Mustang med egen burne-funksjon

UP-sjefen:- Unødvendig på en ellers så flott bil

Ford lanserer en helt ny generasjon av muskelbilen Mustang - med burne-funksjon.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Tidenes mest ukorrekte førerassistansefunksjon skal rett og slett la eieren svi gummi hemningsløst etter «beste» Amcar-tradisjoner.

Systemet lanseres i forbindelse med modellens 50-årsjubileum: Ifølge Ford handler det om å se tilbake på den tiden da Mustang kjempet durabelige fighter på gatene i bilbyen Detroit.

Gammel (u)kultur

De amerikanske bilprodusentene drev smugsponsing av kunder som fikk herje med modifiserte biler på 60-tallet, og innså etter hvert at mange kunder ønsket muskelbiler som kunne benyttes både til hverdagsbruk og racing på gater og «strippen», altså baner.

Etter som leken tiltok, innså man fordeler med å varme opp gummien før man skulle kjøre om kapp, eller på amerikansk bedrive «dragracing» hvor det er om å gjøre å rase kjappest rett frem. Gjerne på den berømte kvartmilen, altså 402 meter, i kontrollerte former.

For å få en maksimal start var det viktig med best mulig grep for bakdekkene, det sikret en bedre akselerasjon. Denne filosofien gjelder fortsatt, dekkene varmes opp ved kun å bremse forhjulene og slippe kreftene løs på bakhjulene, slik blir bilen stående og spinne i en røykfull burnout.

Dekkene som nå er blitt klebrige, suger seg bedre fast i asfalten og gir absolutt den ønskede katapulteffekten. Og nå skal Mustang-kundene få smake på fenomenet på en oppsiktsvekkende enkel måte.

Elektronisk lås

UØNSKET OG UNØDVENDIG: Burning er uønsket aktivitet og det er helt unøvendig å utstyre en bil med en burne-assistent, mener UP-sjef Runar Karlsen. Foto: Utrykningspolitiet

Generelt har burnout krevd enten en finurlig omgang med bremse- og gasspedalen for å utføre trikset, eller man benytter en mekanisk Line-lock.

Gjennom tidene har den bestått av en ettermontert ventil som stenger og åpner bremsekraften på forhjulene, men lar bakhjulene løpe, og er ofte elektrisk styrt av føreren.

Ford har modernisert funksjonen i elektronikkens alder for økt bekvemmelighet og effektivitet, uten at man trenger å tilpasse bremsene ytterligere. Dermed er de den første bilprodusenten som har implementert funksjonen i en gateregistrert modell.

Det skal sies at profesjonelle dragracere også bruker et alternativ til Line-lock som kalles Transbrake. Her er det girkassen som gjør jobben.

To-trinns rakett

I nye Mustang er Linelock-funksjonen elektronisk styrt via stabilitetskontrollen. Med funksjonen aktivisert via skjermen på dashbordet og foten på bremsen kan man konsentrere seg om å gi gass og «burne» med bakhjul som nå løper løpsk.

Deretter kan man kjøre til startstripen og stille seg opp for race med oppvarmede hjul, hvis det er målet.

Ford har kløktig nok kombinert Line-lock med Launchcontrol-funksjonen, som skal gi raskest mulig akselerasjon ved å la antispinn-systemet styre grepet for maksimalt utbytte.

Selskapet sier selv at rivstartene og eventuelle dragrace blir mer konsekvente og jevne på denne måten. Ford formaner om at racingsekvensen kun skal være til banebruk.

Det er høyst trolig bare GT-modellen med V8-motoren på 5 liter som får funksjonen.

Ikke så enkelt

Nå vil nok enkelte hevde at de kan få til det meste av dette i sin bil, men det stemmer ikke nødvendigvis med moderne kjøretøy. I enkelte bilmodeller får man ikke engang deaktivisert antispinn- og stabilitetskontrollen fullstendig, noe som kan hemme lek slik Ford presenterer.

Regn heller ikke med at en moderne Launchcontrol som ofte sitter i sportslige biler som for eksempel fra Audi, BMW, Ferrari, Lamborghini og Mercedes er egnet for å kunne ta burnout, fordi utskyningskontrollen er fokusert på å få bilen fortest mulig avgårde ved hjelp av elektronisk overstyring.

Derimot vet vi at motorsterke biler oftere tillater å deaktivsere antispinn og stabilitetskontrollen helt og gi fete burnout hvis man kniper på bremsen.

Unikt

Det er første gang en slik forbruksfremmende funksjon er tatt i bruk på en gatelegal bil, og det må ses i sammenheng med at Mustang fyller 50 år.

Mustang skapte på mange måter grunnlaget for begrepene «muskelbiler» og «pony car», og Line-lock gir et bidrag til markeringen av ikonets jubileum.

Pris for nye Mustang er ikke fastsatt i verken USA eller Norge, og den er ventet til Europa i 2015.

Ukjent for Norge

Informasjonsdirektør i Anne Sønsteby i Ford Motor Norge opplyser at de endelige spesifikasjonene på Mustang-varianten som skal selges i Europa og Norge ikke er avklart. Dermed vet Ford foreløpig ikke om Mustangen som kommer på det norske markedet i 2015, vil få burnout-assistenten, eller hva den vil koste.

Ford vil ikke svare på spørsmål fra VG om ikke et slikt system oppfordrer til uvettig burning og ekstra kostander til dekk.

Men det vil UP-sjef Runar Karlsen.

- Burning en type uønsket adferd, på linje med skrensing og annen hensynsløs kjøring, som hvis det kan medføre en farlig situasjon, skal det medføre tap av førerkortet på stedet. Det er en unødvendig lek, som vi ser på som ukultur. Å lansere et slikt system er et dårlig signal også overfor de guttene vi forsøker å holde litt i ørene, som er såpass godt representert på ulykkesstatistikken. Jeg synes systemet er unødvendig å knytte til en ellers så flott bil, sier UP-sjefen.

- Trafikksikkerhet

Han er inneforstått med at noen vil kalle holdningen litt surmaget, men de er det ikke grunn til, synes han.

- Det er viktig å være konsekvent, det handler tross alt om trafikksikkerhet. Vi skal gi en viktig veiledning til våre unge når det gjelder en aktivitet som fort kan dras ut på veien og bli farlig, understreker Runar Karlsen.

FLERE BIL- OG MOTORNYHETER

ALFABETISK OVERSIKT OVER SAMTLIGE BILTESTER

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

SÅ RØYKEN STÅR: Bakhjulene spinner i en røykfull burnout mens tusenlapper går opp i røyk. Foto: Produsent

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder