BLIR STÅENDE: Denne innkrevingsboden skal vise kommende generasjoner hvordan man finansierte norske veier. Foto: Statens vegvesen

BLIR STÅENDE: Denne innkrevingsboden skal vise kommende generasjoner hvordan man finansierte norske veier. Foto: Statens vegvesen

Denne bomstasjonen vernes

Bomstasjonen på Sokn skal bli stående for ettertiden som et minnesmerke over norsk veibygging- og finansiering.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Statens vegvesen ville først frede hele Rennfastanlegget, men da ble det baluba. Det ville ikke lokalsamfunnet ha noe av etter å ha punget ut i 14 år for veisambandet som forbinder Rennesøy kommune nord for Stavanger med fastlandet.

Nå er det inngått et kompromiss, selv om alle ikke er like begeistret. Men etter at veivesenet snevret inn planene og fjernet to av betalingsbodene, ble prosjektet mer spiselig.

- Tilhører historien

- Både kommunen og veivesenet er enige om at denne bomstasjonen skal vi ta vare på for ettertiden. Fra å være en skammens portal skal dette bli et positivt landemerke for kommunen med lyssetting av limtrebuen, sier Ingvill Hoftun, sjefarkitekt hos Statens vegvesen.

Hun forteller at Rennfast inngår i veivesenet nasjonale verneplan, men at Riksantikvaren ikke ville frede anlegget på grunn av lokal motstand.

- Vi ønsker å ta vare på ulike epoker av veihistorien og innkreving av bompenger inngår som en viktig del av den historien, sier Hoftun til VG.

Prosjektet er beregnet å koste i overkant av to millioner kroner, og Statens vegvesen tar regningen.

Kompromiss

FREMTIDEN: Limtreportalen skal vaskes, pusses og overflatebehandles. Og ikke minst lyssettes. Ilustrasjon: Halvor Næss

Et forprosjekt til byggeplan er levert Rennesøy kommune og ordfører Dagny Sunnanå Hausken (SP) krysser fingrene og håper at det står ferdig i løpet av året.

- Vi er fornøyd med kompromissløsningen. Vi trenger et minnesmerke over dette unike prosjektet i vårt land, sier Hausken.

- I snitt la hver familie igjen 40.000 kroner i året, sier Hausken og forteller om opprøret da man etter at veien var nedbetalt i 2006, fortsatte å kreve inn penger som gikk til Finnfast.

Les også: Drammen bruker av bompengepotten.

Tor Bernhard Harestad, FrPs gruppeleder i Rennesøy kommune, ser ingen grunn til at man skal bruke penger på å forskjønne den gamle bomstasjonen.

- Jeg synes det er galt at vi skal verne noe som burde vært fjernet. Det minner om den tiden vi måtte betale og slåss for å få slutt på de forlengede bompengene, sier han.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder