BYGGER VEI TIL HJEMSTEDET: Ryfast-prosjektet har vært samferdselsministerens hjertebarn. Nå er det vedtatt på Stortinget at Kleppa får bygge vei til stedet hvor hun bor. Her på Strotinget sammen med finansminister Sigbjørn Johnsen. Foto: Krister Sørbø/VG

Stortinget vedtar Ryfast-prosjektet

Stortinget går med stort flertall inn for å bygge ut og finansiere ferjefri forbindelse mellom Nord-Jæren og Ryfylke i Rogaland. Bare Frp stemmer mot veiprosjektet.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Samferdselsdepartementets forslag omfatter to undersjøiske tunneler med to løp på henholdsvis 5,7 kilometer (Hundvågtunnelen) og 14,3 kilometer (Solbakktunnelen). Prosjektet vil koste rundt 10 milliarder kroner og skal etter planen åpnes for trafikk i 2018.

Dagens to ferjesamband mellom Ryfylke og Nord-Jæren skal legges ned når Ryfast åpnes for trafikk.

BAKGRUNN: Kleppa bygger hjemvei - for 5,5 milliarder

Av proposisjonen framgår det at bompenger skal dekke over 90 prosent av anleggskostnadene og de påfølgende renteutgiftene. De øvrige kostnadene skal dekkes av Rogaland fylkeskommune, Stavanger kommune, de berørte ryfylkekommunene og næringslivet i Stavangerregionen.

Ifølge lederen av transport- og kommunikasjonskomiteen, Knut Arild Hareide (KrF), vil den statlige andelen av prosjektet være null.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) har blitt beskyldt for å la Ryfast snike i køen foran andre veiprosjekter.

Kleppa sier hun ikke har møtt én bedriftsleder i området som ikke støtter prosjektet, til tross for bompengene. Hun erkjenner at undersjøiske løsninger er dyrere enn veier og bruer, men avviser at det ligger en udetonert bombe i framtidige vedlikeholdsutgifter. Hun hevder det er gjort solid kvalitetssikring av tallene.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder