Hovedinnhold

Feil at miljøbiler gir milliardtap for staten

FEIL: - Det blir helt feil å innføre en luksusskatt på vanlige familiebiler, slik som det ble luftet i går, sier administrerende direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken Øyvind Solberg Thorsen. Blue Efficiency er Mercedes' betegnelse på dieslebiler med reduserte utslipp. Foto: Jan Petter Lynau/OFV
FEIL: - Det blir helt feil å innføre en luksusskatt på vanlige familiebiler, slik som det ble luftet i går, sier administrerende direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken Øyvind Solberg Thorsen. Blue Efficiency er Mercedes' betegnelse på dieslebiler med reduserte utslipp. Foto: Jan Petter Lynau/OFV
(VG Nett) Nye tall viser nå at staten ikke taper milliarder av avgiftskroner på at vi kjøper biler med lavere CO2-utslipp. Dermed er det ikke noe grunnlag for å innføre luksusskatt på vanlige familiebiler.

Denne saken handler om:

Det mener administrerende direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) Øyvind Solberg Thorsen.

Opplysningsrådet for Veitrafikken har på oppdrag fra bransjenettstedet BilNytt.no regnet ut engangsavgiften på alle nye personbiler som er solgt i 2008 og 2009.

Tallene til og med november 2009 viser at det i gjennomsnitt ble betalt 116.400 kroner i avgift til staten, mot 119.400 kroner i samme periode i fjor. Statens inntekter fra engangsavgift på personbiler har gått ned med 3.000 kroner per bil i år. Det samlede inntektstapet på bilavgiftene er dermed 265 millioner kroner.

- Påstanden om at staten har tapt mange milliarder på dette, er altså direkte feil, sier redaktør av BilNytt.no og forlagsredaktør i Bilforlaget, Per Morten Merg.

De nye tallene tilbakeviser dermed det som kom frem i en artikkel i Dagens Næringsliv i går, nemlig at staten bare i år har tapt 3,8 milliarder kroner i bilavgifter på grunn økning i salget av mer miljøvennlige biler med vesentlig lavere CO2-utslipp.

- Helt feil med luksusskatt

Det påståtte inntektstap for staten ble av flere i går brukt som et viktig premiss for å innføre luksusskatt på vanlige familiebiler og innføre avgifter på bruk av bilen.

- Det blir helt feil å innføre en luksusskatt på vanlige familiebiler, slik som det ble luftet i går, sier Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

Inntektstapet for staten kommer i all hovedsak som følge av finanskrisen. Norske bilkjøpere har kun betalt 3.000 kroner mindre i avgifter per bil, sier Solberg Thorsen.

Han mener at regjeringen må fortsette med å belønne biler med redusert CO2-utslipp med lavere avgifter, slik at de blir billigere å kjøpe.

- Vil vi ikke på et eller annet tidspunkt bli nødt til å innføre avgift ut fra hvordan vi bruker bilen?

- Bileiere i dag betaler allerede en haug bruksbaserte bilavgifter gjennom blant annet drivstoffavgifter og bompenger. Og flere bompengeprosjekter er på gang. Disse øker omtrent like mye som statens inntektstap. En bruksbasert avgift kan være fornuftig, men da må vi også endre kjøpsavgiftene. Alle avgifter må ses under ett i statens regnestykker, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Les:Biler med lave CO2-utslipp går ned i pris.

Leserdebatt:Spørsmålet er hvorfor Norge skal være flinkere til slike enn resten av verden. Bare over kjølen til Sverige er bilprisene under det halve. Og de har utenlandsgjeld så det holder og ingen oljeinntekter.Diskuter bilavgiftene her!

Forvirrer folk

FORVIRRENDE: - Det mener Høyres Jan Tore Sanner om debatten rundt statens inntektstap. Foto: Scanpix
FORVIRRENDE: - Det mener Høyres Jan Tore Sanner om debatten rundt statens inntektstap. Foto: Scanpix

Høyres nestleder Jan Tore Sanner mener at bilkjøperne med god grunn blir forvirret av utspill om behov for økte avgifter på biler og bilbruk.

- Når Torgeir Micaelsen sier at satsene for bilavgifter på vanlige biler skal bli høyere, betyr det da at folk må skynde seg til butikken for å kjøpe bil før nyttår? Det er useriøst å bygge utspill på galt grunnlag. Slikt skaper usikkerhet hos bilforhandlere og forbrukere om hva vi kan vente oss av bilavgifter i årene som kommer, sier Jan Tore Sanner.

- Er du for å legge avgifter på folks bilkjøring?

- Det er mange gode grunner til å legge om bilavgiftene på kjøp og bruk av bil, men da må vi vite hva vi vil oppnå og ha riktig faktagrunnlag før vi begynner å diskutere dette, sier Sanner.

Les:«Turboprisen» kjører grønt på klimamøtet.

- Lurt

Generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA), Jan Beckmann, mener bilkjøperne blir lurt hvis de først gjør som regjeringen sier og kjøper biler med lavere CO2-utslipp, og etterpå får en ekstraregning fordi staten har fått mindre inn på konto enn de regnet med.

- Det er bra å bruke skatte- og avgiftssystemet til å bidra miljømessig. Men hvis man får en tilleggsavgift, da blir man lurt.

- Men i miljøets navn, er det ikke på tide å stramme inn både på bruk av bil og hvilke biler vi kjøper?

- Jo, men vi frykter at også bilkjøperne som har kjøpt biler staten mener de skal kjøpe, får en ekstraregning, sier Beckmann.

Les også:Nye bilavgifter kan gå på sikkerheten løs.

Forurenser skal betale

VG Nett siterte Dagens Næringslivs artikkel der leder av finanskomiteen, Arbeiderpartiets Torgeir Micaelsen tok til orde for at biler større enn en standard Volkswagen Passat i fremtiden ville bli ilagt en luksusskatt, og regjeringen i tillegg vurderer avgifter på bruk av bil for å kompensere for tapet.

Dette tilbakevises nå fra Micaelsen.

- Man kan få inntrykk av at jeg åpner for å «øke bilavgiftene». Det er ikke riktig. Jeg mener vi skal beholde dagens, samlede avgiftsnivå på biler - det er noe annet enn å «øke avgiftene», sier leder av finanskomiteen, Torgeir Micaelsen (Ap).

Micaelsen utdyper følgende om luksusskatt på biler større enn vanlige familiebiler.

- Folk som velger å kjøpe store, klima-uvennlige biler i fremtiden, må belage seg på å betale betydelig mer for dette. Dette er det samme som vi legger opp til i dag, hvor vi skrur til avgiftsskruen betydelig når en bilmodell passerer en kritisk utslippsgrense, uttaler han i en pressemelding.

Han sier han ikke har tatt til orde for noe annet enn å videreføre og forsterke dagens avgiftssystem som ser ut til å fungere ganske godt. Slik kan vi også i fremtiden bevare prinsippet om at forurenser skal betale, og skaffe inntekter til fellesskapet, sier Micaelsen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor