EGET DESIGN: Både grillen, tåkelysene og kromdetaljene langs Mondeoens side er Vignale-eksklusive. Lakken er også spesiallagd til denne luksus-varianten

EGET DESIGN: Både grillen, tåkelysene og kromdetaljene langs Mondeoens side er Vignale-eksklusive. Lakken er også spesiallagd til denne luksus-varianten Foto: Glenn Røkeberg,

Ford Mondeo Vignale:
«Luksus»-cruiser

Utstyrt med masse av utstyr og eksklusive interiørløsninger
lanserer Ford nå sin luksus-variant av Mondeo – kalt Vignale. Kjøper du denne lover de deg gratis bilvask og en egen kunderådgiver 24 timer i døgnet.

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

VG har prøvekjørt den første modellen som får Vignale-betegnelsen, Mondeo. Allerede neste år kommer flerbruksfavoritten S-Max som Vignale.

Mondeo Vignale koster faktisk rundt 70.000 kroner mer enn for den samme tilsvarende Ford-varianten med det vanligste Titanium-utstyrsnivået. For den prisen får du en ekstra godt standardutrustet bil, noe eksklusivt standardutstyr som går på både eksteriør og interiør og spesielle fordeler som gratis bilvask og henteservice når bilen skal på verksted.

Les også: Så bra synes VG den vanlige Ford Mondeo er

Firehjulsdrift og automat til 508.000 kroner

* En Ford Mondeo stasjonsvogn med automat, forhjulstrekk og 180 hk sterk dieselmotor koster 483.000 kroner i Vignale-utførelse. Samme modell koster 406.000 kroner med «bare» Titanium utstyrsnivå

* En Ford Mondeo stasjonsvogn med firehjulsdrift, automat og den samme 180 hk sterke dieselmotoren koster 508.000 kroner som Vignale. Samme modell med Titanium-nivå får du for 448.000 kroner.

MYE SKINN: Mønsteret i skinnsetene er det samme som i bilens grill. Dashbordet er skinnkledd. Det er dessverre ikke midtkonsollen som trekker helheltsinntrykket noe ned. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT Foto:,

Det som helt konkret skiller er følgende: I tillegg til en utstyr tilsvarende Titanium-varianten, er det puttet på rundt 60.000 kroner med ekstrautstyr som er standard i Vignale. Det dreier seg om elektrisk justerbare skinnseter, Sync 2 systemet, adaptive LED-lys ryggekamera og 18 tommers alu-felger.

Se også: Så bra er den tøffeste Mondeo-konkurrenten

Fantastisk støydemping!

Foruten å være en ekstra godt utstyrt Ford, har Vignaleutstyr som ikke per nå er tilgjengelige på andre utstyrsvarianter. Den leveres med spesielle lakkfarger, spesielle felger og noen svært gode seter i det som kjennes ut som veldig godt skinn. Du får dessuten en aktiv støydempingsfunksjon på dieselbilene, ala den som i dag mange har på sine øretelefoner.

Denne fungerte utmerket og gjorde sammen med ekstra isolasjon at vi knapt hørte motoren inni kupeen, selv ved kraftig akselerasjon.

På dette punktet står Mondeoen ikke tilbake for langt dyrere premium-merker.

Denne kan også etter hvert bli tilgjengelig på andre Forder. SUV-en Edge, som etter hvert også skal dukke, opp i Norge, skal ha tilgjengelig et lignende system.

Sjekk denne:Aston Martins 800 hk Tesla-utfordrer!

Det skinntrukne dashbordet er imidlertid foreløpig ikke tilgjengelig hos Ford.

Samtidig gir ikke midtkonsollen i Vignale-Mondeoen noen umiddelbar gir noe luksusfølelse. Her råder, som i den vanlige Mondeoen, hardplast og enkle knapper.

Kjøreopplevelsen er, som i en «vanlig» Mondeo- blant de aller beste i klassen.

FORD EDGE: Dette er den store SUVEN fra Ford, Edge. Bildet er tatt på bilutstillingen i Genève i år. FOTO: HANNE HATTREM/VG Foto:Hanne Hattrem,

Fikk du med deg denne?Nå kommer Apple med selvkjørende bil

Tilbyr 24 timers servicetelefon

Ford ønsker også å prøve å gi kundene som pakker på med omtrent alt av ekstrautstyr og kjøper en dyr Mondeo noe ekstra. Derfor får blant andre Vignale-kunder tilbud om å få vasket bilen sin gratis hos Ford. De tilbyr også en egen kundetjeneste som er tilgjengelig for deg hele døgnet, hele året.

Om du ikke bor for langt fra verkstedet kan de også kostnadsfritt hente og levere bilen din når den skal på verksted. Bor du lenger borte, uten at denne avstanden er nærmere spesifisert, kan dette imidlertid koste deg noen kroner.

BRA BAK: Som en ordinær Mondeo er det godt med plass for de bak. Preget og designet i dørene er eksklusivt for Vignale. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

Elbil-eier?Dette kan være farlig!

Konklusjon: Enten for dyr eller for lite luksus

Biladministrasjonsselskapet Autolease' dom over det nye Vignale-konseptet er avventende.

– Fords tanker med Vignale er spennende fordi det gjør det mulig å løfte Ford noe opp fra det hverdagslige. Om de lykkes gjenstår å se, men vi tror nok at veien frem i det norske markedet er noe lang. Største konkurrent blir en godt utstyrt VW Passat, som også kan leveres i ladbar hybrid-versjonen GTE. Restverdien vil få hjelp med Vignale sammenlignet med vanlig Mondeo, men sannsynligvis ikke nok til å kunne forsvare prisdifferansen ved første gangs anskaffelse, sier leder i det DNB-eide selskapet, Haakon J. Marthinsen.

En normalt utrustet GTE VW Passat stasjonsvogn med 218 bensinelektriske hester, starter på 431.500 kroner for en forhjulsdreven variant.

Hvem vil ha luksus-Ford?

Det store spørsmålet er om det er noe marked for en «luksus-Ford,» om bilen oppleves som luksuriøs nok og om tilleggstjenestene de tilbyr oppleves som noe folk er villig til å betale ekstra for. Vi tviler.

Både eksteriøret og interiøret er merkbart bedre. Utstyrsnivået i en slik toppmodell burde imidlertid vært hakket høyere eller prisen på bilen noe lavere.

Både massasje, avkjøling i forseter og varme i bakseter burde vært blant utstyret som inngår i en slik «luksuspakke» til denne prisen.

Den største konkurrenten til Mondeo Vignale er en vanlig Mondeo. Det er en svært tøff konkurrent som både er bra priset og gir masse bil for pengene. Vi holder en knapp på denne som det beste valget for de med et normalt behov for ekstrautstyr.

I mellomklassen hittil i år er det Skoda Octavia som leder an, med 2839 registrerte. Deretter følger Volkswagen Passat med 2109 og Ford Mondeo med 1601, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder