TESTER ALLE: Miljømyndighetene i California tar biler ut av trafikk og tester for avgasser. Snart skal de også teste disse for om de har installert programvare som kan manipulere tester i laboratorier. Her er en tilfeldig BMW som var inne til test da VG var på besøk i laboratoriet i El Monte utenfor Los Angeles i 2012. Foto: Hanne Hattrem , VG

Innfører «hemmelig våpen» mot juks etter diesel-skandalen

Miljømyndighetene i USA starter snart å kontrollere alle bilmerker med et nyutviklet «hemmelig våpen».

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

SKJERPER TESTENE: – Vi starter snart et utvidet testprogram, sier kommunikasjonsdirektør Stanley Young i Environmental Protection Agency (EPA)/California Air Resources Board (CARB) i Sacramento til VG. Foto: Hanne Hattrem ,

For en drøy uke siden ble det avslørt at Volkswagen benyttet en såkalt «defeat device» for å manipulere testresultatene i avgassmålinger.

En «defeat device» er ikke en dings, men en programvarekode i bilens datamaskin som instruerer bilen til å bytte til lavutslippsmodus når softwaren oppdager at avgassmålingen begynner.

Det er disse målingene som blant annet avgjør om bilen blir godkjent for salg, samt avgiftsnivå.

Høyst sannsynlig klarte ikke Volkswagen å få sine dieselmotorer til å tilfredsstille de strenge NOX-kravene i USA, og måtte ty til juks. VW-Gruppen har innrømmet at de har utstyrt biler med manipulert avgassmåling siden 2009.

Oppdater deg: Slik ble jukset avslørt

Tester bredere

California utvider nå testingen på jakt etter et eventuelt lignende fusk med programvaren. I et brev sendt alle bilprodusenter i forrige uke, skriver miljømyndighetene i California at de umiddelbart vil ta i bruk nylig utviklede screeningtester.

Dette er trolig testene som ble utviklet til å avsløre «det som ikke stemte» i Volkswagens dieselbiler.

De nye testene, som kommer i tillegg til vanlige målinger, vil bli basert på helt nye deteksjonsmetoder, heter det i brevet.

Akkurat hvordan testene fungerer, er det trolig ikke mange som vet, men det skal benyttes en type dataverktøy som kan kontrollere bilens programvare.

I USA tar miljømyndighetene rutinemessig ut biler fra trafikken og tester dem i laboratoriet, for å kontrollere at bilene holder hva de lover med hensyn til utslipp.

Nå skal de altså kontrolleres for om de har et dataoppsett utviklet for å lure avgassmålinger. Har de ikke det, er de dokumentert «uskyldshvite».


– Disse prosedyrene omfatter det spesielle screening-verktøyet vi har utviklet for å oppdage eventuelle skjulte «defeat device» under testing i laboratoriet. Vi skal også teste bilene utenfor laboratoriet med bærbart testutstyr for å se på utslipp under vanlig kjøring, skriver kommunikasjonsdirektør Stanley Young i California Air Resources Board (CARB) i Sacramento til VG.

CARB er en del av Environmental Protection Agency (EPA), og avslørte VW-saken.

– Vi starter om kort tid. Dette omfatter biler som allerede er sertifisert for salg i California og er i bruk, og ikke nye biler for typegodkjenning, understreker han.

Hør: Podcasten Valebrokk & Co: «Dieselgate, skandalen som ryster oss alle»

Eiere får beskjed

Det er nå halvannen uke siden den gigantiske saken, som startet i 2013, ble offentlig kjent (se faktaboks). Den såkalte dieselskandalen har ikke bare rystet Tyskland og Volkswagen, som er verdens nest største bilprodusent etter Toyota, men store deler av verden.

Onsdag ble det klart at hele 147.139 biler blir tilbakekalt i Norge. Den norske importøren frykter at bilene har den manipulerende programvaren som gir langt lavere utslippstall i tester enn det bilen i realiteten slipper ut.

Men fortsatt er mange spørsmål ubesvart: Vi har for eksempel ingen tilgjengelige, offisielle målinger av NOx-utslippet til bilene som går i Norge.

Her er flere ubesvarte spørsmål i saken.

Volkswagen er tatt i juks. De er ikke de første, og neppe de siste av milliardselskapene som jukser. Og om historien får gjenta seg, lander de nok på beina. Les kommentaren: «Så har me juksa litt».

Utbedring

Nå skal 10,7 millioner biler verden over tilbakekalles. Bilene skal oppgraderes, trolig enten ved en programvareoppdatering alene, eller i kombinasjon med bytte av den del.

Tilbakekallingen, som ikke er av sikkerhetsmessige årsaker (bilene fra Audi, Skoda og VW er fullstendig trygge å kjøre), er dermed en av verdens største, etter Takata-saken (defekte kollisjonsputer, titalls millioner) og Toyotas tilbakekallinger av totalt drøye 10.6 millioner biler i perioden 2009–10.

Da dreide det seg om sikkerhetsaspekter ved gulvmatter som kunne komme i kontakt med gasspedal (5.75 millioner), gasspedal som kunne henge seg opp (4.4 millioner) og programvare til ABS-bremser (437000).

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder