VURDERER SJEKK: Statens vegvesen og Toll- og avgiftsdirektoratet vurderer om de skal kontrollere VW-biler i Norge.

VURDERER SJEKK: Statens vegvesen og Toll- og avgiftsdirektoratet vurderer om de skal kontrollere VW-biler i Norge. Foto: Hanne Hattrem , VG

Slik kan Volkswagen-skandalen påvirke deg

Dersom det skulle vise seg at dieselmotorer som går i Norge har for høye NOx-utslipp, kan dette være sannsynlige utfall.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Toll- og avgiftsdirektoratet vurderer nå om det er grunnlag for å iverksette nærmere undersøkelser, tiltak og kontroller i Norge.

Det bekrefter fungerende avdelingsdirektør i Særavgiftsavdelingen, Arvid Stokke, i en epost til VG.

– Tollvesenet har vært i foreløpig kontakt med Statens vegvesen vedrørende mulige feil ved det tekniske avgiftsgrunnlaget, skriver avdelingsdirektøren.

Det kan bety en regning til Volkswagen for manglende avgift på nitrogenoksider (NOx), hvis det altså skulle vise seg at utslippene ligger over det som ligger til grunn for bilavgiftene. Det er foreløpig ikke avklart.

Siste: Volkswagen-sjefen trekker seg

Volkswagen har innrømmet overfor amerikanske miljømyndigheter at biler med toliters diesel i USA var designet og produsert med en såkalt «defeat device» (softwarekommando) for å «omgå, nedkjempe og eller sette elementer av bilens utslippskontrollsystem ut av spill. Det dreide seg i utgangspunktet om i underkant av 500.000 biler i USA.

Tirsdag denne uken vokste omfanget. Da ble det kjent at 11 millioner biler verden over er utstyrt med en programvare som gjør at de har fremstått mer miljøvennlige enn de egentlig er når de blir testet.

Les mer om forløpet i saken: Slik avslørte en fattig miljøorganisasjon skandalen

Under artikkelen finner du de relaterte artiklene vi har skrevet om det som i USA nå går under navnet «Dieselgate».

Les også mer på E24s bilside.

Ny avgiftsberegning?

Ved første gangs registrering i det sentrale motorvognregisteret blir det beregnet hvor stor avgiftene blir. Det er Stortinget som avgjør satsene i bilavgiftene.

– Engangsavgiften beregnes ut fra ulike tekniske data, som egenvekt, NOX-utslipp, CO2-utslipp, slagvolum og motoreffekt. Selve godkjenningen skjer hos veimyndighetene, sier Arvid Stokke.

Direktoratet opplyser at dersom veimyndighetene gjør endringer i tekniske data, vil dette kunne medføre at tidligere beregnet avgift må regnes om.

GIKK AV: Administrerende direktør i Volkswagen Martin Winterkorn annonserte onsdag ettermiddag at han trekker seg som følge av dieselskandalen. Foto: Johannes Eisele , AFP PHOTO

NOx som avgiftskomponent på nye biler ble innført i 2007, og satsene er siden økt. En helt ny VW Passat stasjonsvogn med 2-liters diesel på 150 hk har i dag en NOX-avgift på 2826 kroner.

Les hvorfor! Denne eksperten mener diesel er noe dritt. (krever innlogging).

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier at det som har blitt avdekket i USA er ødeleggende for både forbrukerne, miljøet og konkurransesituasjonen i bilmarkedet.

– Det vitner om direkte juks. Man må kunne stole på informasjonen bilselskapene kommer med.

Vant miljørpis: «Har svært miljøvennlig motor»

Solvik-Olsen vil ikke spekulere i om jukset også har skjedd på det europeiske markedet. Dersom det har forekommet, vil det også ha påvirket skatter og avgifter ved kjøp eller import av bil inn til Norge.

– Generelt sett, om noen jukser med tallene eller legger inn programvarer, så bryter man loven. Driver man med juks, må man regne med straff, sier Solvik-Olsen til VG.

Han sier at det nå jobbes opp mot europeiske godkjenningsmyndigheter for å finne ut om dette også har skjedd her.

Forventer at VW ordner opp

Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, ser de ser alvorlig på at en produsent jukser for å forbigå et lovverk.

Les også: Juksemotoren populær i Norge

– Opplysningene som kommer frem skal stemme med det som ble gitt da du kjøpte bilen. Det som er vesentlig i denne saken, er hva du som kjøper har fått opplyst at bilen skal gi i utslipp. Hvis det stemmer overens, er det ingen feil eller mangel, men hvis det er en forskjell, er det å anse som en feil eller mangel, og du kan du kan klage, sier hun.

Forbrukerkjøpsloven gir fem års reklamasjonsrett. Det innebærer rett på prisavslag, pengene tilbake eller reparasjon.

– Om man kan få pengene tilbake vil avhenge av hvor stor feilen er. Når det gjelder denne saken, forventer vi at importør og produsent ordner opp, slik at det ikke blir klagesaker av det, sier Flønes.

MÅ ORDNE OPP: Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, sier at Volkswagen og de norske importørene må ordne opp. Foto: Håkon Mosvold Larsen , NTB scanpix

Må få tester å forholde oss til

– Vi er klare til å følge opp saken på vegne av våre medlemmer hvis det skulle vise seg at de aktuelle bilene er i Norge, noe som er meget trolig, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAFs juridiske avdeling til VG.

Siden 2011 er det registrert 96.000 toliters dieselmotorer i Norge, i VW-, Audi og Skoda-modeller.

– Hvis bilene oppfyller utslippskravene for Europa, er det greit. De er trolig ikke de samme som i USA, der også utslippskravene varierer mellom de ulike statene. Skandalen er selvsagt stor, i og med at Volkswagen innrømmer at de bevisst har jukset med motorstyringen. Men dersom alt er ok med Europa-motorene, vil det trolig ikke få noen videre konsekvenser for eierne, sier Bergerud.

Men ingen får svar før det foreligger tester.

– Vi må få brakt på det rene om jukset har medført at bilene er utenfor kravspesifikasjonen som gjelder for Norge og Europa. NAF forventer at importøren i Norge og fabrikken i Tyskland kaller inn bilene og utbedrer den eventuelle feilen eller bytter deler og at bilen blir slik den er ment å være i utgangspunktet, sier Bergerud.

Han understreker at bilene ikke er farlige å kjøre med.

– Det er ingen fare for at disse bilene vil oppleve andre tekniske problemer, ifølge Volkswagen. Så du kan trygt kjøre bilen din.

Les også: Rekordmange Volkswagen Golf solgt i 2015

MOTOREN: 11 millioner eksemplarer av denne motortypen har fått installert programvaren som trikser med utslippstallene. Foto: Shannon Stapleton , REUTERS

Taper seg i pris?

Mange lurer på om dieselbilen deres vil falle i pris dersom det viser seg at de slipper ut mye mer i NOx enn den er oppgitt å gjøre.

Biladministrasjonsselskapet til DNB, Autolease, tror ikke de aktuelle bilene vil bli straffet i markedet, basert på det de vet om saken nå.

– Årsaken er sammensatt, men kort fortalt så er det for privatkundene i hovedsak lommeboken (avgiftene), ikke utslippene, som styrer valg av ny bil. Det betyr at eksisterende og forventede avgifter vil drive opp prisen på nye dieselbiler. Det vil i sin tur bidra til å stabilisere prisen på brukte dieselbiler. Om utslippet på bruktbilen viser seg å være noe større enn vi tidligere trodde, vil det neppe slå ut, så lenge avgiftene, som i dag, ikke er bruksrelaterte, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge. De har over 35 000 biler i sin leasingflåte.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder