SPARTE 7000: - For ikke lenge siden bestilte jeg et ryggekamera til min Mercedes på Ebay. Pris Mercedes i Norge: 8000 pluss moms. Pris på Ebay: rundt tusenlappen, sier Eric Preto fra Bergen. Foto: Hallgeir Vågenes.

SPARTE 7000: - For ikke lenge siden bestilte jeg et ryggekamera til min Mercedes på Ebay. Pris Mercedes i Norge: 8000 pluss moms. Pris på Ebay: rundt tusenlappen, sier Eric Preto fra Bergen. Foto: Hallgeir Vågenes.

Slik sparer norske bileiere titusener på bilreparasjoner

Bransjen advarer:

- Du kan miste forbrukerrettigheter

- Ikke prøv deg på å bytte sikkerhetsdeler selv

(VG Nett) Flittig bruk av telefon, internett og delekjøp fra utlandet har spart bileiere for store summer på bilreparasjoner. Nå deler de sin historie med VGs lesere.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Tidligere denne uken skrev vi om Subaru-eier Tore Aarønes som bestilte en del fra USA til rett under en fjerdedel av prisen i Norge.

PROTOKOLL:Del dine beste sparetips for bilen i Norge og i utlandet

Responsen på artikkelen har vært stor, og nå deler over 40 bileiere sine erfaringer om hvordan de har spart hundre- og tusenlapper på deler og reparasjoner.

Se alle tipsene lengre ned i artikkelen!

Sparte 9000 på bakskjerm

Eric Preto fra Bergen er en flittig bildel-kunde på nettstedet Ebay. Sist kjøpte han bakskjerm til sin 2009-modell Mercedes GLK.

- Jeg hadde bulket, og sjekket prisen med et karosseriverksted her hjemme. Pris på deler og lakkering ville komme på 18.000 kroner. I stedet fant jeg en brukt skjerm på Ebay. Med frakt fra Tyskland og moms kom den på 1500 kroner. Jeg tok den med til karosseriverkstedet der de lakkerte og monterte den for 7500. Dermed sparte jeg 9000 kroner, sier Preto.

Hans erfaring er at det er et stort utvalg av deler på nettet. Han er imidlertid nøye med hvem han handler fra, og studerer indeksen på den enkelte tilbyder som blant annet angir antall de har solgt til hvor lenge de har holdt på.

Oppsporing

En gang ble det litt plunder med å spore opp en del, men ellers har det alltid gått greit, forteller Preto. Som regel blir pakkene fraktet ut med Bring, Schenker, DHL eller liknende. Han anbefaler å oppgi adressen til arbeidsplass fordi utkjøring som regel foregår på dagtid.

- Hvordan var det å komme med delen til verkstedet der du hadde spurt om pris på hele jobben?

- Det gikk greit. Men jeg ville ikke oppsøkt min Mercedes-forhandler med en brukt del under armen, av lojalitet og respekt. Jeg utfører alle reparasjoner som har med sikkerhet å gjøre på merkeverksted, for eksempel bremseklosser, sier Eric Preto.

- Hvordan betaler du i utlandet?

- Jeg har en Pay Pal-konto. Den kan kobles mot kredittkort. To ganger har jeg fått tilbake penger når delen har vært feil. Ikke betal i forkant, sier Preto.

NAF:- Bruk makt

SJEKK OG SHOP: Det anbefaler teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen. Foto: Jan Petter Lynau

- Bruk forbrukermakten, enten det gjelder dekk, deler eller reparasjoner, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen.

Han tror mange familier i tidsklemme og med relativt romslig økonomi setter bilen inn og reparerer nærmest ukritisk, fordi bilen er så viktig i det daglige.

- Det gir store muligheter for gode og rimelige kjøp å handle over nett. Men det er verdt å ta høyde for at man kan få levert feil del, og at det da kan være tidkrevende å ordne opp, sier Dag Evardsen.

Lave marginer

ANBEFALER NEI: Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund (NBF)anbefaler verkstedene til å si nei til å sette inn deler kundene har kjøpt billig andre steder. Foto: NBF

Kommunikasjonssjef Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund (NBF), sier norske verksteder allerede har lave marginer.

- Norge vil alltid komme dårlig ut ved en sammenlikning av priser med andre land fordi vi har et høyt lønns- og kostnadsnivå. Det gjelder om man ser på bensinprisen i USA eller ølprisen i Polen, sier Steinsland.

Risiko

Han advarer mot såkalte «pirat-deler».

- Disse møter ikke bilprodusentenes kvalitetskrav. Dersom en bileier får et norsk verksted til å montere en del man har kjøpt selv, så tar man selv ansvaret for kvaliteten på delen. Fører det til motorhavari, er dette bileierens eget ansvar, sier han.

Det viktigste av alt er at bileierne ikke kjøper deler som er knyttet til bilens sikkerhet, mener Steinsland.

- Kan jeg kjøpe en billig del på nett, ta den med til verkstedet og be dem sette den inn?

- Ja, men verkstedet er i sin fulle rett til å takke nei. Vi anbefaler at de gjør det.

God forbrukerbeskyttelse

Det viktigste argumentet for å kjøpe verkstedtjenester i Norge er lov om håndverkertjenester og en unik fem års reklamasjonsrett, sier teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening, Tore Lillemork.

Han sier at mange kunder også opplever en fordel i å kjenne verkstedet og kunne ha et etablert tillitsforhold.

Slik sparte vi store summer på bilreparasjoner:

Historiene nedenfor er sendt VG i epost fra leserne. Dette er deres egne historier, og VG har ikke gått inn i disse for å dokumentere priseksemplene. Epostene er redigert av VG. I noen tilfeller har vi regnet priser i norske kroner.

Sparte på bilnøkkel

KJØPTE DEL, IKKE HEL: Runar Hansen fant ny del, mens den nroske forhandleren sa han måtte kjøpe ny nøkkel. Foto: Privat

Gummien på Runar Hansens BMW-nøkkel var slitt. - Verkstedet mente måtte jeg ha ny nøkkel, til 1850 kroner. Jeg bestilte på internett. Etter få dager lå de i posten fra USA. Regningen var på kr 87 kroner for 2 stykk, med frakt. Jeg brukte ti minutter på å bytte begge nøklene, sier Runar Hansen.

Drivaksel
Måtte bytte drivaksel på min Nissan Primera. Mekonomen i Norge skulle ha 8244 kr for delen, mens jeg kjøpte den fra England for 20 pund (538 kroner).

Dyrt for «plastjuggel»
Skulle bytte tåkelys på Nissan X-Trail 2005-modell, cirka 1850 kroner hos merkeforhandler. Det kostet cirka 550 kroner på Mekonomen, fra samme produsent.

Billig reg-reim i Flensburg
Pris registerreim hos merkeforhandleren Gumpen i Lyngdal kr 11.800 kroner. Jeg kjørte til Sand Jensen i Flensburg og byttet. Pris 4300 kroner, reiseomkostninger kom i tillegg.
Takantenne Toyota Corolla. Sjekket pris hos Toyota på Ski: 535 kroner for den lille pisken. Sjekket så på Biltema på Kolbotn: 100 kroner for nøyaktig samme delen.

Billig-Xenon
Fikk pris på to Xenon lyspærer med navn D1S hos Hunsbedt Bil til min Ford Galaxy: 3705 kroner. Googlet og fant samme pærer hos ACB auto-media: 345 kroner for to stykker. Det tok cirka 10 minutter å skifte begge pærene.

Gjort på to
Har en Toyota 2000 Yaris Verso 1,5-liter, hvor luftmengdemåler måtte byttes. Hos forhandler på Lillehammer kostet dette cirka 2500 kroner inkludert jobb. Bestilte fra Tyskland til 49 euro (376 kroner). Skiftet selv, fire skruer på luftinntaket. Gjort på to minutter.

Hjullager Chevrolet
Hadde for noen år tilbake et hjullager-havari på en Chevrolet K2500 Pick-up. Importøren, Bergheim, skulle ha 9500 kroner for nytt lager. Kjøpte det over nett i USA for 259 dollar (1509 kroner). Kom på under 3000 med frakt og avgifter.

Er det mulig?
Min Mercedes E-klasse (2000-modell) sluttet å gire skikkelig for cirka halvannet år siden. Bertel O. Steen i Stavanger stilte diagnose. Girvelgeren måtte byttes, pris cirka 15.500 kroner (del 9500, fastpris reparasjon). Sjekket del hos en annen forhandler, 7000 kroner. Hos Mercedes i Tyskland skulle de ha cirka 5500 kroner for den. Kjøpte til slutt fra Ebay av en selger fra Miami. Inkludert frakt og moms kom den på 3646 kroner. Men gjett hva? Delen jeg mottok var i original og uåpnet Mercedes Benz-forpakning, med shippingnota fra Tyskland.

Bærekuler Land Cruiser
Jeg trengte å bytte bærekuler foran på min Toyota Landcruiser 2004-modell. Måtte bytte hele bærearmen på begge sider foran. Deleprisen over disk her i Norge er 5163 kroner pluss moms, per stykk. Under en ferie i USA bestilte jeg samme del, samme delenummer fra en Toyota-forhandler i San Diego. Fikk delen gratis fraktet til mitt hotell. Så var det bare å ta dem i kofferten hjem og gå på grønt, fordi innkjøpet var langt under kvoten man har ved utenlandsshopping. Norsk delepris: 12.907 kroner. USA-pris: 2173 kroner. Positivt at Toyota Romerike ga meg et smil den opprinnelige prisen på monteringen.

Registerkjede på Saab
Måtte bytte registerkjede på Saab 95, 1998-modell, i 2006. Saab på Gulskogen i Drammen skulle ha 26.000 kroner for jobben. Syntes dette var i overkant dyrt og kontakte verksted i Oslo og fikk samme pris. Prøvde å prute men det var et ikke tema hos begge. Kontaktet Saab-verksted i Åmål, Sverige. De skulle ha 17.000 svenske kroner, fikk prutet ned til 14.000. Den svenske verksmesteren ble stum da jeg fortalte prisen i Norge.

Dynamo til Mercedes
Måtte bytte dynamo og bremseskjold på Mercedes. Pris inkludert deler hos Mercedes, 20.000 kroner. Dynamo, fikk jeg diskutert ned fra 12.000 kroner til 9500, men fant den på nettet i Tyskland til 2600 kroner uten moms og frakt, men likevel noen tusen å spare. Sjekket videre hos Mekonomen-verksteder i Fredrikstad-området. Prisen varierte fra 2500 til 6000 kroner inkludert moms! God service i resepsjonen, skal hente bilen fredag. Sparte cirka 13.000 - de skal få blomster og sjokolade!

Temperatur-sensor
Temperatur-sensoren til min Peugeot 306, årsmodell 2000 gikk i stykker. Peugeot Arendal skulle ha 2000 kroner for å skifte denne. Jeg søkte litt på Ebay og fant sensoren til 50 kroner, og det tok meg to minutter med skiftenøkkelen så var den byttet. Sensoren lå rett oppå motoren.

Sparte 4000 på lys i Audi
Xenon hovedlys forsvant på høyre side på vår Audi A4, 2004-modell. Nordli Auto i Moss skulle ha cirka 5000 for del og jobb. Hovedlampa var av merke Valeo, italiensk leverandør til VAG. Jeg kjøpte delen direkte fra norsk importør på Skedsmokorset og monterte den selv for cirka 1000 kroner. Har bare cirkaprisene, fordi dette var for to år siden.

Dempere bak på Subaru
Kostet cirka 10.000 kroner per stykk hos forhandler. Fikk begge for cirka 3000 kroner per stykk fra pedders.co.uk.

Halv pris i Danmark
Opplever stadig dobbel pris og mer enn det på verksteder i Agder-fylkene kontra prisene i Danmark. Neste Mercedes-reparasjon får jeg for 9000 danske kroner. Hos forhandleren i Arendal koster denne over 20.000 kroner. Mercedes-forhandleren i Hjørring krevde 11.000 danske.

Airbag-sensor
Kjøpte på Ebay 28 dollar (165 kroner), inkludert frakt. Pris hos Chrysler Norge 2250 kroner, pluss moms.

Sparte stort på styreenhet
Styreenheten på min bil tok kvelden. Prisoverslag fra det lokale verkstedet på 10-15.000 kroner, for bytte av styreenhet og programmering av startsperre. Kjøpte nyreparert og ferdigprogrammert styreenhet fra England for rundt 2000 kroner. Jeg gjorde reparasjonen selv. Den gamle styreenheten sendte jeg i retur og fikk da ett eller to års garanti på delen jeg kjøpte. Jeg brukte www.rockauto.com Her kan du få opp delepris og frakt i norske kroner.

Hjullager
Hjullager til min svigerfars 1997-modell Ford Explorer kostet i Norge cirka 6000 kroner på begge sider. Fra USA med frakt og moms cirka 1200 kroner.

Toyota-turbo
Ny turbo Toyota Yaris, kostet 16.000 hos Toyota i Norge. Kjøpte ny på Ebay fra Latvia, 2000 kroner, levert på døren. Gjorde jobben selv og sparte enda mer. Den har fungert fint et år nå.

Billig fordeler
Møller skulle 4600 kroner fordeler på 1996-modell VW Passat Syncro. Jeg skulle til Tyskland likevel og kjøpte den over disk hos VW-forhandler for 2100 norske kroner.

Viftemotoren til varmeappart
Måtte byttes på min Toyota Prius. Toyota ville ha cirka 3000 kroner for ny motor. Pluss montering. Kjøpte derfor ny motor fra Los Angeles for 45 dollar (266 kroner). Frakten var så vidt jeg husker cirka det samme. En venn skiftet motoren på 15 minutter. Hvis Toyota bruker en time, er det 1100 kroner i arbeidspenger her i Tromsø.

Luftmengdemåler
Til en 1988-modell Volvo 760 GLE kostet luftmengdemåleren 14.568 pluss en ekstra avgift på kr. 1250 kroner, altså over 16.000 hos Meca. Bilen er knapt verdt så mye! På Ebay koster Bosch luftmengdemåler 190dollar, altså ca. 1400 kroner. Et uoriginalt produkt hos Meca koster 9184, på Ebay cirka 450 kroner.

Tredjedel i Sverige
Hadde en oljelekkasje i motoren. I Norge skulle de ha over 18.000 kroner for å fikse dette. Serviceverksted i Sverige reparerte feilen for kun 6500 svenske kroner. Har begynt å ta alle vanlige servicer på bilen i Sverige.

Sparte 14.000
Jeg fikk problemer med styringen på min Volvo V70 2006-modell. Tannstangen var defekt. Pris i Norge rett under 17.000 kroner. Kjøpte samme delen på Ebay.com (original Volvo-del), levert på døren med bud for totalt 3000 kroner. Brukt bildel cirka 3200 kroner i Norge.

Billig veivhusfilter
Kjøpte veivhusfilter fra England. Forhandler i Norge skulle ha 850 kroner for ett filter. Jeg kjøpte tre for under 200 kroner pluss frakt, direkte fra England, levert på døra, momsfritt. Filteret skal skiftes cirka hvert år.

Billig til BMW
Jeg handler mye fra er koed.no til min BMW 3-serie, E46. Min erfaring er at prisene er cirka 40-80 prosent billigere enn for eksempel fra GS-Bildeler i Oslo, som er hovedleverandøren for BMW-deler i Oslo. Har også handlet en del fra Ebay. Bare gode erfaringer. Bestill fra nettet og du vil spare tusenvis av kroner, er mitt råd.

Billig billig, fra USA
For to år siden røyk tenningsmodulen på min Mercedes 380, 1983-modell. Bilen lot seg ikke starte. Delen produseres av Bosch, og jeg kunne få den fra merkeforhandler i Oslo eller Trondheim. Pris var i underkant av 15.000 kroner. Med arbeidskostnad i tillegg. Etter litt googling fant jeg presis samme tenningsmodul på nettet og bestilte fra USA. Pris i norske kroner var 732. Med toll og frakt ble det 1019 kroner. Levert på døren etter fem dager.

Katalysator til Subaru
Katalysator til 2003-modell Subaru Forester kostet 12.345 kroner hos Subaru-forhandler i Drammen. Fant samme del til 3640 kroner inkludert frakt på subarudeler.no.

Polen
Reparerte min VW Sharan i Polen, på VW merkeverksted med garanti: Skifte av klutsj, alle støtdempere, varmeanlegg, diverse endeledd og støv- og vannbeskyttelse på en aksel, tok også service. Det kom på cirka 18.000 kroner inkludert billett frem og tilbake. Sist jeg skiftet klutsj i Norge, kostet bare den over 20.000.

Girkassefilter Ssangyong
Har en Rexton 2007-modell. Ssangyong skulle ha 690 kroner for girkassefilter. Sjekket hos Bertel O. Steen siden girkasse og motor er lisensprodukter fra Mercedes. Bertel O. Steen skulle ha 272 kroner for samme filter.

Halv pris på Skoda
Min er faring er at Norsk Bildelsenter på Liertoppen er opptil 50 prosent rimeligere enn Mekonomen og andre kjeder. De forhandler deler til Audi, VW og Skoda.

England
Jeg kjøper deler fra England til min 2001-modell Range Rover og sparer massevis av penger. Bremseklosser og skiver kostet rundt 6500 kroner hos merkeforhandler. Jeg kjøpte de fra en forhandler i England for 700 norske (eks moms og frakt/fortolling), levert på min dør.

Sparte mye på Freelander
For 3 år siden, gikk fordelingskassa til min Land Rover Freelander føyka. Dette er en omfattende del å bytte. Motorpool på Høvik opplyste at fordelingskassa kostet 37.500, med arbeidskostnader cirka 52.000 kroner. Jeg kom over en side fra England hvor ett verksted som spesialiserer seg på gir-/fordelingskasser (Ashcroft Transmissions). De solgte denne ny, til totalt 15.000 kroner, inklusive frakt, moms og fortolling! Til tross for ett omfattende stykke arbeid, byttet jeg denne selv. Bilen går fortsatt som ei klokke.

Handler i Tyskland
Jeg handler VW- og Bosch-deler i Tyskland, og skrur en hel del selv. Tyske priser er på omtrent en tredjedel av Møller, er min erfaring. Eksempel: Simmerringen til kam og mellomaksel på VW 1,9 liter turbodiesel kostet 300 kroner hos Møller, rundt 250 kroner hos Mekonomen. I Tyskland betaler jeg 5 euro per stykk - 38 kroner.

Blinklys-kupp
Jeg trengte blinklys foran på den gamle bilen min, Nissan Almera 1999-modell. Før jeg spurte rundt etter priser kikket jeg på Ebay. Der fant jeg begge lyktene, til hver side, nye, til 50 kroner fra Kina eller Japan. Frakt 129 kroner. Da sjekket jeg ikke en gang hos Nissan. Etter seks dager kom lyktene - med pærer i.

Råbillig tenningslås
Honda skulle ha over 8000 kroner for ny tenningslås til min gamle Honda 750 fra 1987. Bestilte ny uoriginal tenningslås fra England til 379 kroner, inkludert porto.

Billig eksos
I fjor, da jeg for n`te gang måtte reparere min Mercedes, var prisoverslaget fra Bertel O. Steen langt over 30.000 kroner. Fra et frittstående verksted (med full garanti på alle deler og reparasjoner) var prisen cirka 21.000 kroner. Da jeg byttet komplett eksosanlegg på samme bil, så var dette priset til cirka 18.500 kroner hos Bertel O. Steen. Hos en eksos-spesialist fikk jeg montert komplett rustfritt anlegg, inklusive service på klimaanlegget, for cirka 9500 kroner.

2001-modell BMW
Eide en 325xi og måtte bytte drivknute på venstre side fremme. Det gikk kun an å bytte komplett drivaksling. Fikk en pris på delen i Norge på 4600 kroner. Fant et firma i Washington og fikk pris på 1200 kroner, inkludert frakt til Norge. Jeg bestilte delen og gjorde jobben selv. Får god service og er godt fornøyd med merkeforhandleren i Trondheim, men når det er så stor forskjell på prisen, blir delen kjøpt andre steder.

USA!
Her er et eksempel: Dynamo i Norge koster 2400 kroner til en 1995-modell Chevrolet Blazer. I USA får du den til 550 kroner. Jeg bruker rockauto.com.

Coil til slikk og ingenting
Min Opel Vectra bensin hadde ujevn gange, og en sylinder fyrte av og til ikke. Gnistret litt fra coilen. Den kostet cirka 1200 kroner de stedene jeg sjekket, men fant den på nett til 600 kroner. Bilen har virket strålende siden.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder