Nye storkontroller av vogntog på grensen

Se «versting»-bildene

SVINESUND (VG) Statens vegvesen kjører nå en flere dager lang storkontroll av vogntog på fire grenseoverganger, men de klarer likevel bare å ta toppen av isfjellet.

  • Stella Bugge

Artikkelen er over seks år gammel

De stopper så mange trafikkfarlige utenlandske kjøretøy ved kontrollstasjonene på Svinesund, Magnor, Ørje og Østby i Trysil at parkeringsplassene fort fylles opp.

Og når det ikke er plass til flere biler, kan de ikke gjøre annet enn å la resten feie forbi og inn i Norge.

NOK Å GJØRE: Statens vegvesen og Ronny Lindesteg, faggruppeleder i utekontrollen for tunge kjøretøyer hos Statens vegvesen region Øst, har storkontroll på grenseovergangene.

- Vi måtte la mange få kjøre, sier Ronny Lindesteg, faggruppeleder i utekontrollen for tunge kjøretøyer hos Statens vegvesen region Øst.

Søndag kveld hadde rundt 200 vogntog vært innom vektkontrollen på Svinesund og mellom 30 og 40 av disse fikk kjøreforbud.

Se hva som er blitt stoppet i tidligere kontroller.

Dårlige dekk

- Det gikk i hovedsak på dårlige dekk og manglende kjettinger, forteller Lindesteg når VG treffer ham mandag formiddag.

Kontrollene fortsetter i flere dager, til langt på natt. Dermed kan ikke lenger vogntogene vente til de ser lysene slukkes på kontrollstasjonen for så å krysse grensen.

Lindesteg opplyser at nesten alle de som fikk kjøreforbud var utenlandske, men så er det da også flest utenlandske tunge kjøretøy som passerer grenseovergangene.

Det føres ikke fortløpende tall over hvor mange av de kontrollerte bilene som får kjøreforbud. Den fasiten har man først når storkontrollene avsluttes senere denne uken.

HOLDER IKKE: Dette dekket har ikke noe på veien å gjøre, mener Statens vegvesen. Foto: FREDRIK SOLSTAD/VG

Da VG var innom på formiddagen mandag, sto det fortsatt 20-25 vogntog igjen på parkeringsplassen som ikke hadde fått ordnet seg med nye, godkjente vinterdekk.

Samtidig kjører det rundt 2000 tunge kjøretøy over Svinesund i døgnet. Ved storkontroller får man altså kontrollert maks 10 prosent, og med en gang parkeringsplassen er full må man la resten passere.

Tyrkisk bråstopp

En av dem som ble stanset, var tyrkiske Turan Gümüs (52). Men han har bare godt å si om Statens vegvesen.

SOMMERDEKK: Tyrkiske Turan Gümüs venter på å få byttet to sommerdekk foran på vogntoget, men han synes det er bra med kontroller og har bare godt å si om Statens vegvesen. Foto: FREDRIK SOLSTAD/VG

- Det er ikke noe problem med kontroller, det er supert. Om vinteren må alle biler være i god stand, sier den blide sjåføren som har overnattet i bilen sin på kontrollstasjonen på Svinesund.

Han ble selv stoppet fordi han hadde sommerdekk på begge forjulene, men sier at hverken han eller arbeidsgiveren var klar over at han kjørte på sommerdekk.

Nå venter han på at arbeidsgiveren skal overføre penger slik at han kan få kjøpt vinterdekk. To slike dekk koster ifølge Gümüs rundt 2400 euro (ca 20.400 kroner).

- Det er ikke noe problem, de blir byttet raskt, sier Gümüs som regnet med å kunne sette kursen videre til Norge med lasten, som består av kjøleskap til brusflasker, i løpet av kvelden i går eller i morgentimene i dag.

52-åringen forteller at han har en netto månedslønn på rundt 1000 euro (drøye 8500 kroner).

Løst hjul

Mens vi står og ser bilene rulle inn på vekten som sjekker at de ikke har overlast eller større akseltrykk enn tillatt, blir en polsk trailer vinket videre til bremsetest.

Les også: Norges Lastebileier-Forbund vil ha fingeravtrykk på førerkort.

De rutinerte kontrollørene har nemlig oppdaget at ett av hjulene ser løst ut.

- Hjulet holder på å dette av, konstaterer kontrolleder Øyvind Grotterød.

Han går inn i inspeksjonsgraven og sjekker bilen fra undersiden.

GRUNDIG: Her sjekker kontrolleder Øyvind Grotterød undersiden av et polsk vogntog. Det endte med kjøreforbud. Foto: FREDRIK SOLSTAD/VG

- Gummforingene er vekk og det har store konsekvenser for stabiliteten. Når gummiforingene er borte, gnager jernet på bolten og til slutt faller akslingen av. Det er meget trafikkfarlig. Ifølge kollegene var det også dårlige bremser, sier Grotterød.

Den polske sjåføren står slukøret og ser på.

- Trailer is broken, it's stop, får han beskjed om.

Han forstår knapt et ord engelsk, men skjønner at han ikke kommer videre. Sjåføren vil at de skal ringe sjefens hans og gi beskjed.

- Vi vil helst ikke snakke med sjefen. Det får de rydde opp i selv, sier Grotterød.

Han vil bruke arbeidstiden til å kontrollere flere biler, ikke ha telefondiskusjoner med sjefer i transportfirmaer Europa rundt.

Årsaken til at sjåføren vil at de skal snakke med arbeidsgiver er, ifølge Grotterød, at sjåføren ofte ikke blir trodd når han forklarer at han er blitt stoppet i en kontroll.

Overvekt de luxe

En av bilene som ble stoppet søndag var en liten oransje lastebil som skulle hatt en maksvekt på 3,5 tonn. Den tikket inn på 6,2 tonn på vekten. Også denne bilen var fra Polen.

- Den veide over fire tonn på bakakselen. Det er mer enn hva hele bilen har lov til å veie, forteller Grotterød.

- Dekkprodusenten setter en maks tillatt totalvekt. Det er livsfarlig å kjøre slik, dekkene er ikke laget for det. Tenk deg hvis du kjører på E6 og dekket sprenges. Jeg har ikke lyst til å ligge ved siden av en sånn bil, sier Grotterød.

Også denne bilen fikk kjøreforbud. Ifølge Grotterød er det populært å bruke slike små lastebiler fordi de er unntatt kjøre- og hviletidsbestemmelsene og slipper løyve.

- De kjører helt fritt. Det er bare å gi gass, sier han.

Inntil de møter Statens vegvesen.

MØNSTERDYBDE: Øyvind Grotterød sjekker mønsterdybden i et dekk. Her var alt i orden. Foto: FREDRIK SOLSTAD/VG

Ikke hjullås

Inne på kontoret ligger det en haug med utenlandske førerkort og vognkort som stammer fra fjorårets kontroller. De er fra Polen, Litauen og Slovenia.

Sjåførene, 12 i alt, har stukket av, forteller Lindesteg. De fikk kjøreforbud. Men ga blaffen og kjørte videre. Uten papirer, og de fleste også uten skilter fordi Statens vegvesen hadde klippet dem av.

Ronny Lindesteg lyser på førerkortene med ultrafiolett lys. Alt tyder på at de er ekte.

ULTRAFIOLETT LYS: På kontrollstasjonen ved Svinesund ligger det igjen førerkort og andre papirer fra kontroller i fjor hvor sjåfører har stukket av og gitt blaffen i kjøreforbudet de var ilagt.

- Kan hende de bare melder det tapt og får et nytt et, sier Lindesteg.

På kontrollstasjonen på Taraldrud har to utenlandske sjåfører med kjøreforbud stukket av så langt i år.

Lindesteg føler seg maktesløs, han kan nemlig ikke tvinge bilene til å stå på kontrollplassen til de har ordnet opp i feil og mangler og byttet ut blankskurte dekk.

Kun i et prøveprosjekt på Sørlandet får vegvesenet lov til å teste ut hjullåser som hindrer sjåførene i å kjøre videre.

- Jeg håper vi får hjullås, og at vi kan bruke det hele året, sier Lindesteg. Som også ønsker seg en større parkeringsplass, slik at kontrollørene kan hanke inn enda flere trafikkfarlige vogntog. For nå blir det alt for fort fullt.

- De fleste overholder kjøreforbudet, men det er noen som gir blaffen, og det er gjerne de som har grovest feil og mangler, utdyper faggruppelederen i utekontrollen.

Vil ha betalingsløsning

Lindesteg skulle også ønske at de fikk muligheten til å holde igjen vogntogene til alle gebyrene var betalt. I dag er det bare overlastgebyrene som må være gjort opp før de kan kjøre videre, dekkgebyrene har tre ukers betalingsfrist.

- Jeg mistenker at få av gebyrene vi skriver ut, blir betalt, sukker Lindesteg.

Han håper derfor at lovforslaget om obligatorisk bompengebrikke for tunge kjøretøy også kan bane veien for at disse brikkene må linkes til et kredittkort - eller at det stilles en garantisum - slik at man kan bruke bombrikken til å trekke ilagte gebyrer.

Kollega Grotterød ønsker seg også at transportkjøper er ansvarlig fra A til Å slik at man ikke kan bruke et transportfirma som så setter ut jobben til underleverandører.

- Det burde være stilt krav om at transportfirmaet du bestiller av utfører oppdraget, sier han.

Ikke polsk begeistring

VINTERDEKK: Polske Marcin Laskowski junior påpeker at dekkene tydelig er merket med vinterdekk, men ifølge Statens vegvesen er de for slitte og ikke egnet. Foto: FREDRIK SOLSTAD/VG

VG treffer på sjåføren Marcin Laskowski junior (34). Han har nå stått en uke på kontrollplassen etter at han fikk kjøreforbud fordi han ifølge vegvesenet hadde for dårlige vinterdekk.

Selv mener han at dekkene er bra, og viser at de er merket vinterdekk. Men vegvesenet mener dekkene er brukt opp og ikke egnet, blant annet fordi de har store blanke flater.

Lasten er allerede blitt hentet av et annet vogntog, men sjåføren forteller at han ikke får ikke lov til å returnere til Sverige før han har fått nye vinterdekk.

Det liker Laskowski junior dårlig.

- Hva gjør du nå?

- Venter på nye dekk. En annen lastebil i firmaet kommer med nye dekk. I Polen koster ett dekk pluss minus 800 Euro, i Norge koster de rundt 800, sier Laskowski som jobber i et familiefirma som har totalt tre vogntog.

Han forteller at han selv er medeier i selskapet og at han har en netto månedslønn på 1800-2000 Euro (rundt 15.000-17.000 kroner).

Siden det er bart og fint på veien i dag kan han ikke skjønne at han ikke får lov til å snu og kjøre tilbake via Sverige.

- Norge lager store problemer ut av små, mener han.

34-åringen forteller at det er andre gang han kjører i Norge og mener at han heller burde ha fått en advarsel og beskjed om at han måtte ha gode vinterdekk neste gang han kom til landet.

Les også

  1. Vil ha fingeravtrykk på førerkort

    Norges Lastebileier-Forbund (NLF) foreslår å innføre fingeravtrykk eller øyescanning på førerkort for å få bukt med…
  2. Storkontroll på Sørlandet, 56 vogntog fikk kjøreforbud

    I snøføyka ved Kristiansand og Flekkefjord ble det bråstopp for mange utenlandske trailersjåfører som ble vinket inn av…
  3. Lastebileierforbundet: Utenlandske sjåfører kjører ulovlig på falske identiteter

    Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener de kan dokumentere at noen utenlandske sjåfører kjører ulovlig og omgår…

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Vil låse fast trafikkfarlige vogntog neste vintersesong

  2. Hvert tredje tunge kjøretøy fikk kjøreforbud

  3. Tok i bruk lite lurt knep for å unngå dekkskift: – Kan få katastrofale følger

  4. Vedtok tøffere lastebilkontroller i mai - reglene fortsatt ikke klare

  5. Lovene som skal stoppe livsfarlige vogntog på norske vinterveier

Fra andre aviser

  1. 114 lastebiler fikk kjøreforbud i kontroller på svenskegrensen

    Aftenposten
  2. Spesialtransport stoppet på vintervei med blanke sommerdekk

    Aftenposten
  3. Fem ganger så mange vogntog fikk kjøreforbud denne vinteren

    Aftenposten
  4. Politiet stoppet et 56,5 tonns vogntog med sommerdekk

    Aftenposten
  5. - Det var faktisk de norske vogntogene som kjørte med dårlige dekk

    Fædrelandsvennen
  6. Utenlandske vogntog skaper problemer i trafikken

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder