JUKSET MED 11 MILLIONER KJØRETØY: Det er fortsatt ikke klart hvem som var klar over dieseljukset og omfanget av det i Volkswagen-konsernet. Et internt dokument viser nå at ledelsen kan ha visst mer enn de har gitt uttrykk for, skriver internasjonale medier.

JUKSET MED 11 MILLIONER KJØRETØY: Det er fortsatt ikke klart hvem som var klar over dieseljukset og omfanget av det i Volkswagen-konsernet. Et internt dokument viser nå at ledelsen kan ha visst mer enn de har gitt uttrykk for, skriver internasjonale medier. Foto: Michael Sohn , Ap

Dieseljukset: VW-ledelsen skal ha blitt varslet om utslippsproblemer i internt notat

Konsernledelsen i Volkswagen skal ha blitt varslet av en intern kvalitetskontrollør om at amerikanske miljømyndigheter ville etterforske om selskapet jukset med avgassmålinger i 2014.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Ifølge Wall Street Journal skal notatet fra mai 2014, adressert til den tidligere Volkswagen-sjefen Martin Winterkorn, være første gang det er kjent at bruk av programvare som manipulerer bilenes utslippsdata blir nevnt internt selskapet – noe som kan tyde på at Volkswagens toppledelse visste mer om dieseljukset enn de har gitt uttrykk for i etterkant.

Ifølge avisen er det foreløpig ikke kjent om Winterkorn skal ha mottatt det aktuelle notatet.

Det var i fjor høst at det ble kjent at det amerikanske miljødirektoratet EPA mente at Volkswagen hadde installert programvare i sine dieselbiler, som reduserer utslipp av nitrogenoksider (NOx) når kjøretøyene ble testet.

Volkswagen innrømmet deretter å ha utstyrt 600.000 biler i USA med programvare som skjuler de reelle utslippene fra kjøretøyene. På verdensbasis er det snakk om 11 millioner kjøretøy.

Bakgrunn: Alle VGs artikler om dieselskandalen

Internt notat

Det interne notatet fra 2014 skal være skrevet av Bernd Gottweis, en ledende kvalitetskontrollør i Volkswagen, med ansvar for å avdekke mulige feil i selskapets produktlinje.

En ikke navngitt kilde som skal være kjent med situasjonen sier ifølge WSJ at «Det var et kort notat fra Mr. Gottweis om dette problemet, men det vil være feil å anta at det var tydelig på daværende tidspunkt at det var snakk om et jukseprogram. Det kom ikke klart frem. Vi vet heller ikke om Mr. Winterkorn leste notatet eller ikke».

Wall Street Journal har ikke lykkes med å få en kommentar fra Martin Winterkorn.

Utslippsjukset ble først oppdaget via teoretiske beregninger, av den uavhengige nonprofit-organisasjonen International Council on CleanTransportation (ICCT), som har som sitt oppdrag å utføre forskning og analyser i miljørelaterte spørsmål.

Les mer: Opel og Renault trekkes inn i dieselskandalen

Avslørt av utslippstester

ICCT startet deretter et samarbeidsprosjekt med West Virginia University i 2013 og 2014 hvor de undersøkte reelle utslipp fra dieselbiler; en BMW X5, En VW Passat og en WV Jetta.

I testene viste det seg at de virkelige NOx-utslippene fra Jettaen overskred den amerikanske standarden mellom 15 og 35 ganger, mens Passaten lå mellom fem og 20 ganger høyere.

Dette førte igjen til at amerikanske miljømyndigheter satt i gang en etterforskning. Etter utviklingen av et eget screening-verktøy, avslørte de at Volkswagens dieselbiler var utstyrt med jukse-programvaren som skjulte de reelle utslippsstoffene av de helseskadelige stoffene.

Satte verdens største bilprodusent i kne: Slik avslørte de dieseljukset

Ifølge Reuters nevner Gottweis de amerikanske miljømyndighetenes utslippsprøver i notatet, og at Volkswagens egne ingeniører ikke kan forklare hvorfor utslippene er så høye:

«Det finnes ingen plausibel forklaring for de dramatisk økte NOx-utslippene som kan gis til myndighetene. Vi bør anta at myndighetene vil undersøke VW-systemer for å finne ut om Volkswagen har installert test-programvare (såkalt defeat devise)», skriver Gottweis i notatet, ifølge den tyske avisen Bild som hevder å ha en kopi av notatet.

Les også: Ingen kompensasjon for norske Volkswagen-eiere

Tast inn reg. nr.: Sjekk om du er rammet av VW-jukset

Ny sjef beklaget

Fremdeles er det mye som ikke er kjent i hvordan dieseljukset kunne skje, og det foregår fortsatt en intern etterforskning innad i Volkswagen-konsernet.

Det er tidligere blitt hevdet at en tekniker i Volkswagen skal ha varslet konsernledelsen om jukse-programvaren allerede i 2011 – uten at noen reagerte på opplysningene.

I tillegg til å finne ut hvem som faktisk utførte jukset og innførte programmet som hadde som mål å lure amerikanske myndigheters utslippstester, tar etterforskningen for seg topper i selskapet som kan ha visst om lureriet, men latt være å si noe.

Tidligere i år besøkte den nye Volkswagen-sjefen Matthias Müller den internasjonale bilmessen i Detroit, hvor han benyttet sjansen til å be om unnskyldning for utslippsjukset.

– Vi er, jeg er, virkelig lei oss for det, og jeg ønsker å beklage nok en gang for det som skjedde hos Volkswagen. Vår viktigste jobb i 2016 er å gjenvinne tilliten. Det er ikke bare bilene våre vi må fikse, vi må også reparere troverdigheten vår, la han til.

Les også: NAF vil ha skriftlig garanti for biler som er omfattet av dieseljukset

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder