Hovedinnhold

Denne bilen kan du få 100.000 kroner «i avslag» på

AVGJØRES SNART: Hva denne bilen vil koste avhenger av om toll- og avgiftsdirektoratet klassifiserer den som elbil eller hybridbil. Foto: Produsent/Grafikk: Tom Byermoen
AVGJØRES SNART: Hva denne bilen vil koste avhenger av om toll- og avgiftsdirektoratet klassifiserer den som elbil eller hybridbil. Foto: Produsent/Grafikk: Tom Byermoen
(VG Nett) Når denne bilen kommer til Norge til høsten koster den enten 285.000 kroner eller 389.900 kroner.

Denne saken handler om:

Får Opel Norge det som de vil, blir Opel Ampera avgiftsbetraktet av norske myndigheter som en elbil.

Det betyr at bilen ikke får moms eller nybilavgifter. Uten 25 prosent moms vil bilen koster 285.000 kroner.

Det er nesten 40.000 kroner mer enn for eksempel elbilen Mitsubishi i-MiEV, som er litt kortere og har noe mindre bagasjerom.

Dersom Opel Ampera blir avgiftsbelagt som en hybridbil, med vanlig moms, fradrag for elmotorens effekt, og ti prosent fradrag i vektavgiften, blir prisen nesten 100.000 kroner høyere - og langt dyrere enn Toyota-hybridene Auris og Prius.

- Vi mener at vår Ampera uten tvil skal avgiftsbelegges som en elbil da den utelukkende drives av elektrisitet. Det er den første personbilen i Europa med utvidet rekkevidde, sier administrerende direktør Peter Nikell i Opel Norge.

Modellen får premeiere på bilutstillingen i Genève, som åpnes for publikum 3. mars.

Opel Ampera er bilmodell som drives kun elektrisk, men som har en liten forbrenningsmotor som lager strøm for å utivde rekkevidden. I prinsippet kan den kjøres kun som elbil - hvis den ikke kjører lengre enn 60 kilometer. Da slår uansett forbrenningsmotoren inn. Forbruket på denne har vært oppgitt til 0,16 liter per mil, CO2-utslippet er oppgitt til 40 gram, målt etter EU-syklusen.

Bilen kan også lades fra strømnettet.

Undersøkelser blant europeiske bileiere viser at omkring 80 prosent av oss kjører mindre enn 60 kilometer daglig. Dermed vil Ampera kunne dekke deres kjørebehov med sin batterikapasitet, ifølge Opel.

Oversikt: Priser og spesifikasjoner på elbiler, hybridbiler og biler som kan kjøre på bioetanol.

Ikke avgjort

Toll-og avgiftsdirektoratet har saken under behandling.
Fungerende underdirektør ved motorvognavgiftsseksjonen i toll og avgiftsdirektoratet Tone Madsen.

- Vi jobber med saken, og vurderer bilen opp mot vilkår for eventuelle fritak som er vedtatt av stortinget. Bilen kan enten få full bilavgift, bli en elbil eller en hybridbil, sier Tone Madsen.

Toll- og avgiftsdirektoratet jobber sammen med Statens vegvesen og håper på at avgjørelsen kan bli tatt i løpet av noen uker.
- Dette er et spesielt kjøretøy med en teknologi vi ikke har i Norge. Vi må vurdere dette bredere fordi det kommer flere slik bilmodeller, sier Madsen.

Finansdepartementet opplyser til VG Nett i en e-post at Regjeringen har satt i gang med en helhetlig gjennomgang av bil- og drivstoffavgiftene, som skal legges frem til høsten i forbindelse med forslaget til stasbudsjett for 2012.

Ladbare hybridbiler, som Volvo V60 plug-in-hybrid, får de samme fradragene som hybridbiler uten lademulighet. I tillegg ekstra fradrag på 620 kroner for hvert gram CO2-utslipp som er under 115 gram og ned til 50 gram.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor