KONFIRMANETNES DRØM: Honda CBR 125 er konfirmantens store drøm, men bør også være et brennhett alternativ for bilpendleren. Foto: Alle foto: Bike/Produsentene

12 smarte MC-bruktkjøp

Gjennomsnittsalderen på norske motorsyklister er over 40 år. Det er gode nyheter for deg som sysler med planer om å kjøpe brukt motorsykkel.

  • Morten Broks (Bike)

Artikkelen er over ti år gammel

Eldre førere kjører penere, behandler motorsyklene bedre og det er ofte synonymt med god tilstand på det brukte utvalget.

Det er mange år siden norske motorsykkelmiljøet var dominert av viltre menn i tyveårene med eget trimmeverksted og rampekjøring som eneste mål for øye.

- Dagens motorsyklister er eldre, de kjører færre kilometer per år, de overlater service og reparasjon til godkjente verkesteder og holder sykkelen strøken gjennom hele eierskapet, sier Kåre Vaskinn hos MC Oslo, en av Norges største motorsykkelforhandlere.

Les:Test av el-scootere.

Kjempeutvalg

Utvalget er enormt. På finn.no ligger det mer enn fem tusen brukte motorsykler til salgs, med mange modeller helt tilbake til 80-tallet. Norsk avgiftspolitikk bidrar til at hestekrefter og kubikk spiller en betydelig rolle for prisen.

Kjøreglede er heldigvis ikke proporsjonalt med noen av disse faktorene, og generelt anbefaler vi mindre, nyere og mer moderne brukte motorsykler fremfor eldre, tunge, effektsterke kolosser med gammel teknikk.

Les:Italienske MC-verstinger faller i pris.

Billigere forsikring

Det er dessuten en annen viktig årsak til at du bør se på motorsykler med mindre effekt: Forsikringspremien. Sykler med bokstaven R i benevnelsen betyr dyr forsikring. Hvis du i tillegg er ung og bor i byen, så kan du egentlig slå fra deg tanken om å kjøre plastrakett med over 150 hestekrefter.

Kåpeløse modeller i mellomklassen (600-750 kubikk), med mellom 50 og 100 hestekrefter er generelt de smarteste bruktkjøpene for deg som søker mest mulig kjøreglede for pengene og samtidig tenker økonomi.

En fem år gammel modell i dette mellomklassesegmentet koster mellom femti og hundre tusen kroner. De såkalte custommodellene med lite kubikk er også fornuftige valg, men her er utvalget dårlig i Norge. Du får dessuten ikke de samme kjøreegenskapene og den samme sikkerheten som nakenmodellene.

La hjertet avgjøre valget, med fornuften som katalysator!

Honda CBR 125 R
(Bilde øverst i artikkelen)
En av Norges mest populære lettvektere de siste fem årene. CBR 125 er konfirmantens store drøm, men bør også være et brennhett alternativ for bilpendleren som synes søppelsortering i heimen ikke er nok i miljøbidraget. Lavt forbruk og lave driftskostnader. Du finner fine brukte eksemplarer til rundt tjue tusen på nettet. Denne kan du parkere på Karl Johan og posere med like barskt som de med 300.000-kroners doninger!
Motor: 1-syl, 4-takt, 125 ccm
Effekt: 13 HK / 10000 rpm
Pris: Fra 20.000 kroner.
PLUSS: 0,3 på mila
MINUS: Effektsvak

Triumph Speed Triple

Alle foto: Bike/Produsentene

Her snakker vi ekte britisk hooligan! Speed Triple kom i 1994 og er et ikon av en rampesykkel som trives best med erfarne førere bak styret. Dagens versjon koster skjorta, men en av de tidligere generasjonene kan bli din for under 60.000 kroner. Lettkjørt, morsom og en tresylindret motor som elsker stram wire. Et skikkelig leketøy og et ikon du aldri bør selge hvis du får tak i!
Motor: 3-syl, 4-takt, 955 ccm
Effekt: 108 HK / 9100 rpm
Pris: Fra 55.000 kroner.
PLUSS: Underholdningspakke
MINUS: Pass på lappen

Yamaha FZS 600

Alle foto: Bike/Produsentene


Det er ikke uten grunn at dette er Norges mest solgte motorsykkel gjennom tidene. Fazer - som den populært kalles - har alt du trenger: Fin kjørestilling, sprek motor, god vindbeskyttelse, gode bremser og et chassis som liker aktiv kjøring. Aksjonsradiusen er på rundt 300 kilometer, noe som også gjør den til en potensiell kamerat på langturen.
Motor: 4-syl, 4-takt, 599 ccm
Effekt: 95 HK / 11500 rpm
Pris: Fra 70.000 kroner.
PLUSS: Svært komplett sykkel
MINUS: Litt vel turtallsvillig

Yamaha YZF600 Thundercat

Foto: Alle foto: Bike/Produsentene


Her får du mye for pengene hvis du ønsker en passe dose sport. Thundercat har en fin 105-hesters motor, fin kjørestilling for landeveien og gode allroundegenskaper. Kjørestillingen er sportslig uten å være for aggressiv, noe som passer våre fartsgrenser bedre enn mange av de rene sportssyklene. Motoren er turtallsvillig og oppleves som underholdende for de med noe erfaring.
Motor: 4-syl, 4-takt, 599 ccm
Effekt: 105 HK / 11500 rpm
Pris: Fra 35.000 kroner.
PLUSS: Passe dose sport
MINUS: Savner litt kraft i mellomregisteret

Suzuki SV650

Alle foto: Bike/Produsentene


Et sikkert valg for deg som søker det litt sportslige, men samtidig tenker økonomi. SV650 er en blanding av en tourer og en nakenmodell fra japanske Suzuki. Kjørestillingen er sportslig, men ikke for ekstrem. Motoren er en velkjent V-twin på 645 kubikk og har et fint drag fra lave turtall. Her er du garantert lav forsikringspris, fornuftige driftskostnader og mye kjøreglede for lite penger.
Motor: 2-syl, 4-takt, 645 ccm
Effekt: 70 HK / 9000 rpm
Pris: Fra 45.000 kroner.
PLUSS: Ekstremt lettkjørt.
MINUS: Kjedelig motor for viderekomne.

Kawasaki ER-6

Alle foto: Bike/Produsentene


Et knallgodt kjøp for deg som setter kjøreglede foran effekt. Modellen kom i 2006, men slo merkelig nok aldri så godt an i Norge. I Sverige var den toppselger fra første stund. Ikke uten grunn. ER-6 er lettkjørt, har perfekt kjørestilling, garantert lave forsikringspremier og passe porsjon krefter for både trivelig cruising på svingete landevei og rampekjøring i lyskryssene. Nyere modeller er priset svært lavt og du kan sikre deg eksemplarer med lav kilometerstand til gunstig pris.
Motor: 2-syl, 4-takt, 649 ccm
Effekt: 72 HK / 8500 rpm
Pris: Fra 50.000 kroner.
PLUSS: Lettkjørt
MINUS: Litt myke dempere

Honda VTR 1000 F

Alle foto: Bike/Produsentene


Dette er en av 90-tallets undervurderte juveler som kan bli din for en rimelig penge. VTR1000F har sportslige egenskaper, men er likevel lettkjørt også for mindre erfarne førere. Motoren er en V-twin med 106 hester som byr på fin effekt tidlig i registeret. Her er smidig motorregister prioritert fremfor hissig toppeffekt. VTR1000F byr på kjøreglede i store porsjoner og har gode allroundegenskaper. Trives like godt i byen som på landeveien.
Motor: 2-syl, 4-takt, 996 ccm
Effekt: 106 HK / 9000 rpm
Pris: Fra 50.000 kroner.
PLUSS: Kjapp og smidig
MINUS: Høyt drivstofforbruk

Suzuki Burgman 400

Alle foto: Bike/Produsentene


Her har du en representant for segmentet maksiscootere. Burgman 400 er en luksusmaskin med suveren vindskjerming, en sofa av en sal og et stort rom under salen for å plassere PC-vesken. Dette er nemlig den optimale pendlermaskinen hvor du kan frese av gårde forbi køen, mens slipset slenger over skuldrene.
Motor: 1-syl, 4-takt, 400 ccm
Effekt: 32 HK / 7600 rpm
Pris: Fra 25.000 kroner.
PLUSS: Praktisk
MINUS: Begrenset kjøreglede

Harley-Davidson V-Rod

Alle foto: Bike/Produsentene


Her er H-D-favoritten som byr på mye kjøreglede. V-rod kom i 2002 og bidro til en helt ny æra for den amerikanske produsenten. Porsche har vært med i utformingen av modellen som skiller seg klart ut fra øvrige HD-modeller. Kjøreegenskapene er sportslige, selv om du sitter relativt bakoverlent og avslappet med beina plassert langt fremme. Kombinert med spontan gasskontroll og mye lyd gir hele pakken en annerledes og svært kul kjøreopplevelse.
Motor: 2-syl, 4-takt, 1130 ccm
Effekt: 115 HK / 8500 rpm
Pris: Fra 130.000 kroner.
PLUSS: Design og følelse
MINUS: Prislappen

BMW F650GS

Alle foto: Bike/Produsentene


En av tidenes mest populære allroadere kommer fra Bayern. F650GS har lang fjæringsvei, gode dempere og en motor med fokus på godt drag i lavere deler av motorregisteret. Alt er riktig for mindre erfarne førere. Her får du Ullevålseter-følelsen! Velg mellom ulike versjoner, hvor de fra 2007 og nyere er siste generasjon. Hvis du vil kjøre mer på grus kan storebror F800GS være et alternativ. Kjører du mest asfalt er imidlertid F650GS et godt valg.
Motor: 2-syl, 4-takt, 798 ccm
Effekt: 71 HK / 7000 rpm
Pris: 50.000 kroner.
PLUSS: Lettkjørt og allsidig
MINUS: Litt tregstyrt på asfalt

GODE MOPEDER OG SCOOTERE:Vespa ET4

Alle foto: Bike/Produsentene


Vespa - bare navnet får enhver scooterentusiast til å juble. ET4 er i ferd med å bli nok en Vespa-klassiker, og har du sikrer deg et kjøretøy du blir glad i hvis du skaffer deg en. ET4 er forgjengeren til LX 2 og denne er umåtelig populær over hele verden.
Motor: 1-syl, 4-takt, luftkjølt
Gir: Automatgir
Pris: Fra 10.000 kroner
PLUSS: Vespa-kvalitet
MINUS: Det finnes rimeligere alternativ

Gilera Runner 50 SP

Alle foto: Bike/Produsentene


Selvsagt må vi ha med en Gilera! Runner 50 var en av de mest solide scooterne da den kom for ti år siden. Den er priset relativt høyt som bruktmoped, men det er ikke uten grunn. Solide komponenter og et sikkert valg fra en av verdens beste mopedprodusenter.
Motor: 1-syl, 2-takt, væskekjølt
Gir: Automatgir
Pris: Fra 8.000 kroner

Artikkelen er lever av BIKE.

Mer om

  1. Motorsykkel

Flere artikler

  1. MC-drøm til under 50.000 kroner!

  2. Pluss content

    Vårens heftigste MC-nyheter

  3. Vårens 10 hete MC-nyheter

  4. Her er 10 gode brukt-MC-kjøp

  5. Stor oversikt: De beste småbilene og minibilene

Fra andre aviser

  1. BMW har pusset opp 1-serie

    Aftenposten
  2. Prøvekjørt VW Tiguan: Som å bruke dyre løpesko til en spasertur

    Aftenposten
  3. Prøvekjøring av BMWs 5-serie Touring: – Etter en lang tur føles det som man har sittet i sofaen hjemme.

    Aftenposten
  4. Test av tre sportslige coupeer

    Aftenposten
  5. BMW har pusset opp 1-serie

    Fædrelandsvennen
  6. Test av tre sportslige coupeer

    Bergens Tidende

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no