger, sier Corsini.

Når spørsmål om pris på bilen kommer på banen, går turtallet på Corsinis snakketøy noe ned.

- Det er ikke avgjort, men planen er å ikke tape penger på den. Det har ingen råd til nå, sier han.

Etter at General Motors introduserte rekkeviddeforlenger i konseptbilen Chevrolet Volt på bilutstillingen i Detroit i 2007, har flere kastet seg på. Det er ventet at BMWs neste 3-serie vil få en rekkeviddeforlenger. Mercedes jobber også med dette, og Lotus har laget en liten rekkeviddeforlenger-motor sammen med Jaguar.

Vurderer Norge

ALDRINGSTEST: Det T-formede litium-ion-batteriet veier 180 kilo kan lagre 16 kilowattime strøm, men bare halvparten brukes. Batteriets energimengde tilsvarer en liter bensin. Foto: Opel
ALDRINGSTEST: Det T-formede litium-ion-batteriet veier 180 kilo kan lagre 16 kilowattime strøm, men bare halvparten brukes. Batteriets energimengde tilsvarer en liter bensin. Foto: Opel


Selv om Opel Ampera slippes i det europeiske markedet i slutten av 2011, er det ikke sikkert at den kommer til Norge. Mye avhenger av hvordan norske myndigheter tilrettelegger for den svært gjerrige modellen.

- Vi analyserer nå alle de europeiske landenes avgiftssystemer og hvordan de tilrettelegger for en slik miljøteknologi, for å finne ut hvor det er mest interessant å lanserer bilen først. Med dagens systemer vil kjøpere av denne bilen få en bonus på 5.000 euro (cirka 42.000 kroner). I Storbritannia gis det en rabatt på 5.000 pund (cirka 47.000 kroner), sier Gherardo Corsini.

- Vurderer dere Norge?

- Norge er interessant, i og med at dere virker dedikert til ny miljøteknologi. Politiske rammebetingelser innebærer ikke bare avgiftsspørsmål, sier Corsini.

I dag har elbiler avgifts- og momsfritak og hybridbiler har 10 prosent reduksjon i vektavgiftsgrunnlaget. Biler som kan kjøre på bioetanol får 10.000 kroner i rabatt på engangsavgiften.

Finansdepartementet har ikke vurdert den nye teknologien konkret avgiftsmessig.

Generelt burde alle trafikanter betale avgift som tilsvarer de kostnadene de påfører samfunnet i form av ulykker, kø, støy, utslipp til luft og veislitasje, mener regjeringen. Elbiler som lades med strøm fra nettet ilegges i dag el-avgift i likhet med andre forbrukere av elektrisitet. Miljøstiftelsen Zero har foreslått redusert vektavgift i takt med økt rekkevidde, samt kontantstøtte til denne biltypen.

ASTRA-STØRRELSE: Opel Ampera ble først vist på bilutstillingen i Genève i mars i år. Den er bygget på plattformen til Opel Astra. Hvor modellen skal bygges, er ennå ikke klart. General Motors vil bygge søstermodellen i Detroit. Foto: Hanne Hattrem
ASTRA-STØRRELSE: Opel Ampera ble først vist på bilutstillingen i Genève i mars i år. Den er bygget på plattformen til Opel Astra. Hvor modellen skal bygges, er ennå ikke klart. General Motors vil bygge søstermodellen i Detroit. Foto: Hanne Hattrem

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor