Den ventede økningen i elvarebilsalget vil forverre køene til ladestasjoner, mener Norsk Elbilforening. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Frykter ladestasjonmangel etter elbilboom
Det er solgt en kvart million elbiler i Norge, og elvarebilene kommer haltende etter. Køene til ladestasjoner vil vokse og true satsingen, frykter elbilistene. - Markedet vil ordne dette selv, sier klimaminister Ola Elvestuen (V).
Mens antallet elbiler i Norge offisielt har passert 250.000, faller salget av dieselbiler for første gang.
Salget av elvarebiler er imidlertid fortsatt relativt lavt, med 1544 solgt hittil i år. I august begynte Enova å gi støtte fra 15.000 til 50.000 kroner til kjøp av elvarebil.
– Bilene er på markedet, med støtten vil de også tas i bruk, sier klima- og miljøminister, Ola Elvestuen i Venstre.
Han viser til at Enova hittil har lovet støtte til 2.700 varebilkjøpere. Samtidig er få av disse å finne på veiene ennå, ifølge organisasjonen Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV).
– Siden støtten kom er det registrert rundt 300 nye elvarebiler. Vi har ikke sett den store effekten ennå, men det vil komme, sier Øyvind Solberg Thorsen.
Ladehybrid-revolusjon: Mange nye modeller – mye lengre rekkevidde
Venter økte køer
Køene ved ladestasjonene øker kraftig, ifølge Norsk Elbilforening.
Regjeringen har som mål at innen seks år skal alle biler som selges være nullutslippsbiler. Ifølge elbilforeningen vil Norge trenge dobbelt så rask utbygging av nye hurtigladestasjoner som det vi har i dag.
– Forbrukerne er med på det politikerne vil. Da må vi unngå en kollaps de neste to årene, sier generalsekretær Christina Bu.
De har regnet seg fram til at Norge trenger 6.600 nye stasjoner for hurtiglading innen 2025.
Ny bil? Sjekk denne testen av mellomstore elbilerMålet er at alle kjøretøy som selges i 2025 skal være nullutslippbiler. - Vi er i rute, sier Elvestuen. Foto: Thomas Nilsson / VG
Klimaministeren: - Markedet tar seg av det
Elvestuen vil ikke love endringer i avgifter, støtteordninger eller rammevilkår for å øke takten.
– Jo flere klimaløsninger som er konkurransedyktige i seg selv, jo bedre, sier klimaministeren.
Staten støtter ikke utbygging, med noen få unntak. I de nordligste fylkene skal Enova samarbeide om utbygging.
– De fleste steder vil markedet ta seg av dette behovet selv. Vi skal samtidig passe på at det blir hurtiglading tilgjengelig over hele landet, sier Elvestuen.
Krever bedre prising av strøm
– Dette blir for passivt, svarer Christina Bu i Norsk Elbilforening.
Generalsekretæren peker på to problemer. Måten strøm prises på er ikke tilpasset transport. Det blir lite økonomisk lønnsomt å drifte hurtig-ladere i distriktene.
I byene sliter utbyggere med tilgang på areal. I tillegg er avgiften for å koble en ny ladestasjon til strømnettet høy nok til å stanse utbygging, ifølge elbilforeningen.
– Vi ber ikke om nye økonomiske støtteordninger til ladestasjoner, men vi ber om at rammebetingelsene endres på samme måte som man legger til rette for andre vekstnæringer, sier Bu.
Salget av dieselbiler har i år gått ned for første gang siden 2010, ifølge tall fra SSB og Statens Vegvesen. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
– Dette er nøkkelen
Elbilistene får støtte fra OFV.
– Ambisjonsnivået på støtteordningen har vært for lavt, mener vi. Fram til nå har entusiastene vært på banen, de som vil satse på ny teknologi. Nå er målet å få med seg skeptikerne, sier Thorsen i OFV.
Bilprodusentene er ventet å komme med flere nye elvarebiler neste år. Ladenettet kan derfor bli den største bremsen på markedet, ifølge Thorsen.
– Alle må være trygg på at de får ladet, uansett hvor bilen skal. Det er virkelig nøkkelen til å få alle til å velge en elbil.
Elbil-boom: Hver andre kjøpte bil er elektrisk
NVE utreder prising på strøm og vil legge fram et forslag for Olje- og energidepartementet. Elvestuen åpner for at det kan bli aktuelt med støtte til ladepunkt i sameier og borettslag i byene, senere.
– Den støtten vi gir må brukes der den har størst effekt, sier Elvestuen.
Mer om
Flere artikler
Bilutstilling i Frankfurt: Her er 25 viktige nyheter
Ladehybrid-revolusjon: Mange nye modeller – mye lengre rekkevidde
Dette er dommen over klima-budsjettet: – Handlingslammet
Droppe å eie bilen selv? Dette er bildeling og her ser du priseksempler
Første test av DS7 Crossback E-tense 4x4:Ny ladehybrid med stor bagasjeplass og lang rekkevidde
Fra andre aviser
Langt dyrere å hurtiglade elbilen i distriktene enn i Oslo
AftenpostenBussjåførene vil ha elbilene ut av kollektivfeltet
AftenpostenVolvo-analyse: Ladbare hybrider fungerer ofte som rene elbiler
FædrelandsvennenDenne synden provoserer elbileiere. Slik er reglene ved ladestasjonene.
FædrelandsvennenFremtiden er bensinfri, Listhaug
Bergens TidendeSolberg beilet til FN om plass i Sikkerhetsrådet
Aftenposten