Hovedinnhold

Forurenser halvparten av hybridbil - får 30.000 mer i avgift

ELBIL? HYBRID? ELLER BARE BIL? Denne Opel Amperan er ifølge tollmyndighetene hverken hybrid eller elbil. I går bestemte finansminister Sigbjørn Johnsen seg for at han vil at den skal være en hybridbil. Foto: Hanne Hattrem
ELBIL? HYBRID? ELLER BARE BIL? Denne Opel Amperan er ifølge tollmyndighetene hverken hybrid eller elbil. I går bestemte finansminister Sigbjørn Johnsen seg for at han vil at den skal være en hybridbil. Foto: Hanne Hattrem
Den nye Opel Ampera forurenser bare halvparten så mye som hybridbilen Toyota Prius. Men du må ut med 30.000 kroner mer i engangsavgift til staten om du kjøper den.

Denne saken handler om:

Nå varsler Finansdepartementet forandringer i bilavgiftene allerede i revidert nasjonalbudsjett.

Mens du betaler 270.000 kroner for en Prius skulle den nye Opel Amperaen kostet 450.000 kroner.

Årsaken er at avgiftsmyndighetene per i dag ikke har noe passende bås å putte bilen i.

Bilen har et helt spesielt og svært gjerrig motorsystem, men er ennå ikke kommet på det norske markedet.

Bakgrunn: Slik virker teknologien i Opel Ampera. 

Avgiftsrot

Drivstofforbruket på en Ampera er oppgitt til 0,14 liter per mil, mens hybriden Prius har et forbruk på 0,39 liter per mil.

I bilen er det en stor elektrisk motor som blir ladet opp av en liten bensinmotor. Ifølge Toll- og avgiftsdirektoratet er det dermed ikke en elbil.

Hadde de klassifisert den som elbil ville prisen blitt drøye 285000 kroner.

Den er heller ikke klassifisert i avgiftsklassen hybridbil, som ville gitt den en pris på rundt 384.000 kroner. For å bli hybridbil etter statens ordning, er det et krav at den lille bensinmotoren er med på å drive bilen fremover. Det gjør ikke motoren i Ampera - der sørger den for å lade batteriene.

Dermed har bilen endt opp som vanlig personbil i Norge. Pris: 450.000 kroner.

- Det kan se ut som om den teknologiske utviklingen har løpt foran norske avgiftsmyndigheter, uten at regjeringen har justert klassifiseringene underveis, sier stortingsrepresentant og medlem av finanskomiteen, Arve Kambe (H).

Bakgrunn: Norske bilavgifter kan stoppe ny miljøbil. 

Les: Dette vil Opel Ampera koste som elbil eller hybridbil. 

Vil endre

Han har sendt et skriftlig spørsmål til finansminister Sigbjørn Johnsen om det underlige avgiftsutslaget.

Bare én dag tok det Finansdepartementet å komme med et svar.

- Vi kommer til å fremme endringer i revidert nasjonalbudsjett som gjør at denne bilen og biler med tilsvarende teknologi i fremtiden vil bli avgiftsbehandlet som en hybridbil. Den vil da få et fradrag for vekt av batteri og elmotor i tillegg til fradrag for det lave CO2-tallet sier, statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet.

Les: Varsler endringer i bilavgiftene neste år.

PS! Ampera har en teoretisk rekkevidde på 40-80 km på batteri som kan lades i en vanlig stikkontakt. Når batterinivået synker, vil et bensindrevet aggregat starte opp og forlenge rekkevidden med opptil 500 kilometer.

FLERE ELBILER: Utviklingssjef for elbiler med rekkeviddeforlenger i GM Europa Gherardo Corsini, sier at General Motors vurderer å bruke Opel Amperas spesielle drivlinje i flere bilmodeller. I USA brukes den i Chevrolet Volt. Teknologien er elektrisk drift, og batterier, som lades fra strømnettet og en liten 1,4 liters bensinmotor som lager strøm. Foto: Hanne Hattrem Foto: Hanne Hattrem
FLERE ELBILER: Utviklingssjef for elbiler med rekkeviddeforlenger i GM Europa Gherardo Corsini, sier at General Motors vurderer å bruke Opel Amperas spesielle drivlinje i flere bilmodeller. I USA brukes den i Chevrolet Volt. Teknologien er elektrisk drift, og batterier, som lades fra strømnettet og en liten 1,4 liters bensinmotor som lager strøm. Foto: Hanne Hattrem Foto: Hanne Hattrem

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor