TA TAK: Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund mener kjøp av førerkort uten å ha gjennomgått kjøreopplæring, må tas opp i EU og at Norge må presse på. Fører ikke det fram, mener han at myndighetene bør vurdere å stenge grensene for biler fra baltiske land og andre land hvor det eventuelt avdekkes at dette forekommer. Foto: JAN PETTER LYNAU

Vil ha fingeravtrykk på førerkort

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) foreslår å innføre fingeravtrykk eller øyescanning på førerkort for å få bukt med kortjuks.

  • Stella Bugge

Artikkelen er over seks år gammel

Lastebileierne mener man også må sette søkelyset på transportkjøperne og vareeierne.

NLF mener de kan dokumentere at noen utenlandske sjåfører kjører ulovlig, og omgår kjøre- og hviletidsbestemmelsene ved å operere med flere identiteter.

- Den fantastiske etikken og moralen som vareeierne snakker om, den stopper alt for ofte ved firmaporten. På innsiden er de etiske regelverkene fine. På utsiden er det én ting som gjelder, og det er lavest mulig pris, sier NLFs administrerende direktør, Geir A. Mo, til VG.

Det er ikke de utenlandske sjåførene han er ute etter.

- Sjåførene er ikke kjeltringene, de er offer for et system, legger han til.

Med fingeravtrykk vil det fort bli avslørt hvis en person opererer med flere identiteter og førerkort. Man ser for seg at førerkortene kan leses maskinelt ved kontroller av biler og sjåfører.

Se standarden på vogntog som nylig ble stanset på grensen.

Mange flere kontrollert i vinter

Hittil i vinter har Statens vegvesen kontrollert langt flere tunge kjøretøy enn tidligere, over 23.000. Dette er 11.000 flere enn hele forrige vintersesong, opplyser vegvesenet i en pressemelding i dag.

Mer detaljert, er det snakk om 12.995 motorvogner og 10.376 tilhengere.

Og nytt påbud om vinterdekk og strengere krav til mønsterdybde har ført til at flere har fått sanksjoner enn før.

- Vi er bedre på å komme oss ut på veien når føret tilsier det. Andelen kontroller igangsatt etter tips fra de som drifter veinettet vårt er seksdoblet i forhold til fjorårssesongen. Vi fikk også økte midler fra regjeringen før jul, sier avdelingsdirektør Arne Valdemar Nielsen.

Det er så langt delt ut 1598 gebyr, 1014 kjøretøy har fått kjøreforbud, og 21 kjøretøy har blitt politianmeldt.

- 336 av de som fikk kjøreforbud var norske. Dette inkluderer både motorvogn og tilhenger, sier Nielsen til VG.

Men så var det også flere tunge norske kjøretøy som ble kontrollert. Seks av 10 som ble sjekket var nemlig norske.

Resten av de som fikk kjøreforbud var utenlandske.

I går var det storkontroll på Sørlandet og 56 tunge kjøretøy fikk kjøreforbud.

FRA GÅRSDAGENS STORKONTROLL: Kjetil Iglebæk, inspektør for Statens vegvesen, kontrollerte torsdag tungtrafikken som ble vinket inn på stasjonen på Rige i Kristiansand. Foto: PETTER EMIL WIKØREN

Kontrollresultatene som vegvesenet offentliggjør i dag viser, ifølge vegvesenet, at jo lenger unna Norge man kommer, desto flere mangler har kjøretøyene.

De største synderne er kjøretøy utenfor Norden og Øst-Europa.

- 160 nordiske tunge kjøretøy fikk kjøreforbud mens 230 fra Øst-Europa måtte stanse bilen, sier Nielsen.

Generelt er det flere mangler på dekkutrustning blant tilhengere enn blant motorvogner, det vil si trekkvognen.

- Ansvarliggjør transportkjøperne

Mo i Lastebileierforbundet mener norske eksportører skjuler seg bak at de har solgt varene på rampa og kunden må sørge for transport.

- Vi er veldig opptatt av å ansvarliggjøre transportkjøperne og vareeierne. Hvis vareeier og transportkjøper stiller krav til kvaltitet og sertifisering, og er villige til å betale for det, får de en transport som er trygg og sikker, sier NLF-sjefen.

FORSLAG: Leder av Stortingets transportkomite, Linda Helleland (H) ønsker innspill til hvordan man kan få en mer lovlig transportvirksomhet. Foto: TERJE BRINGEDAL

Linda Helleland (H), leder av Stortingets transportkomité, mener man bør vurdere å lage en egen sertifiseringsordning for tungtransport som skal kjøre på norske veier.

- En slik sertifisering vil også stille krav til de som kjøper inn transporttjenestene, og det synes jeg er noe vi bør vurdere. En bransjestandard vil luke ut de som driver med sosial dumping og opererer på siden av norsk lov. Får du ikke sertifisering, vil ikke markedet ha deg, sier Helleland til VG.

Men hun understreker at dette ikke er noe som er diskutert i regjeringen.

Ber om innspill

Helleland utfordrer kjøperne av transporttjenester til å komme med innspill til hvordan man kan få en mer lovlig transportvirksomhet.

Hun mener justisminister Anders Anundsen (Frp) bør ta kontakt med både EU og våre naboland for å kartlegge hvordan de sjekker utenlandske førerkortregistre for å verifisere om førerkort er ekte eller ikke.

- Det skal ikke ryktes nedover i Europa at det bare er å kjøpe et førerkort for 80 euro og kjøre inn i Norge, sier Helleland.

Les også

  1. Lastebileierforbundet: Utenlandske sjåfører kjører ulovlig på falske identiteter

    Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener de kan dokumentere at noen utenlandske sjåfører kjører ulovlig og omgår…
  2. 2300 har fått redningsbilhjelp i dag

    Mer enn 2300 nordmenn i biltrøbbel har så langt i dag fått assistanse av redningsbil.
  3. Se hva som ble stanset på grensen

    Utenlandske vogntog forsøkte i går å kjøre inn i Norge på blankslitte og punkterte dekk.
  4. Veitrafikksentralen: - Ta det med ro, kjør forsiktig!

    Det varsles om meget glatte veier på Østlandet. Beskjeden fra Veitrafikksentralen: - Man trenger ikke å kjøre i 100 km/t…

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Hvert tredje tunge kjøretøy fikk kjøreforbud

  2. Ap til angrep mot «kynikere» i transportbransjen

  3. Refser bedrifter som leier inn utenlandske vogntog: – Et dekkende ord for situasjonen er kaos

  4. Nye storkontroller av vogntog på grensen

  5. Vil gi transportverstingene bøter som svir

Fra andre aviser

  1. Sjåføren av 39,5 tonn bil - nesten uten bremser - prøvde å stikke av

    Aftenposten
  2. Fem ganger så mange vogntog fikk kjøreforbud denne vinteren

    Aftenposten
  3. Over 1400 tunge kjøretøy har fått kjøreforbud

    Aftenposten
  4. Varsler en rekke tiltak mot farlige vogntog

    Aftenposten
  5. Nye tiltak mot dødsmaskinene

    Aftenposten
  6. Lastebileierne vil rydde opp: – Useriøse aktører skal bort fra veiene

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder