MILJØ-PAT: Posten bytter ut fossilbiler med elbiler. Her er den første av 1300 som skal benyttes til elektrisk postombæring, en Ford Transit Connect. Foto: Posten

MILJØ-PAT: Posten bytter ut fossilbiler med elbiler. Her er den første av 1300 som skal benyttes til elektrisk postombæring, en Ford Transit Connect. Foto: Posten

Posten kjøper 1300 elbiler

Skal spare 150.000 tonn CO2

(VG Nett) Her er den første av i alt 1300 elbiler som skal erstatte Postens «forpestende» fossilbiler.

ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

Posten satser nå voldsomt på CO2-kutt, og annonserer nå at de vil satse mer på «elektrisk postombæring», ved å bytte ut 1355 fossilbiler med 1300 elbiler, og 55 el-traller og andre typer miljøkjøretøy frem mot 2015.

Posten har bestilt tyve elbiler av den helt nye Ford Transit Connect, en mellomstor postmann-bil, som ble vist på bilutstillingene i Genève nylig, og som er utviklet i samarbeid med elbilkomponent-produsenten Azure.

Komplette biler - bortsett fra drivverket - skal leveres fra Ford Otosan produksjonsanlegg i Kocaeli, Tyrkia, direkte til et Azure produksjonsanlegg i Europa for sluttmontering. I «sivil» får bilene både Ford- og Azure-logo, ifølge Ford, og Ford-garanti.

- Fordelen med denne er at den har tilnærmet samme lastekapasitet som postbiler med forbrenningsmotor, sier pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud.

Ti av bilene vil bli satt inn i Bergen, de ti andre skal gå i Østlands-området, opplyser Ebeltoft-Skaugrud.

Les: Kjøpe bruktbil? Her er vår bruktbilskole.

Artikkelen fortsetter.

IKKE DYR: Ford Motor Norge regner med å selge minst 20 Ford Transit Connect til i år, i tillegg til postbilene. Prisen er 35.000 euro i Tyskland (275.905 kroner med dagens kurs), og blir omtrent den samme i Norge, fordi elbiler ikke har moms og avgifter. Foto: Hanne Hattrem

Skreddersydd

Ford Transit Connect er ifølge Ford skreddersydd for korte kjøredistanser med hyppige stopp. Nyttelasten er 410 kilo, rekkevidden (med last) er oppgitt til 13 mil. Toppfarten er 120 kilometer i timen og akselerasjon fra 0-100 km/t på 12 sekunder. Ladetiden er ti timer.

Bilen kommer i vanlig salg i Norge og i Europa senere i år, etter at den ble lansert i USA på slutten av fjoråret.

Les: Flere hundre hydrogenbiler på vei - noen av dem til Norge.

Kutter med 30 prosent

Posten har ikke opplyst hvilke bilmodeller de går for når det gjelder de 1280 andre elektriske bilene som skal i bestilling i løpet av de neste fire årene.

Det som er klart, er at Posten er en av landets miljøverstinger.

Transportsektoren er en av de mest miljøbelastende bransjene og utslippene øker, opplyser Posten.

Nå skal utslippet av CO2 ned med tretti prosent innen 2015, noe som er ti prosent mer enn det verdens postselskaper er blitt enige om.

For å nå målet om å redusere 150.000 tonn CO2, noe som ifølge Posten tilsvarer 370.000 lastebilturer Oslo-Trondheim, er det satt i gang en rekke tiltak.

Les: Sommerdekk fra Kina? Pass på, noe bra, mye ræl, asvlører test.

Mer til bane

Tiltaket som sparer absolutt mest CO2 er flytting av transport fra vei til bane, ifølge Posten. Allerede i dag går åtti prosent av distribusjonen i Norge med tog der tog er tilgjengelig.

- Hvordan skal dere klare dette når togene er forsinket og skinnegangen gammel?

- Vi og flere store transportører krever at norske myndigheter
bedrer jernbanen, en del av CO2-kuttene våre avhenger av det. Vi må få mer togtransport, som vi for eksempel gjør med bokser og flasker som skal resirkuleres i Europa. Her booker vi egne tog, så langt det lar seg gjøre.

I Trondheim sentrum skal Posten innføre CO2-fri distribusjon ved å skifte ut postbiler med alternative kjøretøy som sykler og traller. I tillegg kommer en rekke kutt, blant annet mindre oljefyring i postbygg, optimalisering av kjøreruter, strømsparing og tekniske tiltak.

6247 av Postens sjåfører skal også på økokjøringskurs, noe som blant annet innebærer å kjøre med et «egg under gasspedalen».

- Så nå blir det ikke så mye ilpost?

- He he, økokjøringen skal ikke gå utover tiden. Her har vi krav i konsesjonen. Men vi skal tråkke forsiktig på gassen og tenke økonomisk. Det skal bli en kultur i hele Bring og Posten, sier Hilde Ebeltoft-Skaugrud.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder